en dun met de cliënt leven, dan moeten we ook meer dan ooit het karakter en de ervaring van de leiding benadrukken. Dit laatste mag dan volgens Patterson een gemeenplaats lijken, het is onder tussen in de laatste jaren te dikwijls ver geten! Een onfeilbaar systeem om het management (de leiding) te beoordelen is er helaas niet. We kunnen slechts ons gezond verstand gebruiken en weigeren ons uit winstoogmerk te laten verleiden tot het doen van zaken met mensen aan wier karakter we twijfelen. Het verluidt, dat Patterson met zijn speech in de conferentie nogal opzien gebaard heeft. Hij wond er geen doekjes om: U weet evenveel voorbeelden als ik, waarin we ons hebben laten leiden door ongebreidelde expansies van onderne mingen, in plaats van te letten op een uitgebalanceerde groei. Te enthousiaste expansie, zonder de nodige organisatie of personeel om de zaken te controle ren, is de belangrijkste oorzaak geweest, waarom het met grote ondernemingen mis ging. Evenwicht bewaren Amerika is Nederland niet. Daarom ge ven we ook niet alles door, wat Patter son gezegd heeft. Maar de omslag in de economie is ook in ons land gevoeld en al hebben de Nederlandse banken het gelukkig relatief veel minder zwaar te verduren gehad dan de Amerikaanse, we zijn toch ook hier duchtig bij de risi co's van ons bedrijf bepaald. Achter Pat- tersons woorden voelen we, dat de voorbije periode ook ons iets voor de toekomst heeft te zeggen. Het betekent niet, dat een bank ieder ri sico nu maar moet ontlopen. Patterson zegt het duidelijk: het accepteren van een redelijk risico hoort bij de traditione le rol van een bank. Maar, zo voegt hij er aan toe, het recente verleden heeft op harde wijze geleerd, dat tussen accepta bele risico's en verlangens van de cliënt een fijn uitgebalanceerd evenwicht moet bestaan. De banken weten nu door 'schade en schande' dat ze dat niet mogen vergeten. JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 25