W// V* deze mogen niet zo groot zijn dat zij moeten worden vernietigd of voor zeer lage prijzen elders worden ver kocht, want dan heeft de consument het gevoel dat hij in de winkel teveel moet betalen. In het laatste geval zou de consument volgens de heer Marleix liever zien, dat er met lage prijzen en inkomenstoeslagen wordt gewerkt; wat de belastingbetaler daarvan weer denkt is blijkbaar een ander hoofdstuk. De consument vraagt, zo schrijft de heer Marleix, dat de voedingsmiddelen zijn gezondheid niet in gevaar brengt. Er zullen dus garanties moeten komen in dit op zicht wat betreft de produktie. Vervolgens komt de kwaliteit aan de orde, een subjectief begrip, dat de rap porteur eigenlijk alleen maar zegt te kunnen aanduiden door te stellen wat het niet is. Zo noemt hij kwaliteit niet de overvloedigheid waartoe de op rentabiliteit ge richte bedrijven vaak geneigd zijn; als voorbeeld noemt hij niet voor broodbereiding geschikte tarwe, niet drink bare wijn en smakeloze appelen. Bij zijn voorbeelden van wat kwaliteit niet is, noemt de schrijver ook het verbieden van synthetische produktiemethoden omdat deze de landbouw zouden kunnen prikkelen om aan de wens van de consument tegemoet te komen van ho mogene produkten die gemakkelijk te bewaren zijn en een controleerbare voedingswaarde hebben. Scharreleieren Al deze zaken, en ook hetgeen de heer Marleix verder in zijn artikel noemt, hangen samen met het directe be lang dat de consument heeft bij de aankoop van een produkt: een zo goedkoop mogelijk produkt dat hem biedt wat hij er van verwacht zonder schadelijke bij werkingen. In sommige gevallen wil de consument echter meer. In de Memorie van Toelichting wordt aan gekondigd, dat er regels komen voor op alternatieve wijze geproduceerde voedingsmiddelen. Genoemd worden scharreleieren en alternatief fruit. Bij het laatste speelt in de ogen van de betrokken con sument de gezondheid een rol, maar bij scharreleieren gaat het om de produktiemethoden die worden ge bruikt, al kan hier ook de smaak een rol spelen. Er is re den voor producenten om de consument in dit opzicht tegemoet te komen indien de consument bereid is de hogere kosten te betalen. Hier gaat het om beleid dat gericht is op het directe belang van de consument. Het begrip consumptiebeleid, zoals dit tijdens de kabinets formatie is gebruikt, heeft een wijdere strekking. Daar gaat het om het vermijden van ongewenste neven effecten van de consumptie, zoals uitputting van na tuurlijke hulpbronnen, milieuvervuiling, de aantasting van de belangen van ontwikkelingslanden. Het zijn de zelfde zaken die het zogenaamde selectiee groeibeleid wil proberen te voorkomen. Bij het selectieve groeibe leid worden er regels gesteld en richting gegeven aan de produktie, bij een actief consumptiebeleid zouden er overeenkomstige regels gesteld worden aan hetgeen ter markt mag komen. Dat gebeurt nu ook al, en wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, maar in het zogeheten consumptiebeleid zijn het niet alleen de di recte belangen van de consument die als maatstaf wor den genomen, maar ook andere zaken welke op lange re termijn in het belang van de consument worden ge acht. Wat daarvan verwezenlijkt kan en zal worden, ligt, om met minister Van der Stee te spreken, 'in de schoot der goden'. Kranteberichten vertellen geen onwaarheid, maar ze zijn soms gedoemd om onvolledig te blijven. Je moet er altijd zelf bij zijn geweest, zelfs bij dat beroemde ge beuren van die man die een hond beet. Anders blijft er te veel weg. Het angstige gejank van dat arme dier, het wilde gegrom van de man, het straatgeluid op de ach tergrond, de lucht van patat voor mijn part. Begrijpt u wat ik bedoel. Ik wil niets te kort doen aan het lijden en strijden van al die ijverige mensen die dit blad en vele duizenden andere bladen vol schrijven, maar ik mis wat. Laat ik dat nu eens illustreren aan de hand van een voorbeeld uit het leven gegrepen, een bericht uit een plaatselijke krant: 'Bij een ongeval op het kruispunt Brouwerijstraat-Lin- denweg werden twee auto's vernield, een caravan zwaar beschadigd en een gevel ontzet. De heer G. B. uit Helvoirt reed met zijn auto en caravan over de Lin den/aan, toen de heer C. K. de M. uit Veldhoven die uit de Brouwerijstraat kwam, hem geen voorrang verleen de. B. probeerde nog uit te wijken, doch raakte de auto van de UI., die daarop tegen de gevel van de Rabobank botste. Door de uitwijkmanoeuvre kantelde de caravan van B. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor'. Het bericht is geïllustreerd met een foto, waarop men een caravan als een gewonde kever ter aarde ziet lig gen. Een auto met opengesperde motorkap hapt zich een weg in de gevel, die duidelijk is gescheurd. Kapotte ruiten omlijsten het beeld dat wordt bekroond met de neonreclame Rabobank en het woordje 'change'. Zo'n bericht van deze strekking vindt u elke dag wel er gens in een krant, gelukkig voor ons is er niet steeds een Rabopui bij betrokken. Maar er ontbrak wat aan en ik wil toch proberen om het u op mijn gebrekkige wijze te schilderen, ledereen, die weieens een ongeluk heeft meegemaakt kent dat moment van verstarring dat er aan vooraf gaat. Je ziet het aankomen, maar kunt niets meer doen. Alle stukken, alle acteurs, staan al op hun plaats en in een fractie van een seconde is het gebeurd en dan hoor je het remmen, het ziekmakende geluid van blik op blik, het glasgerinkel. Dan gebeurt er weer iets bijzonders, want onontkoom baar komt er na zo'n explosie van geweld, die je totaal verlamd houdt, altijd even een moment, waarop het doodstil is geworden. Stilte na de storm als het ware, een heel korte rust, waarin alles lijkt te zijn verstard. Aan de grond genageld probeert iedereen te verwerken wat zijn ogen net hebben gezien. Ook dit ongeluk kende dat ogenblik van tijdstilstand en daarin gebeurde het bijna ongelooflijke. Terwijl alle om standers doodstil staarden naar de ravage, klonk uit een van beide wagens keihard de pingel van de ster reclame en onmiddellijk daarop begon het ons allen zo bekende gemengde kwartet met het lieflijke geluid van klavecimbel en fluit op de achtergrond te kwelen 'Kom naar de Rabobank, u weet vast wel waar die staat De rest van de commercial werd onverstaanbaar, want na het woordje 'staat' kwam met donderend geraas het restant van de grote spiegelruit uit zijn sponning naar beneden. Ik bedoel maar, zo iets moet je echt zelf meemaken om het naar waarde te kunnen schatten. Cas Sier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 19