(t\ V Rabobankorganisatie stond ook dit jaar bij de Nederlandse banken weer hele maal bovenaan en was op de ranglijst bovendien opgeschoven van de 39ste naar de 34ste plaats. De ABN staat op de 37ste plaats, de Amrobank en de Nederlandsche Mid- denstandsbank op respectievelijk de 41ste en 94ste plaats. De Nederland sche Credietbank, Slavenburg's Bank en Van Lanschot kregen achtereenvolgens het rangnummer217,263 en 436. Van de 500 banken zijn er 137 Ameri kaans; City Bank en de Bank of America nemen de eerste en de tweede plaats in beslag, gevolgd door de Franse Crédit Agricole Mutuel en de Bangue nationale de Paris, die de derde en vierde plaats bezetten. Op de vijfde plaats in de rang lijst verschijnt dan weer een Amerikaan se instelling, de Chase Manhattan Bank. Wij niet We lazen in een vakblad, dat binnenkort op grotere schaal zal worden gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aan drukwerk een bepaald luchtje te geven. Het gaat daarbij uiteraard om een pretti- J ge geur, die de lezer moet opwekken een bepaald produkt nog sneller te ko pen en een tekst wat langer te bestude ren. In Amerika en Engeland wordt het al enige tijd op de markt gebracht en in ons land zal het spul worden geïntrodu ceerd onder de naam 'microfragrance'. Door de drukinkt zijn kleine kristalletjes verwerkt, waarin de geur zit opgesloten. Die geur komt te voorschijn bij een ste vige aanraking, wat in de praktijk bete kent dat het drukwerk gaat geuren als het in de hand wordt genomen en daar door een aantal van de kristallen breken. Bij vouwen en strijken gebeurt hetzelf de. Dit is dus in tegenstelling met het vroeger in zwang zijnde geparfumeerde papier, dat voortdurend geurde. Hier be ginnen de lekkere luchtjes pas de neus- vernamen wij van de hoofdredacteur zal aan deze mode niet meedoen. Dat kan niet, aldus onze zegsman, want pe cunia non olet (geld stinkt niet). Goud 2 Goud is in onze branche geen onbeken de grondstof en de afgelopen zomer zijn we ook via radio en televisie voortdu rend betrokken geweest bij de strijd om de gouden medailles in Montreal. Het doet ons deugd u te kunnen mede- Goud En deze foto haalde bijna alle kranten, dus waarom wij niet? Een juwelier in New York stelde op een vakbeurs enkele zeer kostbare gouden munten ten toon in een aquarium en spaarde daarmee de kosten uit voor een speciale bewaker. Niemand zou het wagen zijn hand in het water te steken, want daarin zwommen enkele piranha's rond, gevaarlijke roof vissen, die dol zijn op een hapje levend vlees. Het zal wel waar zijn, nemen wij aan, maar we wachten toch met onge duld op het bericht, dat een 'muntenlief- hebber' op de gedachte kwam, dat zelfs piranha's op het droge slecht uit de vin nen kunnen. Brengen scherven voor onze juwelier geen geluk gaten te strelen bij aanraking van een folder of een pagina uit een tijdschrift. De drukkerij, die microfragrance in ons land gaat uitbrengen, kan straks elke geur leveren. Dat is een extra stimulans voor de reclamemakers. Een folder, waarin rookworst wordt aan bevolen verspreidt straks die typische rookworstengeur, de met kaas uit het vuistje meer mans advertenties ver spreiden ook hartige dampen, de groen teboer op de hoek vraagt al gauw om een stevige prijlucht en de verse brood- geuren, die uit het vakblad van de bak kerspatroons opstijgen, laten elke lezer het water in de mond lopen. Dit blad, zo delen, dat ook onze Rabobankorganisa tie goud heeft behaald. De Art Directors Club Nederland be kroont jaarlijks een aantal werkstukken op het gebied van de reclame en de pu bliciteit: advertenties, advertentiecam pagnes, drukwerk, affiches, film enz. In elke sectie worden drie onderschei dingen uitgereikt, een gouden, een zil veren en een bronzen, waarvoor een er varen en deskundige jury, bestaande uit 51 reclamemensen, dit jaar dagenlang hard aan het werk is geweest. In de sectie Film A (ster commercials tot 30 seconden) legde de 'Brand' commer cial van onze Rabobankorganisatie be slag op het goud. Dit filmpje werd ge produceerd door Toonder Studio's. Har- rie Geelen had als ontwerper, art direc- tor en copywriter een groot aandeel bij de totstandkoming ervan. De gouden onderscheiding staat vermeld in het Art Directors Annual 1976.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 23