.„„"V 17 r 5 r S Q —nvrrcun met alle ritbev' zen. voor pallet vervoer Trar- bedrijf G. A. van Kift*- Aseh van Wlickskade e I TIJDELIJK WFp' Organisatie en om Visme 0?" x. V ,.Ae°„o O®1 de werkelijke reden worden achterhaald waarom de sollicitant niet wil dat er geïnformeerd wordt. De aanstelling Als het besluit is genomen, volgt de for mele aanstelling. Dit vormt een hoofd stuk apart, want in veel gevallen gebeurt die aanstelling op mondeling afspraken en uit ervaring weet ik dat dit nare ge volgen kan hebben. Natuurlijk zijn mon delinge afspraken rechtsgeldig; maar hoe is het gezegd en hoe heeft de solli citant het begrepen? Als wordt gepraat over een salarisverhoging van 0 tot 100 gulden na de proeftijd, 'begrijpt' de solli citant f 100,- terwijl misschien 0 werd bedoeld. Daarom is het steeds noodza kelijk om de aanstelling schriftelijk te bevestigen met alle details van de ge maakte afspraken. Als men beloften doet, moeten die ook schriftelijk worden vastgelegd. In de aanstellingsbrief zal ook steeds naar eventueel aanwezige CAO-bepalin- gen moeten worden verwezen. Ook an dere arbeidsvoorwaarden die eventueel in het gesprek naar voren zijn gekomen en die voor deze speciale situatie gel den, worden erin genoemd. Tenslotte komt dan de belangrijke proef periode van maximaal twee maanden, die zeer nadrukkelijk moet worden over eengekomen. Die twee maanden moe ten enerzijds worden gebruikt voor in troductie en instructie, anderzijds om na te gaan of de hele selectieprocedure goed is geweest. Het is voor de werkge ver moeilijk om na het verstrijken van die twee maanden - dus wanneer het vast dienstverband wettelijk is ingegaan alsnog een einde aan dat dienstver band te maken. Alle genoemde punten vormen samen het logisch stap voor stap-proces om tot de voor beide partijen gewichtige be sluitvorming te komen. Nooit zal men over één nacht ijs mogen gaan, want uiteindelijk is dat 'menselijk kapitaal' het werkbare instrument dat het samen met de bedrijfsleiding moet maken. Het is dus goed er ruimschoots aandacht aan te schenken. Drie belangrijke punten Drie punten vragen speciale aandacht; de personeelsadvertentie, de selectie zelf en de introductie in de proeftijd. Een advertentie waarin personeel wordt gevraagd vereist minstens evenveel aandacht als een commerciële adver tentie. Men 'verkoopt' - in de goede zin van het woord - een functie aan een toekomstige vaste 'klant'. Echt een vas te klant, want wanneer eenmaal een vast dienstverband is gegeven, dan is de 'nieuwe kracht' een van de vaste klanten waar men jarenlang mee te maken kan hebben. De advertentie moet vooral dui delijk zijn en zakelijke informatie geven. Aan de hand van de functie-eisen weet de ondernemer precies wat hij wil. Geef daarom zo duidelijk mogelijk weer wie of wat er wordt gezocht en welke taak moet worden vervuld. Met een fraaie betiteling van bijvoorbeeld 'eerste ver koper' is men er niet, zeker niet wanneer in de praktijk de verkoper met de andere personeelsleden is gelijkgesteld. Wanneer de functie-eisen duidelijk zijn verwoord, maar niet wordt vermeld wat er wordt geboden, is het zeer wel moge lijk dat men sollicitaties krijgt van men sen die veel meer verdienen dan kan worden geboden. Ik weet wel dat in dit land erg krampachtig wordt gedaan over salarissen Maar in een advertentie kan rustig een indicatie worden gegeven van de salarisgrenzen en van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Beide partijen zul len er zeker wel bij varen. Ook zal steeds informatie over het be drijf moeten worden gegeven, zodat de sollicitanten vooraf enig idee hebben in wat voor zaak zij gaan werken. Duidelijk en eenvoudig, zonder overbodige franje. Men kan de mensen gelegenheid geven niet alleen schriftelijk te solliciteren (daaraan hebben veel mensen een broertje dood) maar hen ook de moge- J lijkheid bieden telefonisch te reageren, j Waarin wordt de advertentie geplaatst? j Ook hier moet een bewuste keus wor- den gemaakt. Wanneer een schoonma ker wordt gevraagd kan vermoedelijk volstaan worden met een huis-aan-huis blad in de omgeving. Wordt echter tech nisch gekwalificeerd personeel gezocht, dan zou plaatsing in een vakblad wel eens meer resultaat kunnen opleveren. Voor verkooppersoneel met ervaring zijn bijvoorbeeld de dagbladen zeer ge schikt. Wat in de goede personeelsadvertentie al wordt gedaan, wordt in het sollicita tiegesprek verder uitgesponnen. Kennis en kunnen van de sollicitant worden daar geprojecteerd tegen de functie-ei sen die zijn gesteld. Een goed inzicht in de sfeer van het be drijf en in het teamwork, dat van de sol licitant wordt verwacht, zal ook moeten worden gegeven. Men moet van de sol licitant weten waarom hij solliciteert en dient natuurlijk al zijn persoonlijke gege vens te kennen, ook de gegevens over zijn arbeidsverleden en opleiding. De sollicitant heeft zijnerzijds recht op alle gegevens die voor hem interessant zijn: hij moet immers een beslissing nemen met verstrekkende gevolgen I Ik herhaal hier graag dat het nodig is met een sollicitant twee gesprekken te voeren. Nooit mag men op een eerste indruk afgaan, want de sollicitant kan zich voor het eerste gesprek geweldig 'opgeladen' hebben. In het tweede ge sprek blijkt soms van die radde prater weinig meer over en komt de echte sol licitant naar voren. Introductie en instructie Is ten slotte de arbeidsovereenkomst gesloten en komt de nieuwe kracht de eerste dag in het bedrijf, dan moet men zich realiseren dat deze in een uur of een dag niet thuis is in het bedrijf. In de proeftijd van twee maanden kan worden nagegaan of de keuze op onderdelen goed is geweest. Deze periode kan voor al gebruikt worden voor introductie en instructie. De nieuweling moet aan zijn collega's wennen en het moet tussen de mensen klikken. Daarom zijn die eerste dagen van introductie erg belangrijk en daarom ook is het betrekken van uw personeel in de hele sollicitatieprocedure van groot belang; de nieuweling is dan im mers voor de andere medewerkers veel minder een gesloten boek. De nieuweling wil natuurlijk precies we ten wat er van hem in de praktijk wordt verlangd. Ook de werkinstructie is daar om in die beginperiode van het grootste belang. De nieuwe kracht moet weten wat hij moet doen en op welke wijze, wat zijn bevoegdheden zijn en met wie en hoe hij moet samenwerken. Dat gaat niet in een, twee dagen, maar vraagt veel zorg en aandacht. In de grote be drijven gebruikt men tegenwoordig de eerste vier weken voor introductie en in structie en de volgende vier weken om de nieuwe kracht in de praktijk te testen. Alle zorg, die aan de werving, de selectie en de goede introductie van een nieuwe werknemer wordt besteed, zal haar 'ren dement' in alle opzichten ruimschoots opbrengen. 'De mens is het kostbaarste kapitaal', schreef in de vorige eeuw een van de grote sociale hervormers. Dat geldt onverminderd voor het menselijke 'bedrijfskapitaal' van onze hedendaagse kleine en grote ondernemingen. Zie voor meer uitgebreide informatie: H. F. W. Bantje/drs. E. van der Wolk: 'Personeelsbeleid heden en morgen', Samson Uitgeverij NV., Alphen aan den Rijn/Brussel. Qj :C L p fb <o «k. T c- i

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 19