Zo kwamen ze op het scherm, de heer
Brust, de heren Van Rijn en Jurling,
medewerkers van Opleidingen en de
heer Dotinga.
De uitzending was perfect en ons
'storings'-plaatje is alleen maar een
lay-outgrapje.
Opleiden is een mentaliteit en dient
volledig opgenomen te zijn in de
werksituatie. De juiste mentaliteit kan
bij een chef alleen dan ontstaan
wanneer hij zich daadwerkelijk
verantwoordelijk voelt voor de opleiding
van zijn mensen en dat ook zelf doet.
Nu is hij geen docent en de lessituatie
kent hij niet. Hij heeft hulp nodig. Dat
helpen nu zal Opleidingen gaan doen
door cursussen te organiseren, door te
praten over opleiden, maar vooral door
de hulpmiddelen te verschaffen die hem
het opleiden metterdaad mogelijk
maken.
Drs. Van Eldik vertelde vervolgens iets
over de experimenten bij de elf
proefbanken, die cursussen en
lesmaterialen ontvingen.
Het experiment slaagde duidelijk. Er
ontstond een hoger
opleidingsrendement en vooral een
andere opleidingsmentaliteit, want niet
langer geschiedt dat opleiden ergens in
Nederland door de Centrale Bank, maar
het wordt ter plaatse gedaan, zelf
gedaan en alles is aangepast aan de
eigen situatie. Het gebeurt op die
momenten dat het nodig is en
functioneel.
Samenwerkingsproject
Video, aldus drs. Van Eldik, betekent 'ik
zie' en daarop parafraserend kwam hij
tot de uitdrukking 'ik zie, ik zie wat jij
niet ziet'. Sommigen immers zijn
geneigd om het project op te hangen
aan de apparaten, terwijl dat eigenlijk
slechts de hulpmiddelen zijn bij het
project. Zo was ook het in gebruik
nemen van het eerste apparaat de
aanleiding bijeen te komen. Dat is
tastbaar, er komen programma's uit en
als deze programma's goed zijn en de
apparaten werken is het project
geslaagd. De spreker zag echter meer
dan alleen de videoapparatuur.
Hij zag in de eerste plaats een
opleidingsmentaliteit bij de aangesloten
banken, die geheel is opgenomen in de
eigen sfeer van de bank. Met kracht en
overtuiging zal die mentaliteit bevorderd
moeten worden, maar als het een
succes blijkt, zal het zichzelf verkopen.
Daarin schuilt een belangrijke taak voor
Opleidingen. Ook zag hij de
wetenschappelijke begeleiders van
vaktechnici en programmamakers, de
methoden en de toetsen. Hij zag de
begeleiding voor de docenten. Ook zag
hij de coördinatie van al die diciplines
die samen staan voor het project. Het is
duidelijk een samenwerkingsproject
tussen al die mensen van Opleidingen
en van de aangesloten banken. Hij zag
voor zich een gigantisch karwei, maar
had er alle vertrouwen in dat het zal
slagen.
Het in gebruik nemen van deze eerste
videorecorder, zo besloot de spreker,
betekent een geweldige vooruitgang bij
de opleiding van onze mensen.
Nadat hij een knop had ingedrukt, kwam
mr. F. H. Brust, hoofd van het
Werkgebied Sociale Zaken, waaronder
het Directoraat Opleidingen ressorteert,
in het beeld. Via het scherm vertelde hij
dat de feestelijkheden rondom deze
gebeurtenis niet betekenden dat men al
helemaal is waar men zijn moet, maar
wel dat de goede weg is ingeslagen. Het
is een ambitieus plan en in de
voorbereidingsfase is met alle facetten
van dit plan geëxperimenteerd. Er is
daarbij veel geleerd, hoe het wel en hoe
het niet moet. Wat we met deze
opening tegen de buitenwereld willen
zeggen is, dat de Rabobankorganisatie
de opleiding van haar personeel uiterst
belangrijk vindt, zo belangrijk dat ze
ambitieuze plannen durft te hebben en
nieuwe wegen durft in te slaan en
gebruik durft te maken van nieuwe
technieken. Verwerkelijking van die
plannen betekent kwalitatief nog beter
personeel, in het belang van ons bedrijf,
van onze cliënten, maar vooral pok in
het belang van de mensen zelf. Dat is
ons nog veel meer waard. Bij de
realisatie van ons opleidingsplan is de
videoset een belangrijk ding. We maken
programma's op de Centrale Bank en die
programma's worden bekeken en
bediscussieerd op de aangesloten
banken. De functie van het opleiden in
onze organisatie is het scheppen van
voorwaarden voor het optimaal
functioneren en tot ontwikkeling laten
komen van alle medewerkers en van de
organisatie zelf. Dat gebeurt in nauwe
samenwerking tussen de Centrale Bank
en de aangesloten bank, aldus de heer
Brust, die het videoproject een uiterst
belangrijke bijdrage noemde in de
verwezenlijking van het opleidingsplan.
Hierna kregen de heer Oerlemans en de
zijnen gelegenheid om via het
beeldscherm vanuit hun eigen
vrije-tijdsgebeuren, een visie te geven
op de betekenis van hun werk. Aan het
einde van de video-uitzending
onderstreepte de heer S. Dotinga,
directeur van de Rabobank Zeist,
het belang van een goed
opleidingsprogramma. De bank Zeist
behoorde tot de eersten die een
apparaat hadden besteld en met veel
enthousiasme heeft men zich via een
speciale studiegroep op het
opleidingsproject geworpen.
De genodigden op deze bijeenkomst,
waaronder vooraanstaande
functionarissen van de Centrale Bank,
leden van de TOC Opleidingen,
leveranciers van apparatuur en
know-how, persvertegenwoordigers en
anderen bleven nog enige tijd bij de
Rabobank Zeist te gast.