dan bij het grote bedrijf en dan met
name in deze zin, dat het kleinere bedrijf
flexibeler en slagvaardiger kan opereren.
Om dit voordeel uit te buiten is echter
voortdurend applicatie nodig.
c Het kleinere bedrijf wordt structureel
geconfronteerd met een financierings
probleem. De financiële armslag is dus
danig dat daaraan de activiteiten moe
ten worden aangepast in plaats van, zo
als bij het grootbedrijf, andersom.
d Het MKB staat, net zo goed als het
grootbedrijf, voor een veelzijdige pro
blematiek. Bij het MKB komt deze ech
ter voor een groter deel voor rekening
van de ondernemer zelf. Zijn 'Umwelt' is
bemand met deskundigen en specialis
ten waarmee hij lang niet altijd op
'neushoogte' kan onderhandelen.
Met bovenstaande, als gezegd, gesty-
leerde en hier en daar wat over-geac-
centueerde kenmerken, kan in het kader
van dit artikel wel worden volstaan. De
vraag rijst nu: 'Waarom en hoe speelt
het CIMK daarop in?'
Niet op alle punten onder de karakteris
tiek genoemd, zal diep kunnen worden
ingegaan. Hetgeen hieronder volgt is
dus in hoofdzaak bedoeld als een illu
stratie, waarbij waar zinvol het accent
gelegd zal worden op de betekenis daar
van voor de kredietverlening.
II Het CIMK en het Midden-en
Kleinbedrijf
Het CIMK is destijds opgericht (1967)
door de centrale organisaties in de sec
tor van het MKB en de landsoverheid
(Economische Zaken). Het waarom laat
zich vrij gemakkelijk formuleren, nl. uit
politiek/maatschappelijke én economi
sche overwegingen.
De betekenis van het MKB, zowel maat
schappelijk als economisch, is reeds zo
vaak uiteengezet en geïllustreerd, o.a.
aan de hand van overvloedig cijfermate
riaal, dat hierop thans niet verder be
hoeft te worden ingegaan.
Met de stichting en uitbouw van het
CIMK werd beoogd een zo veelzijdig
mogelijk dienstenpakket ter beschikking
te stellen.
Als rechtsvorm is gekozen voor de stich
ting. Als bekend beoogt een stichting
niet het maken van winst en in het geval
van het CIMK zelfs niet een kostendek
kend opereren. Dit heeft intussen vér
strekkende consequenties.
1e. Het instituut kan zich met een maxi
mum aan motivatie inzetten voor het
behartigen van de belangen van de on
dernemer in het MKB en zich ten volle
concentreren op een dienstbetoon
waarmee hij het best is gediend. Het
wordt niet 'geplaagd' door een zich con
stant aandienende
lyse.
kosten-baten-ana-
2e. Het instituut is beperkt in zijn actie
radius. Het moet als gesubsidieerde in
stelling zijn program en bemanning aan
passen aan zijn financieringscapaciteit
en daarin lijkt het dus veel op het MKB
waarvoor het werkt.
Dit betekent, dat het prioriteiten moet
stellen en geen terreinen betreedt die
door andere instellingen reeds adequaat
worden verzorgd.
Meer financiële armslag zou het zich
kunnen verwerven door een bepaald ta-
rievenbeleid. Terzake moet het zich ech
ter bescheiden en behoedzaam opstel-
in het werk van maatschappelijke
dienstverleningsorganen, in allerhande
commissies, werkgroepen enz.
Voor wat de klimaatsverandering betreft
waarmee het CIMK (en de stichtingen
die in dit instituut in 1967 werden sa
mengevoegd) in de loop der jaren te ma
ken heeft gehad, is het wellicht illustra
tief even te letten op de naamsver
anderingen van het betrokken di
rectoraat-generaal op het Ministerie van
Economische Zaken.
(Tussen haakjes, er zijn nog mensen ge
noeg die zich de tijd kunnen heugen, dat
er helemaal geen aparte departementale
afdeling was voor de desbetreffende
len, juist omdat het het MKB van dienst
wil zijn (zie punt b. 2. van de karakteris
tiek).
3e. Behalve dienstverlening aan de indi
viduele ondernemer en aan collectivitei
ten van ondernemers, wordt van het in
stituut inbreng en deelneming gevraagd
Het kantoor staat aan het Osdorpplein
te Amsterdam.