12 automatiseringsontwikkelingen of groepen van cliënten, waarin alle re laties welke zij met de Rabobankorgani- satie onderhouden naar voren komen. Voor de uitwerking van geautomatiseer de systemen is het noodzakelijk onder scheid te maken naar de tijdsperiode, welke mag liggen tussen de vraag naar een bepaalde informatie en het ant woord. Wordt de vraag snel beantwoord, bij voorbeeld binnen 2 tot 4 seconden, dan wordt dit in computerterminologie 'real- time' genoemd. Een dergelijke snelheid is bijvoorbeeld vereist wanneer de gege vens voor het fiatteren van rekeningen of beoordelen van leningen en kredieten niet langer in de vorm van lijsten wor den verstrekt maar in computergeheu gens zijn opgeslagen. Voor andere informatie, bijvoorbeeld ba lans of een winst- en verliesrekening is het niet noodzakelijk, dat 'real-time' wordt gereageerd. Dergelijke informatie is slechts op gezette tijden nodig. Uitgaande van de snelheid waarmede informatie moet worden verstrekt en de onderlinge samenhang kan een netwerk van computers, invoer- en uitleesstati- ons - terminals genoemd - worden op gezet, zodat de betrokken functionaris sen van de banken hun informatie bin nen de voor hun functie noodzakelijke tijd zullen kunnen verkrijgen. Een flexibel systeem dus dat - naar behoefte - 'real- time' kan antwoorden. Dit betekent binnen aangesloten banken aan de balie en op andere afdelingen te- levisie-achtige schermen met toetsen borden: beeldstations. Deze nu nog futuristische aanblik zullen niet alleen plaatselijke banken maar ook afdelingen van de Centrale Bank in de eindsituatie kunnen vertonen. Op enkele afdelingen - zoals bijvoorbeeld Pensi oenfondsen - komen dergelijke toepas singen overigens al voor. Het pad Het zal duidelijk zijn, dat een dergelijke verandering van het automatiseringsge- beuren alleen succesvol tot een einde kan worden gebracht, wanneer deze verandering stapsgewijze wordt inge voerd. De hele verandering ineens zou zeer onverantwoord zijn: in de eerste plaats zou het jaren van voorbereiding kosten, jaren waarin weer vele verande ringen plaatsvinden, zodat het vrij zeker is, dat de systemen wanneer zij dan ein delijk zouden worden ingevoerd, alweer niet meer zouden voldoen. Ook zouden de medewerkers de plotselinge omscha keling waarschijnlijk niet verdragen. Geschat wordt, dat de weg naar het einddoel in een periode van 5 tot 7 jaar zal worden afgelegd - geleidelijk en weloverwogen. De stap-voor-stap-be- nadering is nodig, omdat alleen op deze wijze eerst ervaring kan worden verkre gen met een voorliggende stap, voordat de volgende stap wordt gedaan. Ook profiteert de organisatie reeds van de geleidelijke verbetering van de dienst verlening, want iedere stap moet na tuurlijk zijn voordelen hebben. Boven dien is het zo, dat de huidige systema tiek veel goeds in zich draagt, zodat het onnodig is deze onderdelen snel door nieuwe middelen te vervangen. Wij kun nen deze gebruiken totdat zij werkelijk aan vervanging toe zijn. Het ontwikkelingspad is globaal in vier stappen onder te verdelen, maar in de praktijk kunnen het er wel meer worden. De eerste stap welke zal worden ge daan, betreft een verbeterde methode van het vastleggen van gegevens bij de aangesloten bank. In plaats van de ge gevens te noteren in optisch leesbaar schrift, zoals nu gebeurt, zullen de gege vens worden opgeslagen op kleine mag netische informatiedragers, diskettes. Deze hebben de vorm van een 45-toeren grammofoonplaat en de magnetiseerba- re oppervlakten worden beschreven op de wijze, zoals cassette-geluidsbandjes worden beschreven. De verbetering zal worden gevonden in een betere controle op en begeleiding van het invoer-vastleggingsproces, zo dat sneller maar vooral met minder fou ten wordt gewerkt. Ze kunnen worden vergeleken met een soort super 'Etap box', die diskettes in plaats van papier beschrijft. De tweede stap zal als extra kunnen bieden: de fiatteringsgegevens op een diskette. Deze wordt op het moment van uitbetaling automatisch geraad pleegd, na intoetsen van bijvoorbeeld het rekening-courantnummer en de kas- opnametoets. Dit heeft tevens als resul taat dat de kastransactiegegevens niet meer na afloop van de kashandeling nog eens extra moeten worden vastgelegd voor de computerverwerking, omdat de diskette alle benodigde gegevens reeds bevat. Nagegaan zal worden welke aan gesloten banken, voor wat betreft hun grootte, hierover positief kunnen wor den geadviseerd. De derde stap is een wezenlijke. Zoals eerder is opgemerkt, is de structuur van de huidige systemen niet gericht op de informatievoorziening. Bij deze derde stap zouden voor groepen van lokale banken kleinere computercentra kunnen worden geïnstalleerd, die zodanig zijn gestructureerd, dat deze banken kunnen worden uitgerust met apparatuur en dat tevens de informatievoorziening op het gewenste niveau kan worden gebracht. Deze centrales zijn erop ingericht, dat de verwerking en informatie, welke binnen de aangesloten bank 'real-time' nodig is, kan worden afgehandeld. Aanvankelijk alleen voor toepassingen welke binnen de tweede stap waren gerealiseerd, ge leidelijk echter uitgebreid over alle toe passingen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 14