-%v-> .ïgedame 16 menselijk bedrijfskapitaal is belangrijker dan de aankoop van een nieuwe inventaris, een elektronisch kas register of een nieuwe toonbank. Wat tegenwoordig de factor arbeid wordt ge noemd, is voor de ondernemer zo be langrijk dat daaraan alle aandacht moet worden besteed. Arbeidsmarkt en werving Misschien zijn er voor de nieuwe functie reeds kandidaten, misschien komen er suggesties uit het personeel dat relaties of vrienden heeft die uitstekend zouden passen in de sfeer en in het teamver band van het bedrijf. Deze interne wer ving bespaart dure advertentiekosten, maar wat veel belangrijker is: door inter ne werving krijgt men contact met kan didaten die waarschijnlijk erg fijn in het medewerkersteam zullen passen en die gemotiveerd hun taak zullen vervullen. Ook in grote bedrijven wordt steeds meer aandacht aan de interne werving besteed. In veel gevallen ontkomt men echter niet aan externe werving. Het bedrijf be geeft zich op de arbeidsmarkt door mid del van advertenties. Ook kunnen er contacten worden gelegd met het Ge westelijk Arbeidsbureau of met een ad viesbureau voor personeelszaken. Als een ondernemer op de arbeidsmarkt gaat opereren, dient hij zich te realiseren wat hij naar buiten brengt en wat er pre cies kan worden geboden. Ik maak deze aantekening omdat ik zelf bij grote en kleine bedrijven heb ondervonden dat sollicitanten vaak onvoldoende te horen krijgen en zich daardoor geen beeld kun nen vormen van de taak die hen wacht en evenmin van beloning voor die taak of van de secundaire arbeidsvoorwaar den. De werkgever zal zich vooraf dus duide lijk rekenschap moeten geven van wat hij nodig heeft. Dat is van groot belang, want de nieuwe kracht moet in de sfeer van het bedrijf passen en moet in het team worden opgenomen. Hij dient zich te realiseren dat - bij teleurstelling - het niet meer zo gemakkelijk is om een per soneelslid 'kwijt te raken' omdat vele wettelijke bepalingen ontslag verhinde ren en/of bemoeilijken. Of u nu sollicitanten gaat ontvangen die op een advertentie reageerden of dat u via het Gewestelijk Arbeidsbureau solli citanten krijgt of via een extern advies bureau, in alle gevallen komt na deze actie het accent te liggen op het goede gesprek met de sollicitanten. Praten met sollicitanten Nadat er een voorselectie is gemaakt, komt het gesprek met de sollicitanten. Tussen haakjes: men zal zich in de voor selectie nooit moeten laten leiden door handschriftdeskundigen: een psycholo gisch onderzoek kan echter voor bepaal de functies wél van waarde zijn. Weten schappelijk is komen vast te staan dat de uitkomsten van de handschriftanaly se van zeer betrekkelijke waarde zijn. Het sollicitatiegesprek geeft een indruk van de sollicitant en van zijn capacitei ten en het geeft de sollicitant een beeld van wat het bedrijf te bieden heeft. Het sollicitatiegesprek moet zo goed moge lijk worden voorbereid en na het eerste gesprek moet niet onmiddellijk worden beslist. Beter is het om het eerste ge sprek te laten bezinken en door een tweede gesprek te laten volgen om na te gaan of die eerste goede indruk wel echt de juiste was. We moeten niet schromen om het personeel bij de solli citatiebehandeling te betrekken: men Drs. P. M. Burghouts werkgebied Sociale Zaken, Centrale Rabobank kan een personeelslid met de sollicitant laten praten (een gemotiveerd perso neelslid natuurlijk!), want de nieuwe kracht zal straks in teamverband wer ken. Zoals in het begin al werd geschre ven: betrek het personeel vanaf de voor selectie tot en met de inwerkperiode in de procedure. Is er een principebesluit genomen dan moeten de referenties worden nagetrok ken, overigens met toestemming van de sollicitant. Weet de sollicitant bij voor baat dat negatieve informatie wordt ver- j strekt, dan geeft hij natuurlijk geen toe stemming. Toch is het natrekken van de referenties belangrijk, echter zonder dat die referenties van beslissende invloed behoeven te zijn. In het sollicitatiegesprek kan eventueel direct ensttrec et kb echt spoed D-I spoedig R. Koed kt 'n b. v d Wet r 95. Utrecht, ,alve dagen voor lichte administratieve werkzaamheden Inlichtingen: Voorstraat 17 Utrecht Tel. 030-311795 B V specialist m Verl Hüogrt Utrecht Te! «8 VKAOHTWAC minimum lot I ervaren KAPSTHÏ foor nu of later, voor i kapsalon. r>ai c van Hurken, Arm ;aatwep HM, tel «LM 52 LrSr®ir",|u" IUURDER in Ska urwinkel m utré. inderdee! van één van ootste organisaties nr «n tv -verhuur Skala pnnglevend Er zijn al in volle actie j(. p. aantrekkelijke vo den kleuren-tv hur open. Skala groeit sr 'on Utrecht, hebben ontg om al die kijkers n te woord te staan keven. In de winkel «a denkt in ér an een jonge ve' branche Maar ere branehe n. Het. sala- 'int bij bangst t,' 1846 LEERLING en part-ttir Gevraagd VERKOOPSTER - verkoopster. De Brabander se non. Winkelcentrum Ovjgvee^t rir f<4ScfT, ^7e." g" van werktijden van vanaf 23 621831 Aonworir vraagt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 18