automatiseringsontwikkelingen bij de rabobank De laatste tijd zijn er in de pers nog al eens publikaties geweest over ontwikke lingen op het punt van de automatisering bij het bankwezen. Naast welwillende interesse heeft dit toch ook wel bezorgdheid gewekt met name aan de zijde van werknemersorganisaties. Op zichzelf is bezorgdheid niet onbegrijpelijk, zeker niet wanneer gedacht wordt dat verdergaande automatisering gelijk gesteld moet worden aan verlies van ar beidsplaatsen. De automatiseringsontwikkelingen staan ook in onze Rabobankorganisatie niet stil; de heer Lardinois heeft daaro ver in de laatste Algemene Ledenverga dering iets gezegd en ook in recente perspublikaties is de naam Rabobank wel gevallen. Ik vind het goed, dat ik de gelegenheid heb daarover in dit blad iets te zeggen. Men bedenke overigens, dat onze plannen nog verre van definitief vastliggen. Daartoe zal nog het nodige overleg en beraad moeten plaatsvinden. In afwachting van de uitkomsten daar van meen ik wel reeds te mogen aange ven welke richting de gedachten uit gaan. Want het verdiept het inzicht in dien men zich bewust is van de stappen die bij de ontwikkeling van het automa tiseringsbeleid achtereenvolgens geno men kunnen worden. Plicht eri noodzaak Vooropgesteld zij dat wij - met ons allen - met veranderingen moeten leren leven en ook al hebben leren leven. De tijd staat niet stil en organisatorische aan passingen en verbeteringen blijven no dig om de kwaliteit van het Rabobank- dienstenpakket te verhogen. Dat is niet alleen een maatschappelijke plicht: hoge kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten, maar ook een noodzaak welke ons door de concurrentieverhoudingen terecht wordt afgedwongen. Wij kunnen alleen blijven bestaan wanneer wij ten minste gelijkwaardig zijn aan onze con current. In de wedloop om de meest doelmatige bedrijfsvoering speelt de computer een belangrijke rol: handelingen kunnen sneller en - mits goed georganiseerd - ook met minder fouten geschieden, ter wijl bovendien op gewenste momenten informatie voor het nemen van beslis singen snel ter beschikking kan worden gesteld. Die rol wordt door de automatisering in Drs. R. B. J. van Eldik lid van de Hoofddirectie van de Centrale Bank 'Ik*' het algemeen en ook in onze organisatie nog niet goed genoeg vervuld. De fusie perikelen, met het naast elkaar bestaan van verschillende systemen en vaak ook verschillende ideeën, zijn daaraan na tuurlijk mede debet. Bovendien is onze onderneming zo snel gegroeid, dat de ontwikkelingen nauwelijks kunnen wor den bijgehouden en vaak snelle oplos singen moesten worden gezocht waar mee men later minder tevreden was. Enige jaren geleden werd het duidelijk, dat een plan voor de langere termijn moest worden ontwikkeld, waarin alle wensen, behoeften en de bestaande systemen goed op een rijtje werden ge zet en waarin de noodzakelijke stappen voor de toekomst werden uitgestippeld met als doel vooraan in de rij te komen voor wat betreft service en kosten. Sinds enkele maanden wordt dit plan, dat door de Stafgroep Automatiserings beleid is ontwikkeld, door velen die hier mede moeten gaan werken van alle kan ten bekeken. Voor iedereen is het duide lijk, dat de automatisering tot dusver in staat is geweest de massaliteit van het huidige overboekingsverkeer op te van gen binnen de gestelde tijden ('s avonds aanleveren, 's nachts verwerken en 's morgens ontvangst van de 'output' op de aangesloten banken), maar veel han delingen zijn nog onvoldoende of niet geautomatiseerd en bovendien geven de systemen nog onvoldoende informa tie voor de te nemen beslissingen. Met andere woorden het zijn gegevensver werkende systemen, maar geen syste men voor bestuurlijke informatiever zorging. Waar gaan wij heen? Naar een automatiseringsopzet, welke een grotere ondersteuning geeft aan het management voor een (toekomstig) pro- duktenbeleid, dat ons in staat stelt onze cliënten nog beter te bedienen. Een automatiseringsbeleid dus, dat voorziet in de informatiebehoefte van alle gele dingen van de Rabobankorganisatie. De basisfilosofie voor deze informatievoor ziening is dat moet kunnen worden vol staan met een éénmalige vastlegging, waarna computers gestuurd door een geheel nieuwe set van programma's alle gewenste overzichten aanmaken en vra gen kunnen beantwoorden. Informatie bijvoorbeeld over één cliënt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 13