:xI k Mn I®? fcwfe de afgelopen jaren voortdurend uit in verband met de fors groeiende omzet. De produktie ging een toenemend aan tal variëteiten salades omvatten. Dit was mogelijk door een vergroting van de know-how van het produkt, marktver kenning en professionele research. Het geheel van de activiteiten werd door de heer Schreur sterk planmatig aangepakt en in nauwe samenwerking met het per soneel en externe adviseurs uitgevoerd. Het veelvuldig overleg met eigen men sen, commissarissen, accountant, ban kier, architect etc. komt voort uit de op vattingen van de heer Schreur over het ondernemerschap. De heer Schreur heeft de volgende visie ontwikkeld: medewerkers van het bedrijf. De zo ge groeide plannen worden daarna zorgvul dig besproken met externe deskundigen. Na enkele jaren werd een stadium be reikt waarin een oplossing moest wor den gevonden voor een meer duurzame regeling van de huisvestingsproblemen, vergroting van de produktiecapaciteit, verbetering van de hygiëne, opslagcapa citeit enz. In 1973 kwam er daarom een bouwteam (samengesteld uit interne en externe deelnemers). Het uitgangspunt was een gebouw te stichten van 1 200 m2. De enorme expansie van Johma Sa lades maakte het al in de ontwerpfase noodzakelijk de oorspronkelijke plannen Links: de heer J. J. Schreur voor zijn nieuwe bedrijf. Midden: de fabriek te Losser werd offi cieel in gebruik gesteld door de staats secretaris van Economische Zaken, drs. H azekamp. Rechts en volgende bladzijde: 'Bij het vervaardigen van een kwaiiteitsprodukt slaagt niet de persoon, maar het team'. 'Bij een sterkte-zwakte analyse dient de ondernemer zichzelf kritisch te bezien. Voor de zwakke punten moet zowel in tern als extern een kwalitatief goede op lossing gevonden worden. In de praktijk heeft de heer Schreur dit duidelijk gestalte gegeven door gestruc tureerd overleg met zijn staf en door taakstellende delegatie. Bij het aantrek ken van medewerkers wordt daarom scherp gelet op: a de specifieke kwaliteiten van de kan didaten; b de inpasbaarheid van betrokkene in het team van Johma medewerkers. Kwaliteit en teamwork Het alert reageren op de mogelijkheden in het marktsegment van Johma Sala des is te verklaren uit de visie van de heer Schreur en de vruchtbare wissel werking en samenwerking met de staf- drastisch te herzien. Uiteindelijk is het ontwerp uitgegroeid tot een gebouw van 3 000 m2 met een inhoud van 20 000 m3. Er zijn in dit gebouw veel ervaringen verwerkt. Daardoor kan ge stalte worden gegeven aan een om vangrijk eisenpakket waarvan enkele zijn: i - hygiëne en bacteriologische zuiverheid, - goede routing en automatisering, - openheid voor excursies, - prettig werkbare sfeer, - ruimte voor expansie Johma (120 personeelsleden) verwacht voor 1977 een omzet van f20 miljoen. Het assortiment bestaat uit ca. 45 soor ten salades (waaronder calorie-arm), warme en koude sauzen, kruidenboters en diverse Hongaarse produkten. De omzet is ten opzichte van 1973 ver viervoudigd. Momenteel maakt Johma niet alleen miljoenen kilogrammen sala des en sauzen voor de grootverbruikers, maar ook miljoenen eenheden consu mentenverpakking. De verwachting voor 1980 is, dat de afzet ten opzichte van het huidig niveau wederom zal verdub belen. Voor deze explosieve groei zijn enkele factoren te noemen: a kwaiiteitsprodukt De heer Schreur zegt hiervan 'Bij het vervaardigen van een kwaiiteitsprodukt slaagt niet de persoon, maar het team.' b produktontwikkeling Eén van de stafmedewerkers is de ook internationaal bekende culinaire specia list Jan Hoogeveen. Via smaakpanels worden nieuwe recepturen beoordeeld terwijl ook op verzoek van afnemers nieuwe recepten worden ontwikkeld. c verkoop en distributie Het commerciële beleid van Johma is gericht op het verkrijgen van een goed samenspel met een gediversificeerde af nemersgroep en een gedegen kennis van haar wensen en eisen. Hierdoor is het mogelijk om met het flexibele pro- duktie-apparaat tijdig te reageren op deze wensen. De brede afnemerskring van Johma is in 3 hoofdgroepen onder te brengen: a de horeca-sector, via een grossiersnet of direct aan hotelketens, vliegtuigmaat schappijen, etc. b de winkelsector, zoals supermarkt organisaties, slagers, slagersorganisa ties, diverse inkoopcombinaties, etc. c de industriële sector. Ander leef- en bestedingspatroon schept nieuwe markten Bezien wij het gebeuren in de voedings- en genotmiddelenindustrie, waarin Joh ma Salades zo duidelijk een eigen plaats heeft verworven, dan valt een opmerke lijke ontwikkeling op. De consumptie van voedingsmiddelen is in de eerste plaats afhankelijk van het aantal monden dat gevuld moet worden en het inkomen dat beschikbaar is om die monden te vullen. De Nederlandse bevolking nam toe van ruim 10 miljoen zielen in 1950 tot ca. 1314 miljoen in 1974. De laatste jaren manifesteert zich een vertraging van de groei als gevolg van het teruglopend aantal geboorten. De consumptieve bestedingen van ge zinshuishoudingen stegen (in lopende prijzen) in dezelfde periode van 13 mil-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 29