wob wob wob wob schrijven, de wenselijkheid aangegeven van de invoering van een reële vermo genswinstbelasting op onroerend goed. Ook andere mogelijkheden om de grote vraag naar woningen in te dammen worden genoemd. Natuurlijk is het een goede zaak om met name de speculatie ve vraag zoveel mogelijk te beperken, maar het zal ongetwijfeld moeilijk zijn een aanvaardbare en technisch uitvoer bare oplossing te vinden, welke boven dien geen nadelige neveneffecten heeft. DE RABOBANK ALS TUSSEN PERSOON EN HET ONDERLINGE VERZEKERINGSWEZEN Onze organisatie, als totaliteit genomen, is in zo n 1 5 jaar uitgroeid tot een van de grootste assurantiebemiddelaars in ons land. De totale premie-omzet bedraagt ruim 450 miljoen gulden en er zijn onge veer 750 assurantie-adviseurs in dienst van onze banken. Van deze adviseurs is 85 ingeschreven bij de Sociaal Econo mische Raad in een van de twee hoog ste registers van assurantietussenperso nen. Voor de algemene vergadering van de FOB, de Federatie van Onderlinge Verze keringsmaatschappijen heeft drs. F. P. J. Bakx onlangs uiteengezet hoe de Rabo- bankorganisatie de tussenpersoon ziet. Hij deed dat openhartig in een gezel schap, dat vanouds nogal twijfels om trent het nut van de tussenpersoon koestert. Voor de Rabobanken is de functie van de tussenpersoon in de eerste plaats een adviserende tegenover de cliënt. Onmisbaar daarvoor is een vertrou wensrelatie tussen assurantie-adviseur en de cliënt. Ook op administratief ge bied heeft de adviseur een belangrijke taak: registratie van gegevens, pre mie-incasso en verzorging van schade regelingen. De Rabobanken zullen steeds bereid zijn op dit gebied in over leg met verzekeraars kostenbesparende maatregelen te treffen, bijvoorbeeld om dubbele werkzaamheden te voorkomen. Voor ons zal daarbij echter voorop blij ven staan, dat de onafhankelijke positie als intermediair niet in gevaar komt. Wij zijn namelijk van mening, dat wij, ,om objectief onze cliënten te kunnen advi seren, ons onafhankelijk en ongebonden in de assurantiemarkt moeten opstellen. Dat geldt ook tegenover de zogenaamde 'primaire' verzekeringsmaatschappijen, die wij om zakelijke redenen en om hun onderlinge karakter dienstbaarheid aan de cliënt! - een voorkeurspositie hebben verleend. Door een maatschappij, die met vrije tussenpersonen als de Rabobanken werkt, behoeven nauwelijks kosten ge maakt te worden als de verzekering van een potentiële cliënt uiteindelijk niet doorgaat. De heer Bakx hield echter zijn gehoor voor, dat die kosten wel ten laste van de bemiddelaar komen! Niet alleen de betekenis van de functie van de assurantiebemiddelaar, maar ook de kosten verbonden aan het op verant woorde wijze uitoefenen van de assu rantiebemiddeling worden, aldus de heer Bakx, nog weieens onderschat! De Rabobanken streven met hun bemidde ling geen winst als doel na, maar het moet wel rendabel zijn. Het is niet onoir- baar zijn bedrijf op zo goed mogelijk commerciële wijze te willen uitoefenen. Wij mogen van de verzekeraar verwach ten, dat hij begrip toont voor ons verlan gen naar een adequate beloning, nood zakelijk om een negatief resultaat te voorkomen. Bij een aantal onderlinge verzekeringsmaatschappijen komen pro visieregelingen voor, die afwijken van de gangbare provisienormen. Dit is geen gezonde basis voor samenwerking, want dan krijgen we de situatie dat het voordeel voor de cliënt voor een deel bestaat uit het verlies voor de bemidde laar. De Rabobanken stellen zich positief op ten aanzien van het onderlinge verzeke ringswezen, maar doen dat binnen hun verantwoordelijkheid als assurantiebe middelaar, met inachtneming derhalve van het renderend zijn en blijven van ons assurantiebemiddelingsbedrijf. REMBRANDTIEK ÉN UP TO DATE Er is verschil! Lees ons officiële jaarverslag maar naast ons gelijktijdig in het Engels verschenen Annual Report 1976. Dat ligt niet aan het papier, maar wel zeker aan het uiterlijk. In de Neder landse versie genieten we van een foto grafische artisticiteit, die een zeer geva rieerd beeld geeft van het vaderlandse landschap, het bedrijfsleven en van onze banken. Het Annual Report is zeker net zo vaderlands, maar daar komt de kunstzinnigheid uit een heel andere hoek. Het was een goede greep dit verslag voor onze buitenlandse relaties te sieren met een aantal fraai gereproduceerde tekeningen van Rembrandt. Overal waar men in de wereld de omslag ziet, zal men onmiddellijk zeggen: dit komt uit Holland. De ets van Rembrandt met twee molens, die op de omslag is afge drukt, spreekt voor zichzelf. We mogen dan weieens meesmuilen over de vage indruk, die de buitenlander van ons land heeft - wooden shoes, windmills en Rembrandt - het zijn herkenbaarheids- punten, die je vandaag niet kunt nege ren. Wij haken er zonder in overdrijving te vervallen met zo'n esthetisch verant woord Annual Report bij aan. Daar het Engels praktisch overal in de internationale zaken- en bankwereld als taal gebruikt wordt, hebben we anders dan vorige jaren geen apart verslag in het Frans of Duits meer uitgebracht. Na tuurlijk weerspiegelt de functie van het Annual Report zich ook in zijn inhoud. Veel aandacht wordt besteed aan de in ternationale handel en de monetaire ontwikkelingen, waarbij natuurlijk de Nederlandse situatie niet wordt verge ten. Vanzelfsprekend geeft het Report ook in inzichten volop cijfermateriaal be treffende de gang van zaken in de Rabo- bankorganisatie. 'Ons jaarverslag in het Engels was en is ons beste visitekaartje', lazen we in ons februari nummer toen het contact met buitenlandse relaties ter sprake kwam. Daarvoor is dit Annual Report geknipt. Het is ook niet toevallig, dat het voor woord even herinnert aan een goede, al gemeen erkende, Nederlandse traditie: die van behulpzame bemiddelaars. This was the case in Rembrandt's time and so it is today DRS. OOSTERWAAL ONDERDIRECTEUR Met ingang van 1 juli is drs. J. C. J. Oosterwaal door de Raad van Beheer benoemd tot onderdirecteur van de Cen trale Bank. De heer Oosterwaal (49 jaar), die econo mie studeerde in Rotterdam, heeft al een hele staat van dienst bij de Centrale Bank en in onze organisatie achter de rug. Hij begon in 1954 als assistent-in specteur bij de vroegere Eindhovense Centrale Bank en was na enige jaren in specteur te zijn geweest, van 1961 tot 1965 districtsdirecteur in Breda. Uit die tijd dateren vele contacten met banken in West-Brabant en Zeeuws-Vlaande- ren. Daarna was hij tien jaar hoofd van de accountantsdienst; eerst vijf jaar in de vroegere Eindhovense organisatie en vervolgens - tot oktober 1975 - vijf jaar in de na de fusie ontstane Rabobankor- ganisatie. De accountantsdienst groeide in die laatste vijf jaren uit tot de grootste in den lande. De heer Oosterwaal, die wij ook op deze plaats van harte met zijn benoeming ge lukwensen, en die natuurlijk geen onbe kende is in onze organisatie, zal in zijn nieuwe functie mede verantwoordelijk zijn voor de automatisering (twee zeer grote computercentra in Zeist en in Eindhoven), de administratie van de Centrale Bank, de administratieve orga nisatie en budgettering.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 6