17
Ik zou erop willen antwoorden dat deze
theorie echt niet zover van de praktij»,
afstaat als misschien lijkt. Door in eerste
instantie de 'aanbevelingen' bespreek
baar te maken binnen de eigen bank,
bereiken we dat diverse geledingen van
het personeel een inbreng kunnen leve
ren ten aanzien van de praktische uit
werking. Maar het is de verantwoording
van het management van een bank om
'aanbevelingen' en behoeften c.q. wen
sen van de medewerkers geleidelijk en
zodanig gestalte te geven in het leiding
geven, dat recht gedaan wordt aan de
uitwerking van een sociaal beleid dat
door de aangesloten bank en de organi
satie wordt voorgestaan.
Drs. J. G. A. Dorresteijn,
Hoofd Directoraat
Personeel
Aangesloten Banken
zelf denken, in het verleden hebben wij
ons toch ook zonder uw richting
aangevers gered. Dat is zo. Al meer dan
75 jaar zijn de sociale verhoudingen in
onze organisatie goed geweest. Natuur
lijk waren er uitzonderingen en die zul
len er ook in de toekomst wel blijven. Er
is zeker alle reden voor een positieve so
ciale balans als we achterom kijken.
Nee, de aanbevelingen voor een sociaal
beleid zijn niet bedoeld als kritiek op het
verleden of op het heden. Zij zijn wel ge
schreven met het oog op de toekomst,
die morgen al begint. Het is een toe
komst waarin het sociale beleid bij de
overheid en in het bedrijfsleven meer
aandacht ondervindt dan ooit tevoren.
Welhaast alle geledingen in het maat
schappelijke 'veld' zijn er druk mee be
zig. Dit geldt ook voor de beoefenaars
van de sociale wetenschappen. De in
vloeden van buiten-af worden steeds
groter. Er is een indrukwekkend aantal
grote sociale bomen tot wasdom geko
men, die prima in de bladeren zitten.
Men moet van goede huize komen om
zowel het bos als de veelsoortige bomen
nog te herkennen. Met de 'aanbevelin
gen' hebben we dus ook de bedoeling
gehad de besturen, directies, afdelings
hoofden en personeelsleden meer weg
wijs in de sociale wereld te maken.
Herkenbaar, door verschillen heen
De belangrijkste doelstelling, die de
Centrale Bank voor ogen staat, luidt: on
danks bepaalde verschillen tussen de
aangesloten banken toch hulpmiddelen
verstrekken om bij alle banken binnen
onze organisatie een geharmoniseerd,
herkenbaar, eigentijds, passend en ver
antwoord sociaal beleid te bevorderen.
Daarbij is het woord 'passend' bewust
gekozen. Het sociale beleid heeft bij de
banken beslist geen vrijblijvend karakter.
Maar juist door verschillen van aard en
omvang van de banken is een deel van
de sociale problematiek ook enigszins
verschillend. Daarom zijn de gedane
aanbevelingen bedoeld om bij uw bank
te worden vertaald en wel zodanig dat
de uitvoering van het sociale beleid in
een evenwichtige verhouding staat tot
de specifieke omstandigheden van uw
bank.
We kunnen er niet omheen dat het per
soneelsbeleid een geïntegreerd aspect
van het totale beleid moet zijn en ver
vlochten is met andere beleidsaspecten.
Van een goed personeelsbeleid zal pas
kunnen worden gesproken als alle me
dewerkers van onze organisatie zoveel
als maar enigszins mogelijk is een func
tie vervullen, die in een verantwoorde
relatie staat tot hun capaciteiten, ambi
ties en interessensfeer.
De werkomstandigheden dienen boven
dien zodanig te zijn dat het voor iedere
medewerker mogelijk is in goede har
monie met anderen tot echt goede
werkprestaties te komen.
Delegatie van verantwoordelijkheden en
bevoegdheden overeenkomstig capaci
teit en ambities zal meer dan voorheen
voor zowel de bank als de medewerkers
van vitaal belang worden.
Van de theorie naar de praktijk
Bij menig lezer zal nu wel de gedachte
opkomen: zoals het er staat en al lezend
kan ik het wel onderschrijven, maar wat
komt er in de praktijk van terecht? Dat
bepaalt namelijk het werkelijke gezicht
van het sociaal beleid en niet de wijze
zoals de bedoelingen of aanbevelingen
aan het papier zijn toevertrouwd.
Hoewel ik maar al te goed weet, dat
mijn papier geduldig is, durf ik te stellen
dat de leidinggevende open moet staan
voor maatschappelijke ontwikkelingen
in de sfeer van democratiserings- en
medezeggenschapsverhoudingen door
zich af te vragen of en zo ja hóe wensen
van het personeel dienaangaande ver
taald kunnen worden in de dagelijkse
wijze van leidinggeven en samenwer
king. Maar ook hier geldt dat wij in de
'aanbevelingen' slechts ontwikkelings
tendensen en processen willen aange
ven. We kunnen nu eenmaal geen de-
mocratiseringsregels opstellen welke
vóórzien worden van 'vuistregels' voor
de toepassing.
Daarom zij hier nog eens onderstreept,
dat we niet alle aanbevelingen tegelijk
en in dezelfde mate kunnen toepassen
maar slechts een begin kunnen maken
door een aantal belangrijke beleidsas
pecten in een evenwichtige verhouding
ten opzichte van het totale beleid han
teerbaar te maken.
Het lezen van de aanbevelingen voor
een sociaal beleidsplan bij de aangeslo
ten banken zal bij onze banken wellicht
een aantal vragen oproepen. Een be
langrijke en niet weg te cijferen proble
matiek wordt uitvoerig maar toch zo be
knopt mogelijk behandeld.
Het is dan ook begrijpelijk als de wens
opkomt om over de daadwerkelijke toe
passing van de aanbevelingen, dus con
creet bij de eigen bank, eens nader van
gedachten te wisselen. Onzerzijds zijn
wij daartoe te allen tijde bereid en wij
zullen zonodig gaarne een aan de om
standigheden aangepast advies trachten
te geven.