prod ukten aansprakelijkheid 28 Vanmiddag heeft een vrouw in een levensmiddelenwinkel een fles limonade gekocht. Thuisgekomen zet ze de fles neer op de keukentafel en haar zoontje vraagt 'Moes, mag ik een glaasje limonade nemen?' Op het moment, dat het kind de fles wil openen spat deze uit elkaar. De glasscherven veroorzaken lelijke gezichtsverwondingen en oogletsel. Het produkt heeft niet de veiligheid geboden, die men ervan mag verwachten. Integendeel, het produkt heeft schade veroorzaakt. Wie moet voor deze schade aansprakelijk worden gesteld? We zijn beland bij het vraagstuk van de aansprakelijkheid voor produkten. Enkele Nederlandse gevallen In Nederland hebben zich in het verleden gevallen voorgedaan, waarbij aan personen of zaken schade werd toegebracht. De oorzaak van deze schade lag maar al te vaak bij de ondeugdelijkheid van het produkt. Er kan ook schade optreden, doordat het produkt op een andere wijze of voor een ander doel wordt gebruikt dan waarvoor het was bestemd. Zulke gevallen laten we hier verder buiten bespreking. In de rechtspraak vinden we niet zo veel gevallen van produktenaansprake- lijkheid. Waarschijnlijk komt dat, omdat partijen veelal zullen trachten een schadegeval in der minne te schikken. Wie herinnert zich niet uit de jaren zestig de Plantamargarine-affaire. De betrokken fabrikant heeft schadeloosstellingen aangeboden, welke door de benadeelden werden aanvaard. Bij autofabrikanten komt iets dergelijks eveneens voor. Denkt u maar aan automobielen van bepaalde produktieseries waaraan een gevaarlijk defect is geconstateerd. Alles zal dan in het werk worden gesteld om iedere bezitter van zo'n automobiel op te sporen en hem op het gevaar te attenderen. De fabriek of dealer zal op eigen kosten de wagen repareren, ook om erger te voorkomen. Een heel wat triester geval betreft de Softenon- affaire. Softenontabletten werden door zwangere vrouwen ingenomen met als gevolg lichamelijk verminkte kinderen. Ook hier zijn vergoedingen aangeboden al kan met dit geld nooit het leed worden vergoed. Kijken wij naar de farmaceutische industrie en in het bijzonder naar het enorme gebruik van 'de pil' hier te lande, dan kan eveneens de vraag gesteld worden over de mogelijke effecten van dit gebruik. Hierbij gaat het niet zozeer om directe en op korte termijn aantoonbare effecten, doch meer om de toekomstige, bijvoorbeeld na een gebruiksperiode van twintig jaar. Niemand kan zulke gevolgen, gelet op de huidige medisch- wetenschappelijke kennis, op het ogenblik overzien. Bovendien zijn zij uit -p». Mr. M. J. J. Th. van der Velden medewerker Directoraat Juridische Zaken de huidige ervaringsregels nog niet af te leiden. Wel is een individueel geval bekend (1971uit Noorwegen, waarbij een betekenis werd toegekend aan het verband tussen pilgebruik en trombose, hetgeen leidde tot een schadevergoe ding van 150 000 Noorse kronen. Maar nogmaals, het betrof hier een individueel geval. Wij zeiden reeds, dat maar al te vaak schade ontstaat door produkten die ondeugdelijk zijn. Met ondeugdelijkheid wordt dan eigenlijk bedoeld, dat het produkt niet de eigenschappen heeft, die de gebruiker/consument ervan mag verwachten. Onder gebruiker/consu ment dient dan de normale, de gemiddelde, de zorgvuldige, te worden verstaan. Hoe komt het nu, dat van een produkt bepaalde eigenschappen worden verwacht? Ten eerste door maatschappelijke ervaringsregels. Gebruik of verbruik in het verleden leggen eigenschappen bloot, die we in I de toekomst eveneens aanwezig achten. Ho, ho, zegt u nu, hoe is het dan wanneer ik een produkt voor het eerst gebruik? Veelal zal dit gebruik het gevolg zijn van een door de fabrikant j gewekt vertrouwen, dat van zijn produkt bepaalde eigenschappen zijn te verwachten en dat het bruikbaar is voor een bepaald doel. Blijkt dit niet waar te zijn, dan is het produkt ondeugdelijk om aan dit doel te beantwoorden. Ons uitgangspunt is nu, dat produktenaansprakelijkheid de aansprakelijkheid omvat voor in het verkeer gebrachte ondeugdelijke produkten. Voor dat ondeugdelijk zijn is een aantal oorzaken te noemen zoals constructie- of fabricagefouten; I verkeerde instructies of

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 28