wob de ontstaansgrond van onze banken: le niging van nood door onderlinge hulp. droogte zal dit jaar deze verwachting beoordeling van 'goed en verantwoord' gebruikt kan worden. We hebben een belangrijke aanwijzing in de statuten van de Stichting. Deze spreken van financiële steunverlening aan projecten in Nederland ter bevorde ring van het geestelijk, lichamelijk en/of sociaal welzijn van minder-bedeelden. Daarnaast aan projecten buiten Neder land voor landbouwontwikkeling en co- operatiewezen, in het bijzonder krediet coöperaties. Onze Stichting streeft doeleinden na die een sociaal karakter hebben. Dit streven vindt strikt genomen zijn oorsprong in De Stichting blaast bij haar activiteiten niet hoog van de toren. Zij zoekt haar kracht niet in publiciteit, maar in effec tieve werkzaamheid. Wat die werk zaamheid betreft is er geen reden tot bescheidenheid. Prachtige initiatieven, zowel in eigen land als in de derde wereld, komen van de grond met de financiële hulp door de Stichting geboden. De zingeving daarvan laat zich niet ge makkelijk in cijfers berekenen. Het werk van de Stichting is als een ri vier, een stroomkanaal, dat dorre en ver laten akkers door bevloeiing vruchtbaar maakt. Het water raakt de uiteinden der aarde; de werking dringt ook door tot in de donkerste donkerheid van onze ste den. Zijn er betere criteria voor de be oordeling van 'goed en verantwoord'? ALS HET LAND VERDROOGT... De grote en aanhoudende droogte zal niet zonder gevolgen voor de Nederland se land- en tuinbouw zijn. Welke deze gevolgen zijn en welke de omvang daar van is, kan op dit moment - eind augus tus - nog niet exact worden aangege ven. Streeksgewijze doen zich daarbij grote verschillen voor, terwijl van bedrijf tot bedrijf de situatie niet gelijk is. Daar naast wordt de ene bedrijfstak in sterke re mate geconfronteerd met de conse quenties dan de andere bedrijfstak. Voor de melkveehouderij is de situatie in bepaalde delen van ons land moeilijk tot zorgelijk. De ruwvoerwinning en -voor ziening zijn op een aantal bedrijven mi nimaal. Dit zal tot gevolg hebben, dat deze bedrijven als gevolg van aankoop van ruw- en/of krachtvoer, aanzienlijk meer kosten moeten maken dan nor maal om de stalperiode te overbruggen. Ook kan de situatie zodanig zijn, dat tot het afstoten van vee moet worden over gegaan. Getracht zal moeten worden dit laatste te voorkomen, het zou de basis van het bedrijf aantasten en de continuïteitsper spectieven doen vervagen. In hoeverre de financiële consequenties tengevolge van de droogte kunnen wor den opgevangen door het individuele bedrijf, is afhankelijk van de financiële positie. Vele bedrijven - met name in de melkveehouderij - hebben de laatste ja ren grote investeringen gedaan om de bestaansbasis te handhaven respectie velijk te verbeteren. Hiervoor zijn zij fi nanciële verplichtingen aangegaan on der de verwachting, dat de rentabiliteit zou verbeteren. Als gevolg van de niet worden gerealiseerd en zullen zij met liquiditeits- en financieringsproble men worden geconfronteerd. De vraag dient zich daarbij aan of de ge volgen van de droogte moeten worden toegerekend aan het ondernemersrisico of dat dit daarbuiten valt. De discussie hierover is slechts zinvol indien vast staat, dat bij derden verhaal is te verkrij gen voor de geleden schade. Daarover bestaat grote twijfel. De mogelijkheden van het Ministerie van Landbouw en Visserij zijn om budgettaire en economi sche redenen beperkt. De mogelijkhe den van de banken zijn in deze evenzeer beperkt. Zoals reeds werd aangegeven bij de watersnood van twee jaar gele den, is de tariefstelling en de solvabili teit niet gebaseerd op het overnemen van het ondernemersrisico of calamitei ten welke daarbuiten vallen. De taak en functie van de bank is een andere. Natuurlijk raakt de moeilijke positie, waarin een deel van hun agrarische cliënten door de droogte is geraakt, ook onze banken. Wij hebben hen daarom onlangs in een schrijven uiteengezet, wat eventueel gedaan kan worden in gevallen, waarin de liquiditeitstekorten nijpend worden. Als bankiers menen wij dat naast de bestaande normale finan cieringsmogelijkheden, geen speciale fi nancieringsregelingen ontworpen hoe ven te worden. Wel kan van geval tot geval - indien de liquiditeitsproblemen van beperkte omvang blijken - een ver zachting van de aflossingsverplichtingen toegestaan worden, eventueel gepaard met een beperkte verhoging van de fi nanciering. Wij hopen, dat mede door deze tegemoetkomingen onzerzijds uit komst geboden kan worden in een be duidend aantal droogtegevallen. Wij realiseren ons daarbij, dat wij helaas hen, wier bedrijf echt door de droogte in zijn voortbestaan bedreigd wordt, niet met een normale financiering zullen kunnen helpen, zelfs al hanteren wij de normale voorwaarden ook nog zo soe pel. Met het oog daarop is het goed, dat in genoemd schrijven de banken nog eens gewezen zijn op de Rijksgroepsre geling Zelfstandigen en op de mogelijk heid om een z.g. overbruggingskrediet te krijgen. Deze overheidsregelingen waarop onze banken hun cliënten zo nodig dienen te attenderen, zijn aan be paalde voorwaarden gebonden, maar de Minister van Landbouw heeft reeds toe gezegd een soepele toepassing te zullen bevorderen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 7