bouwstenen
sociaal beleid
vaste grond onder de
16
deze zeer actuele punten ontstaan.
L
Vele lezers is het niet ont
gaan, dat wij in het sep
tembernummer te vroeg
waren met ons commen
taar onder 'Wat ons be
zighoudt' op de door de
Centrale Bank aan de
aangesloten banken ge
zonden aanbevelingen
voor het sociale beleid.
Die aanbevelingen heb
ben de banken later be
reikt, dan aanvankelijk
door ons werd verwacht,
zodat ons commentaar
enige tijd in de lucht
kwam te hangen. Inmid
dels heeft het gelukkig
voeten gekregen, want
alle banken hebben thans
- naar wij mogen aanne
men deze aanbevelin
gen in hun bezit. Daarom
plaatsen we nu gaarne
een nadere beschouwing
van de heer Dorresteijn,
die met zijn medewerkers
hard aan de voorberei
ding van de aanbevelin
gen gewerkt heeft. Dat
de schrijver geen buiten
staander is, maar insider
op dit gebied, is ons in
ziens zeker geen nadeel:
daardoor kan juist hij de
bedoeling van de aanbe
velingen verhelderen.
De redactie.
Toen mij door de hoofdredacteur gevraagd werd een beschouwing te wij
den aan de 'aanbevelingen voor het sociale beleid bij de aangesloten ban
ken', heb ik even geaarzeld.
Je vraagt je immers onwillekeurig af of het wel juist is dat de man, die met
zijn medewerkers nauw bij de opstelling van deze 'aanbevelingen' betrok
ken is, reeds zo kort na het toezenden van de desbetreffende brochure aan
de banken zijn commentaar geeft.
Toch heb ik bij nadere overweging graag aan het verzoek willen voldoen.
Mogelijk kan ik enige verduidelijking over de gedane aanbevelingen aandra
gen.
Bovendien hoop ik, dat een ander bij
voorbeeld iemand uit de kring van onze
banken - mogelijk hierdoor gestimu
leerd zal worden om vanuit de praktijk
zijn mening in ons blad over de sociale
beleidsvraagstukken te geven. Op die
wijze zou een boeiende behandeling van
Gelijksoortige belangen
Sommige bedrijven maken tegenwoor
dig gebruik van een zogenaamd sociaal
statuut. Hieronder verstaan we een ge
heel van voorschriften die betrekking
hebben op de sociale rechtsbetrekkin
gen binnen het bedrijf.
In het kort komt het erop neer dat de
werkgever op deze wijze inhoud wenst
te geven aan het voorgestane sociale
beleid. Door middel van een dergelijk
statuut krijgt die standpuntbepaling een
officiële status.
Het zal de lezer wel duidelijk geworden
zijn dat de door de Centrale Bank gege
ven aanbevelingen voor een sociaal be
leid in generlei vorm als een sociaal sta
tuut kunnen worden aangemerkt. Wel is
het de bedoeling geweest een groot
aantal gedachten over onderdelen van
een eigentijds verantwoord personeels
beleid aan te reiken. Deze onderdelen
kunnen vervolgens door onze banken
nader worden uitgewerkt en wel zoda
nig dat rekening wordt gehouden met
sociale problemen en sociale wensen op
de eigen bank. Door zo n uitwerking op
een goede wijze tot stand te brengen en
deze dan ook in praktijk te brengen,
wordt welbewust vorm gegeven aan
een modem sociaal beleid.
Dat is een beleid, dat sterk gericht is op
alle medewerkers/sters. Zon beleid
houdt ook rekening met de interesse
sfeer, behoeften en capaciteiten van
medewerkers, zodanig dat eenieder ge
motiveerd zijn bijdrage kan en wil leve
ren aan de bank. Hierbij gaat het zeker
niet om belangentegenstelling tussen
werkgever en werknemer. Het tegen
deel is dichter bij de waarheid. We kun
nen stellen, dat zowel de bank als de
medewerker bij het nastreven van el-
kaars belangen gediend zijn.
De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen
dat niet alle belangen nauwkeurig paral
lel met elkaar lopen. Natuurlijk kan een
bepaald belang wel eens in strijd zijn
met een ander belang, maar het is be
slist niet zo dat a priori het ene belang
(bijvoorbeeld dat van de bank) opge
offerd moet worden aan het andere.
Niet voor gisteren, maar voor mor
gen
Het sociale beleid, kan met behulp van
eerder genoemde aanbevelingen wor
den geformuleerd, vervolgens door de
bank worden aanvaard en dan ten uit
voer worden gebracht. Daarmede heeft
het Bestuur van de bank een aantal be
leidsbeslissingen genomen, die betrek
king hebben op de vraag hoe de wensen
van het personeel en de mogelijkheden
en belangen van de bank met elkaar in
evenwicht kunnen worden gebracht, ge
geven het maatschappijbeeld anno '76.
Dit streven naar een evenwichtig verwe
zenlijken van de belangen van het per
soneel en van de bank, vormt de feite
lijke kracht van het sociale beleid. Om
deze kracht maximaal te benutten, die
nen vele, soms moeilijk begaanbare we
gen te worden bewandeld. Deze wegen
zijn in de 'aanbevelingen' via duidelijke
richting-aangevers herkenbaar.
Maar, zo zal menigeen wellicht bij zich-