bezit en beheer van grond V rX Het grondbeleid heeft tot de val van het kabi net geleid. De wijziging van de betekenis van het eigendom van de grond is een politiek geschilpunt van een zwaar kaliber dat de landbouw direct aan gaat. t ih Mfti Het ging om de vorig jaar ingediende wetsontwerpen voor de wijziging van de vergoeding bij onteigening van grond en voor de invoering van een voorkeursrecht voor gemeenten. Deze wetten moeten deel uitmaken van de late oogst van deze kabinetsperiode. Evenals bij de vorige gelegenheden dat het grondbeleid aan de orde kwam, bleek het dat men met politiek vuurwerk te doen had. In menig perscommentaar werd de weerstand tegen de wetsvoorstellen vooral toege schreven aan het 'Groene Front' dat in de Tweede Kamer aan het woord kwam door de KVP- afgevaardigde de heer De Bekker die hiermede zijn langjarige parlementaire loopbaan goeddeels afsloot. Vastgepind Het belangrijkste strijdpunt was de invoering van de gebruikswaarde bij de berekening van de vergoeding bij onteigening. In de huidige wetgeving wordt de grond vergoed volgens de werkelijke waarde, dat wil zeggen de marktwaarde van de grond zoals deze op de grondmarkt tot stand komt. Bij de gebruikswaarde wordt gekeken naar de marktwaarde van de grond wanneer deze gebruikt wordt zoals dat op het ogenblik van onteigening gebeurt. Aangezien het in de meeste gevallen om agrarische gronden gaat die worden ont eigend om voor bouwgrond te worden bestemd, bete kent de invoering van de gebruikswaarde dat de ont eigeningsvergoeding wordt vastgepind op de agrari sche waarde. Het is dan niet meer mogelijk een hogere vergoeding te incasseren doordat het toekomstig gebruik als b.v. bouwgrond de marktprijs boven die van landbouwgrond doet uitgaan. De bedoeling van de wetswijziging is te voorkomen dat de eigenaar van landbouwgrond geen winst maakt --se. Drs. M. L. de Heer welke ontstaat doordat de grond met inspanning van de gemeenschap een groter rendement krijgt. Hier mede willen de initiatiefnemers de speculanten treffen die landbouwgronden aankopen in de verwachting dat de overheid er op een later tijdstip een flinke som voor zal neertellen. Hetzelfde lot zou degene treffen die een dergelijke winst zou kunnen innen zonder daar speciaal op uit te zijn, nl. de boer of tuinder die de stad naderbij ziet komen of door wiens land een weg wordt gepland. Vertekend beeld Toen de regering en de regeringspartijen met de wets teksten worstelden, was het niet meer de vraag of de huidige wetgeving onbevredigend was en of er in deze tijd grove speculatiewinsten worden gemaakt. Daar zijn wel vraagtekens bij gezet: de sterke toename van de verstedelijking is voorbij en de meeste gemeenten voe ren een vooruitziend aankoopbeleid dat de speculanten weinig kansen geeft. Prof. mr. P. de Haan, die een grote rol speelde bij de bestrijding van de wetsontwerpen, daagde ieder uit een geval aan te geven dat de rechter een gemeente er toe verplichtte een speculatiewinst uit te keren: volgens prof. De Haan staat een lange reeks van rechtelijke uitspraken er borg voor dat iets derge lijks onder de bestaande wetgeving niet kon voorko men. Er is ten aanzien van de vergoedingen bij onteigeningen een vertekend beeld ontstaan omdat er naast een scha deloosstelling voor de onteigende grond ook een ver goeding wordt gegeven voor de bedrijfsschade welke wordt geleden door de grondgebruiker, in sommige gevallen dezelfde als de eigenaar. De bedrijfsschade is aanleiding tot een schadevergoeding, die de betrokke ne soms in staat stelt hoge grondprijzen te betalen wanneer hij zich elders opnieuw als agrariër wil ves tigen. Niemand wil echter de gerechtvaardigdheid van de vergoeding van de bedrijfsschade aanvechten. Een monstrum Ook al zou er geen sprake meer zijn van grote specula tiewinsten, er bestaat wel een verschil in de prijs van grond welke alleen voor de landbouw kan worden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 11