y V y adagium illustreren dat ons al vele eeu wen vertelt dat vele handen licht werk maken. Die snelle en moderne kasbehandeling was voor Jo Wijnen, een journalist van het Dagblad voor Noord-Limburg, aan leiding voor een badinerend stukje, dat we hier graag overnemen. We tekenen er wel bij aan, dat de door hem geschet ste toekomstbeelden in het buitenland en ook bij het Amsterdamse girokantoor al werkelijkheid zijn geworden. 'Sinds het historisch tijdstip dat het salaris op een bankrekening wordt over gemaakt, hebben de kleine lieden, waar toe ik mezelf ook reken, de grootste triomf van de bankservice gekend. Bij mijn Venlose bank gaat dat zo: ik nader het pand en op het moment dat ik bij de voordeur ben, gaat die om de een of andere reden vanzelf open. Dan ga ik naar de balie, waar ik te woord gestaan word door een van de dames die de in druk wekken dat mijn bescheiden reke ning in het geheel niet lager aangesla gen wordt dan die van een zeer kapitaal krachtig persoon. Het gevolg van dit alles is dat er juist in de banken, die door sommige lieden als kapitalistische en soms ook wel eens als imperialistische monopoliebedrijven worden aangeduid, de sociale gelijkschakeling het sterkst is. Zelfs als de gezinsrekening op rood staat, wordt men er zo discreet en ge lijkgeschakeld behandeld, dat men de bank weliswaar zonder geld, maar toch met het air van een rijk man kan ver laten. Mijn bank te Venlo heeft aan deze merk waardige situatie min of meer een einde gemaakt door haar klanten in een soort zelfbedieningssysteem onder te brengen dat veel aan de charme en de illusie van het rijk zijn ontneemt. Als ik er nu geld ga halen, dan moet ik alle bankhandelin- gen die ik voorheen als blijken van servi ce en dienstbetoon uitlegde, zelf verrich ten. Daartoe is op het tafeltje een toe stel geplaatst waarmee men enig pons- werk kan doen. Vervolgens vult men een formuliertje in en dan gaat men ter kas om het geld in ontvangst te nemen. Het bankwezen bevindt zich dus op een hellend vlak en de tijd is niet ver meer dat men het gebouw niet eens meer bin nen mag. Dan neemt men het geld gewoon uit de muur, zoals men frikadel len uit de muur neemt en pas als de daartoe ingemetselde installatie defect is, komt naar analogie van het optreden van de frietbakker, een verveelde en on gelovige employé naar buiten om het apparaat met vuistslagen weer op gang te brengen. Alweer wordt er een stukje persoonlijk contact te grabbel gegooid en uit economisch oogpunt bezien ligt dat natuurlijk voor de hand. Want ik heb mij er al vaak over verbaasd dat men mensen van mijn soort, dat beschikt over gezinsrekeningen die iedere maand op de rand van de afgrond balanceren, zo n service verleent. Maar ik ben een illusie armer en als men mij met dat malle apparaat ziet morrelen, dan weet men dat ik een onbemiddeld rekening houder ben. Dat is natuurlijk de waar heid, maar bij een bank zou men moeten weten dat de illusie rendabeler is dan de werkelijkheid.' Platen De scholen, die geabonneerd zijn op het door Veilig Verkeer Nederland uitgege ven werkblad 'Jeugdverkeerskrant', heb ben een fraaie verkeerswandplaat ont vangen, zo lazen wij in het maandblad van deze nuttige vereniging. De vierkleuren instructieplaat is be stemd voor gebruik in de lagere klassen van de scholen. Het was de Centrale Rabobank, die deze plaat, een kleurenfo to van een ingewikkelde oversteeksitua- tie, produceerde en het mogelijk maakte haar aan de scholen aan te bieden. Muisjes Mensen, die onlangs bij de Rabobank Ternaard binnenstapten werden verrast met een beschuit met muisjes. De heer J. L. de Boer, die dit bijkantoor van de Rabobank De Terpen beheert, was de avond ervoor vader geworden van een flinke dochter, die de naam Anneke Richtje heeft gekregen. Moeder en kind maken het volgens de laatste berichten uitstekend, evenals trouwens de vader. Die ziet u hier op de foto als derde van rechts temidden van enkele cliënten en twee medewerksters zichzelf tegoed doen aan de beschuit. Een goed idee van de heer De Boer, die pas sinds oktober van het vorige jaar dit kantoor beheert en door zijn voor een bank nogal ongewoon dienstbetoon een extra band wist te scheppen met de relaties van de bank. it\ Laren Een complimentje geven we graag aan de Rabobank Laren (NH), die ter gele genheid van haar 75-jarig bestaan een boeiende en goed uitgevoerde jubileum krant liet verschijnen en daarin min of meer a la Terugblikker in ons blad een greep doet uit de boeken en verslagen van de bank door de jaren heen. Behalve die geschiedenis wordt natuur lijk ook aandacht besteed aan het heden. Het totale dienstenpakket pas seert in de krant de revue en alle mede werkers worden aan de lezers voorge steld. Voorop natuurlijk de heer L. W. M. de Jong, directeur van de bank. Achter zijn naam staat 'Bert voor zijn vrienden'. Hij staat al twintig jaar klaar met geld en goede raad voor de Larense gemeen schap. Er zullen dan ook heel wat 'Berts' door de Larense dreven schallen als hij op weg is naar zijn kantoor, nemen we aan. Er was begin maart natuurlijk van alles te doen rondom het jubileum. Een gratis voorstelling van Peppi en Kokki, een bezoek van een boerenkapel, een open dag bij de bank, een kleurwedstrijd voor kinderen, een raadwedstrijd voor de jeugd, een tentoonstelling van etsen en tekeningen van Toon de Jong, het uitrei ken van een prachtige reproduktie van een van diens werken en ten slotte nog een wedstrijd, waarin de tien briljantste ideeën zullen worden beloond. Ideeën, suggesties en voorstellen met betrek king tot het dienstenpakket van de Rabobank. Wij zijn erg benieuwd wat daaruit komt en we hopen dat de bank ons over de resultaten van die wedstrijd nog eens wat zal schrijven. Er schuilt immers veel creatief talent onder de Larense bevol king

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 17