wob
wob
wob
wob
wob
heel vroeg bij, de eerste ter plaatse. Ze
staat nu met een paal daar in de grond
en kan, figuurlijk, in en om Almere-Ha-
ven de palen gaan slaan, die haar verde
re ontplooiing en toekomst zullen dra
gen.
De heren G.Schuyt en
Jac. Sonneveld, die wegens
het bereiken van de statutaire
leeftijdsgrens op onze jongste
Algemene Vergadering afge
treden zijn als lid van de Raad
van Toezicht van de Centrale
Bank, hebben vorige maand
op informele wijze afscheid
genomen van deze Raad.
Als blijk van dank van onze or
ganisatie ontving daarbij de
heer Schuyt de onderschei
ding in goud met briljant en
de heer Sonneveld de onder
scheiding in goud. Deze laat
ste is dertig jaar verbonden
geweest aan de Rabobank 's-
Gravenzande en was 7 jaren
lid van de Raad van Toezicht
van de Centrale Bank, terwijl
met name de heer Schuyt
door de jaren heen voor velen
een vertrouwde figuur is ge
worden: 19 jaar Raad van
Toezicht en 29 jaar een func
tie bij de Rabobank Schager-
brug!
Beide heren wensen wij van
harte geluk met deze onder
scheiding. Wij hopen dat zij
deze nog vele jaren in gezond
heid mogen dragen.
TE GEK
De Consumentengids heeft vorige
maand de spaarkascontracten getest.
Die test is zacht gezegd ongunstig uit
gevallen. De consument wordt daarom
geadviseerd: 'doe-het-zelfDat is im
mers mogelijk door bij een bank of
spaarbank te sparen en desgewenst een
goedkope risicoverzekering te sluiten.
Zo'n doe-het-zelf-plan kan een beter re
sultaat opleveren dan een spaarcon-
tract, zelfs ondanks het feit, dat de
spaarkascontracten, evenals de ge
mengde verzekering, fiscaal worden be
voordeeld I
Daar hebben we weer het oude zeer, dat
ook wij reeds tal van malen naar voren
hebben gebracht! De rente over het
spaardeel van een spaarkascontract is
belastingvrij: de rente over zelf bij een
bank of spaarbank gespaard geld is dat
niet! De Consumentengids schrijft te
recht dat de overheid hierdoor de dure
manier van sparen bevordert en de
goedkopere doe-het-zelf-manier afremt!
Het is onbegrijpelijk, dat de overheid dat
verschil nog maar steeds laat voortbe
staan. Want het is onrecht: met name
de kleine, 'gewone', spaarder wordt er
de dupe van. Met grote instemming
hebben we in februari gehoord, dat de
motie-Kruisinga door de Tweede Kamer
werd aangenomen. Het wordt tijd, dat
die motie door de regering wordt uitge
voerd! De jongste test van de Consu
mentengids laat weer eens duidelijk
zien, hoe averechts een eenzijdige fisca
le faciliteit uitwerkt. Alleen reeds om
deze reden mag van de regering ver
langd worden, dat zij nu met spoed
overeenkomstig de motie-Kruisinga
wettelijke maatregelen treft, waardoor
ook de gewone spaarder een betere fis
cale behandeling krijgt.
BANK ALS KOPPELAARSTER
Een interessant aspect van de vele con
tacten, die onze organisatie via haar
Centrale Bank onderhoudt met buiten
landse banken, is de 'handelsbemidde
ling'.De zeer vele, overal in de wereld
gevestigde z.g. correspondentbanken
wikkelen n.l. niet alleen met of voor ons
zuiver bancaire zaken af, maar over en
weer wordt ook ten behoeve van het be
drijf van de eigen cliënten het leggen
van zakenrelaties bevorderd.
Zo zal een correspondentbank ons be
richten, dat een harer cliënten belang
stelling heeft voor leveranciers van be
paalde goederen dan wel een importeur
zoekt voor de eigen produkten. Ook is
denkbaar dat produktiecapaciteit wordt
aangeboden of wordt gevraagd. In de
praktijk beslaat dit vraag- en aanbod
een vrij breed terrein; ook b.v. het ver
krijgen van agentschappen, vertegen
woordigingen of opslagruimten hoort er
toe. Omgekeerd zullen ook wij de
wensen van onze eigen relaties onder
de aandacht van onze correspondent-
banken brengen.
Dank zij zo'n uitwisseling van gegevens
kan de bank haar net van buitenlandse
correspondenten op een bijzondere wij
ze ten goede laten komen aan haar
cliënten die handelsrelaties met het bui
tenland onderhouden of zoeken. Sinds
jaar en dag heeft de Centrale Bank zich
hier reeds incidenteel mee beziggehou
den, maar nu ook voor ons het buiten
lands verkeer steeds intensiever wordt,
is besloten binnen het Directoraat Bui
tenland een aparte activiteit 'handels
bemiddeling' in het leven te roepen.
De aangesloten banken zullen in de toe
komst regelmatig vertrouwelijk op de
hoogte gesteld worden van de aanvra
gen, die bij ons vanuit het buitenland
binnengekomen zijn, terwijl haar cliën
ten gebruik kunnen maken van de dien
sten van de activiteit handelsbemidde
ling als zij zelf contacten met het buiten
land zoeken. Deze verzoeken leiden wij
dan door naar in aanmerking komende
correspondentbanken, met de bedoeling
dat deze op hun beurt hun cliënten er op
attenderen.
Onze bemiddeling is dus een soort 'brie
venbusfunctie', maar de praktijk wijst
uit, dat deze vorm van dienstverlening
zeer waardevol voor de cliënt kan zijn.
Overeenkomstig onze aard zullen wij er
naar streven deze activiteit een persoon
lijk tintje te geven. Wij verwachten, dat
dit onze banken zal aanspreken en dat
zij de van ons ontvangen informatie zo
nodig persoonlijk onder de aandacht van
hun cliënten en relaties zullen brengen.
Met name ook de wetenschap dat een
relatie zakelijk contact - import of ex
port- met het buitenland zoekt, zal voor
onze banken aanleiding kunnen zijn tot
het inschakelen van onze handelsbemid
deling.
MILJOENENNOTA EN
STRUCTUURBELEID
Elders in dit blad wordt nader aandacht
geschonken aan de Miljoenennota 1977
en aan de in juni jl. gepubliceerde Struc
tuurnota. Centraal in beide nota's staat
het beleid gericht op een terugdringen
van de werkloosheid tot een niveau van
150.000 in 1980. Kan men op zichzelf al
minder enthousiast zijn over het feit dat
het streven naar volledige werkgelegen
heid op middellange termijn kennelijk is
losgelaten, nog bedenkelijker wordt het
wanneer men in aanmerking neemt dat
het aantal van 150.000 werklozen eer
der moet worden gezien als een uit
komst onder de meest gunstige omstan
digheden, dan als het meest waarschijn
lijke resultaat.
Een ieder zal bereid zijn om te erkennen
dat gegeven de economische ontwikke
ling in de afgelopen jaren, het allesbe
halve eenvoudig zal zijn om het werk
loosheidsvraagstuk geheel en al uit de
wereld te helpen.
Te meer is het dan echter zaak om in de
afweging van prioriteiten water in de
wijn te doen ten aanzien van overige be
leidsdoeleinden. Onze stellige indruk is
dat dit te weinig is geschied.
Het is nu allesbehalve de tijd om in de
clinch te gaan over allerhande maat
schappij-hervormende maatregelen. Dat
we momenteel te kampen hebben met
zo'n grote werkloosheid is geenszins het
gevolg van ongewenste maatschappelij-