af bezit en beheer van grond bestemd en grond welke een stedelijke bestemming heeft. Dit verschil zal de gemeenschap bij toepassing van de gebruikswaarde bij onteigening niet behoeven te betalen. Tijdens de behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer kwam er een complicatie in de vorm van de z.g. 'negatieve ontwikkelingsschade'. Een mon sterlijke uitdrukking, die op zich niets van zijn bedoeling duidelijk maakt en alleen maar doet vermoeden dat er iets ergs aan de hand is, gezien de woorden 'negatief' en 'schade'. Men heeft hier op het oog het verschijnsel,dat een boer of tuinder, die ziet aankomen dat de grond van zijn bedrijf wordt onteigend, geen nieuwe investeringen meer zal doen en in het algemeen de ontwikkeling van belang wordt gediend, iedereen daar op zijn tijd voor deel van heeft. Een uitzondering wordt gemaakt voor degeen die in vergaande mate wordt getroffen: in artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is deze uitzondering neergelegd. De formulering is echter zeer algemeen gehouden, zodat het niet mogelijk is precies aan te geven hoe groot een vergoeding is en dit artikel is dan ook nog nooit toegepast. Beheer Naarmate de overheid zich in detail met het doen en laten van de burger gaat bezig houden, zal een meer uitgewerkte regeling noodzakelijk worden. Dit geldt in het bijzonder voor het beheer van het landschap. Zoals de regering reeds stelde in de nota waarin de relatie tussen landbouw en landschap wordt beschreven, zal zijn bedrijf zal vertragen zo niet stilzetten. Voor zover de betrokkene grondeigenaar is, kon hij onder de bestaan de wetgeving een deel van de hierdoor gederfde inko mens terugkrijgen doordat hij niet de landbouwwaarde maar de hogere marktwaarde kon incasseren. Door toepassing van de gebruikswaarde zou deze compen satie vervallen. Bij de behandeling van de wetswijziging heeft men gezocht naar een manier om deze compen satie te handhaven. Een compensatie overigens, die in de praktijk tot nog toe geen direct verband houdt met de geleden schade omdat men afhankelijk is van de situatie op de grondmarkt op een bepaald ogenblik. Een speciale wettelijke regeling van de compensatie zou veel preciezer moeten gebeuren. Nooit toegepast Het terrein dat hiermede betreden werd, ligt vol voet angels en klemmen. De overheid is nl. voortdurend doende met het treffen van regels in het algemeen belang welke nadelige gevolgen kunnen hebben voor sommige burgers. Als dat alleen maar zou kunnen wanneer daar een vergoeding tegenover staat, dan zou het zo kostbaar worden dat er nauwelijks regelingen getroffen kunnen worden. Daarom worden dergelijke vergoedingen in het algemeen niet gegeven, waarbij ervan uitgegaan wordt dat wanneer het algemeen de overheid maar voor een beperkte oppervlakte ertoe overgaan het beheer voor rekening en verantwoording van de overheid zelf ter hand te nemen en de betrokken gebieden aan te kopen. Voor een belangrijk deel zal de agrariër op een andere manier ertoe worden gebracht om aan een goed landschap mede te werken. De Minister van Landbouw heeft nu aan het Land bouwschap een ontwerp voorgelegd voor een regeling volgens welke beheersovereenkomsten afgesloten kunnen worden. Hierbij gaat het er om dat boeren en tuinders een overeenkomst kunnen afsluiten, waarbij zij zich tegen een bepaalde vergoeding verplichten aan het beheer van het landschap mede te werken. Ook is er een regeling waarbij het mogelijk wordt vergoedin gen te geven voor bepaalde werkzaamheden voor het onderhoud van het landschap. Oplossing In de beheersovereenkomsten zitten elementen van de oplossing waarnaar men bij de wijziging van de wet op de onteigening zo naarstig heeft gezocht. In het ont werp voor de beheersovereenkomsten wordt het beginsel gevolgd dat iemand ondanks de opgelegde beperkingen in de bedrijfsuitoefening, evenveel aan inkomen moet ontvangen als een bedrijf dat zulke beperkingen niet heeft en overigens in dezelfde om-

Rabobank Bronnenarchief

T04 | 1977 | | pagina 12