Zo kwamen ze op het scherm, de heer Brust, de heren Van Rijn en Jurling, medewerkers van Opleidingen en de heer Dotinga. De uitzending was perfect en ons 'storings'-plaatje is alleen maar een lay-outgrapje. Opleiden is een mentaliteit en dient volledig opgenomen te zijn in de werksituatie. De juiste mentaliteit kan bij een chef alleen dan ontstaan wanneer hij zich daadwerkelijk verantwoordelijk voelt voor de opleiding van zijn mensen en dat ook zelf doet. Nu is hij geen docent en de lessituatie kent hij niet. Hij heeft hulp nodig. Dat helpen nu zal Opleidingen gaan doen door cursussen te organiseren, door te praten over opleiden, maar vooral door de hulpmiddelen te verschaffen die hem het opleiden metterdaad mogelijk maken. Drs. Van Eldik vertelde vervolgens iets over de experimenten bij de elf proefbanken, die cursussen en lesmaterialen ontvingen. Het experiment slaagde duidelijk. Er ontstond een hoger opleidingsrendement en vooral een andere opleidingsmentaliteit, want niet langer geschiedt dat opleiden ergens in Nederland door de Centrale Bank, maar het wordt ter plaatse gedaan, zelf gedaan en alles is aangepast aan de eigen situatie. Het gebeurt op die momenten dat het nodig is en functioneel. Samenwerkingsproject Video, aldus drs. Van Eldik, betekent 'ik zie' en daarop parafraserend kwam hij tot de uitdrukking 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet'. Sommigen immers zijn geneigd om het project op te hangen aan de apparaten, terwijl dat eigenlijk slechts de hulpmiddelen zijn bij het project. Zo was ook het in gebruik nemen van het eerste apparaat de aanleiding bijeen te komen. Dat is tastbaar, er komen programma's uit en als deze programma's goed zijn en de apparaten werken is het project geslaagd. De spreker zag echter meer dan alleen de videoapparatuur. Hij zag in de eerste plaats een opleidingsmentaliteit bij de aangesloten banken, die geheel is opgenomen in de eigen sfeer van de bank. Met kracht en overtuiging zal die mentaliteit bevorderd moeten worden, maar als het een succes blijkt, zal het zichzelf verkopen. Daarin schuilt een belangrijke taak voor Opleidingen. Ook zag hij de wetenschappelijke begeleiders van vaktechnici en programmamakers, de methoden en de toetsen. Hij zag de begeleiding voor de docenten. Ook zag hij de coördinatie van al die diciplines die samen staan voor het project. Het is duidelijk een samenwerkingsproject tussen al die mensen van Opleidingen en van de aangesloten banken. Hij zag voor zich een gigantisch karwei, maar had er alle vertrouwen in dat het zal slagen. Het in gebruik nemen van deze eerste videorecorder, zo besloot de spreker, betekent een geweldige vooruitgang bij de opleiding van onze mensen. Nadat hij een knop had ingedrukt, kwam mr. F. H. Brust, hoofd van het Werkgebied Sociale Zaken, waaronder het Directoraat Opleidingen ressorteert, in het beeld. Via het scherm vertelde hij dat de feestelijkheden rondom deze gebeurtenis niet betekenden dat men al helemaal is waar men zijn moet, maar wel dat de goede weg is ingeslagen. Het is een ambitieus plan en in de voorbereidingsfase is met alle facetten van dit plan geëxperimenteerd. Er is daarbij veel geleerd, hoe het wel en hoe het niet moet. Wat we met deze opening tegen de buitenwereld willen zeggen is, dat de Rabobankorganisatie de opleiding van haar personeel uiterst belangrijk vindt, zo belangrijk dat ze ambitieuze plannen durft te hebben en nieuwe wegen durft in te slaan en gebruik durft te maken van nieuwe technieken. Verwerkelijking van die plannen betekent kwalitatief nog beter personeel, in het belang van ons bedrijf, van onze cliënten, maar vooral pok in het belang van de mensen zelf. Dat is ons nog veel meer waard. Bij de realisatie van ons opleidingsplan is de videoset een belangrijk ding. We maken programma's op de Centrale Bank en die programma's worden bekeken en bediscussieerd op de aangesloten banken. De functie van het opleiden in onze organisatie is het scheppen van voorwaarden voor het optimaal functioneren en tot ontwikkeling laten komen van alle medewerkers en van de organisatie zelf. Dat gebeurt in nauwe samenwerking tussen de Centrale Bank en de aangesloten bank, aldus de heer Brust, die het videoproject een uiterst belangrijke bijdrage noemde in de verwezenlijking van het opleidingsplan. Hierna kregen de heer Oerlemans en de zijnen gelegenheid om via het beeldscherm vanuit hun eigen vrije-tijdsgebeuren, een visie te geven op de betekenis van hun werk. Aan het einde van de video-uitzending onderstreepte de heer S. Dotinga, directeur van de Rabobank Zeist, het belang van een goed opleidingsprogramma. De bank Zeist behoorde tot de eersten die een apparaat hadden besteld en met veel enthousiasme heeft men zich via een speciale studiegroep op het opleidingsproject geworpen. De genodigden op deze bijeenkomst, waaronder vooraanstaande functionarissen van de Centrale Bank, leden van de TOC Opleidingen, leveranciers van apparatuur en know-how, persvertegenwoordigers en anderen bleven nog enige tijd bij de Rabobank Zeist te gast.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 19