dan bij het grote bedrijf en dan met name in deze zin, dat het kleinere bedrijf flexibeler en slagvaardiger kan opereren. Om dit voordeel uit te buiten is echter voortdurend applicatie nodig. c Het kleinere bedrijf wordt structureel geconfronteerd met een financierings probleem. De financiële armslag is dus danig dat daaraan de activiteiten moe ten worden aangepast in plaats van, zo als bij het grootbedrijf, andersom. d Het MKB staat, net zo goed als het grootbedrijf, voor een veelzijdige pro blematiek. Bij het MKB komt deze ech ter voor een groter deel voor rekening van de ondernemer zelf. Zijn 'Umwelt' is bemand met deskundigen en specialis ten waarmee hij lang niet altijd op 'neushoogte' kan onderhandelen. Met bovenstaande, als gezegd, gesty- leerde en hier en daar wat over-geac- centueerde kenmerken, kan in het kader van dit artikel wel worden volstaan. De vraag rijst nu: 'Waarom en hoe speelt het CIMK daarop in?' Niet op alle punten onder de karakteris tiek genoemd, zal diep kunnen worden ingegaan. Hetgeen hieronder volgt is dus in hoofdzaak bedoeld als een illu stratie, waarbij waar zinvol het accent gelegd zal worden op de betekenis daar van voor de kredietverlening. II Het CIMK en het Midden-en Kleinbedrijf Het CIMK is destijds opgericht (1967) door de centrale organisaties in de sec tor van het MKB en de landsoverheid (Economische Zaken). Het waarom laat zich vrij gemakkelijk formuleren, nl. uit politiek/maatschappelijke én economi sche overwegingen. De betekenis van het MKB, zowel maat schappelijk als economisch, is reeds zo vaak uiteengezet en geïllustreerd, o.a. aan de hand van overvloedig cijfermate riaal, dat hierop thans niet verder be hoeft te worden ingegaan. Met de stichting en uitbouw van het CIMK werd beoogd een zo veelzijdig mogelijk dienstenpakket ter beschikking te stellen. Als rechtsvorm is gekozen voor de stich ting. Als bekend beoogt een stichting niet het maken van winst en in het geval van het CIMK zelfs niet een kostendek kend opereren. Dit heeft intussen vér strekkende consequenties. 1e. Het instituut kan zich met een maxi mum aan motivatie inzetten voor het behartigen van de belangen van de on dernemer in het MKB en zich ten volle concentreren op een dienstbetoon waarmee hij het best is gediend. Het wordt niet 'geplaagd' door een zich con stant aandienende lyse. kosten-baten-ana- 2e. Het instituut is beperkt in zijn actie radius. Het moet als gesubsidieerde in stelling zijn program en bemanning aan passen aan zijn financieringscapaciteit en daarin lijkt het dus veel op het MKB waarvoor het werkt. Dit betekent, dat het prioriteiten moet stellen en geen terreinen betreedt die door andere instellingen reeds adequaat worden verzorgd. Meer financiële armslag zou het zich kunnen verwerven door een bepaald ta- rievenbeleid. Terzake moet het zich ech ter bescheiden en behoedzaam opstel- in het werk van maatschappelijke dienstverleningsorganen, in allerhande commissies, werkgroepen enz. Voor wat de klimaatsverandering betreft waarmee het CIMK (en de stichtingen die in dit instituut in 1967 werden sa mengevoegd) in de loop der jaren te ma ken heeft gehad, is het wellicht illustra tief even te letten op de naamsver anderingen van het betrokken di rectoraat-generaal op het Ministerie van Economische Zaken. (Tussen haakjes, er zijn nog mensen ge noeg die zich de tijd kunnen heugen, dat er helemaal geen aparte departementale afdeling was voor de desbetreffende len, juist omdat het het MKB van dienst wil zijn (zie punt b. 2. van de karakteris tiek). 3e. Behalve dienstverlening aan de indi viduele ondernemer en aan collectivitei ten van ondernemers, wordt van het in stituut inbreng en deelneming gevraagd Het kantoor staat aan het Osdorpplein te Amsterdam.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 25