een andere wijze van samenwerken! Sociaal-economische en maat schappelijke ontwikkelingen vragen steeds meer de aandacht vari lei dinggevende functionarissen en be ïnvloeden de bedrijfsvoering. Organisatiestructuren veranderen steeds vaker en werknemers zullen meer en meer met veranderingen moeten leren leven. Die veranderingen laten ook de Rabo- bankorganisatie niet onberoerd. De be drijfsvoering binnen de organisatie kan dan alleen succesvol zijn, als genoemde ontwikkelingen en menselijke mogelijk heden met elkaar in verband worden ge bracht. Met andere woorden: enerzijds zal de organisatie haar handel en wan del mede dienen af te stemmen op het geen in de maatschappij leeft: ander zijds zal het eigen personeel ontwikke lingen moeten kunnen volgen en ver werken. Meer dan voorheen heeft de lei ding de taak opgedragen gekregen voor deze afstemming zorg te dragen. Nieu we vormen van organisatie kunnen hier bij een rol spelen. Organisatie aanpassen De fusies tussen aangesloten banken, de gedeeltelijke wijzigingen van de organisatiestructuur van de Centrale Bank, de aanzet tot een gemeenschap pelijk organisatiebeleid, internationalise ring van ons bankbedrijf, uitbreiding en heroriëntatie van het dienstenpakket, toepassen van nieuwe automatiserings technieken, het zijn verschijnselen die voortdurend de vraag oproepen naar organisatievormen, die zijn aangepast aan de omstandigheden van het mo ment, aan de plaatselijke verhoudingen, aan de mensen die in de organisatie werkzaam zijn en aan het specifieke ka rakter van de Rabobankorganisatie. Veelal is daarbij de raad ingewonnen van adviseurs die niet direct of daadwer kelijk zijn betrokken bij de concrete pro blemen. Door de versneld toenemende complexi teit van de bedrijfsvoering zal allengs ook moeten worden uitgezien naar ka ders, waarbinnen de veranderingen zich in een meer continu proces evenwichtig '1 Mr. H. K. te Kolsté medewerker Stafgroep Sociaal Beleid en doelgericht kunnen voltrekken. Daar bij zal een betere benutting van de ver schillende specialisten en de totstand koming van meer flexibele samenwer kingsverbanden binnen de organisatie voorop dienen te staan, opdat ontplooi ingsmogelijkheden en vernieuwingspro cessen betere kansen krijgen. Een der gelijke overgang dient dan plaats te vin den via de weg van de geleidelijkheid en met inschakeling van alle betrokkenen, wil de kans op aanvaarding en succes zijn verzekerd. Het kenmerk van de meeste bekende structuren is vaak, dat organisatorische eenheden zich opstellen als partijen en zich in hun doen en laten meer richten op wat in de hun toegewezen hiërarchie als gewenst wordt verondersteld, dan dat zij zich richten op het open en van alle kanten benaderen van bedrijfspro- blemen of marktkansen. Daarbij komt nog dat de in deze structuren aangege ven hiërarchische lijnen vaak zo lang zijn, dat echte coördinatie en controle pas mogelijk worden in de top. Dit leidt soms tot overladenheid bij de top en tot het weer in studie geven van beleids voorstellen aan andere eenheden binnen het bedrijf. Vaak wekt dit dan ergernis op bij de oor spronkelijke voorstellers. Noodzakelijk is dat bij de aanvang van een studie of project een aanpak wordt vastgesteld, die leidt tot het betrekken daarin van de voornaamste deskundigen. De deskundigen moeten dan gezamen lijk het resultaat van hun werk aan de besluitvormers, i.c. de top, presenteren. Dit kan alleen wanneer op systemati sche wijze een planning wordt gemaakt van de te ondernemen projecten en op systematische wijze de te betrekken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 32