het personeelbeleid?' Eigenaar l/enderbosch flinks) met de ze ven knechten van zijn huisschoenmake rij, waar in 1895 te Lichtenvoorde o.a. laarzen voor het leger werden gemaakt. personeelbeleid onderhandelingen en in cursusverband aandacht besteden aan de kwaliteit van het personeelbeleid. Geen problemen? Uit het voorgaande zou men de indruk kunnen krijgen dat het personeelbeleid geen problemen kent. ledereen die om zich heen kijkt zal echter beter weten. Ik wil dit wat nader toelichten aan de hand van een praktische en een meer theore tische benadering. De praktijk van het personeelbeleid, dus de praktische benadering van mens en arbeid, laat nog vele onopgeloste pro blemen zien. Ik noem als voorbeeld het ziekteverzuim, dat landelijk gezien in de achter ons liggende 15 jaar is verdub beld tot 8 Er is wel enig onderzoek gedaan naar de oorzaken hiervan (zoals verbetering sociale voorzieningen, span ningen in het werk, e.d.), maar we staan eigenlijk met lege handen als het gaat om de bestrijding van het vermijdbare ziekteverzuim (vermijdbaar ziektever zuim is verzuim, dat vooral zijn oorzaken vindt in de omstandigheden waaronder mensen werken). Met al onze kennis van de werkende mens en de sociale verhoudingen, kunnen we dit probleem niet aan. Ik noem een ander voorbeeld: de eento nigheid van het werk. Gelukkig is veel eentonig werk verdwenen. Toch kent elk bedrijf zijn vervelende en saaie baantjes, waaraan weinig eer valt te behalen. Ook dit probleem laat zich niet gemakkelijk oplossen, onder meer vanwege de kos ten die de oplossingen zouden meebren gen. En dan zijn er de vele problemen, die voortvloeien uit de menselijke verhou dingen. Bijvoorbeeld de manier van lei ding geven. Ondanks zorgvuldige oplei dingen zijn er nog altijd chefs, die weinig of geen aandacht besteden aan per soonlijke omstandigheden van hun me dewerkers of aan hun persoonlijke me ningen over zakelijke onderwerpen. Ge brek aan onderling vertrouwen en sa menwerking komt in niet weinig bedrij ven voor. Deze voorbeelden van sociale proble men zouden nog met vele aangevuld kunnen worden. Hoeveel problemen zijn er in onze tijd niet met de werkgelegen heid, de relatie met de vakbonden en als gevolg van fusies en inkrimpingen? Het is natuurlijk niet alleen de taak van de personeelsfunctionarissen om al deze problemen op te lossen. Nergens blijkt duidelijker dan bij deze voorbeelden hoezeer het personeelbeleid een onder deel van het totale beleid is. Toch mag men van deze functionarissen in de eer ste plaats een bijdrage tot de oplossing verwachten. Het is hun terrein, maar zij moeten nogal eens met lege handen staan. Soms is dat een gevolg van on voldoende opleiding en ervaring. Ik moet er ook op wijzen, dat vergeleken met onderzoek op technisch terrein het sociale terrein vaak nog stiefmoederlijk wordt bedeeld. Er is vaak geen geld voor sociaal onderzoek, al gaat het tegen woordig wat beter dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Vele sociale problemen zijn nog te groot voor ons en misschien is een deel ervan wel onoplosbaar. We hebben immers te maken met mensen en dus ook met menselijke tekorten. Wie verwacht dat al die tekorten zullen verdwijnen? Ik wil nu een wat meer theoretische be nadering volgen. Uitgangspunt is hierbij zo langdurig en verwarrend als discus sies over de doelstellingen. Een eenvoudige oplossing zou zijn te kij ken wat er hierover in de statuten staat. Er is dan geen probleem, wanneer ieder een die statuten duidelijk vindt en ook beaamt. We hebben echter te maken met men sen en mensen hebben niet altijd dezelf de belangen en dus ook niet dezelfde doelstellingen. De oprichters van het be drijf hebben wellicht gedacht aan groei en aan rentabiliteit. Waren dat hun doe len of waren dit 'slechts' voorwaarden die gesteld moesten worden? Uit onderzoek blijkt, dat bedrijfsmensen (ook directeuren) veel meer onderwer- de vraag: 'Waarom gaat het eigenlijk in In het voorgaande hebben we een aan tal keer geantwoord: het gaat om mens en arbeid. Maar de vraag is, waarom be steden we aandacht aan mens en ar beid? Waarom die dure personeelafde- ling en al die kostbare aandacht voor so ciale problemen? In de loop van de tijd zijn deze vragen vaak gesteld en heel vaak was het ant woord: we doen dat allemaal om het doel van het bedrijf beter te kunnen be reiken. Dat doel moet bereikt worden met behulp van mensen. Mensen moe ten worden geselecteerd, aangesteld, betaald, opgeleid, gepensioneerd enz. Daarvoor hebben we specialisten nodig en daarom is er ook een personeelafde- ling. Dit antwoord lijkt mij niet onjuist, maar raakt toch niet de kern van de zaak. Immers, personeelbeleid is ook be leid. Beleid betekent dat er doelstellin gen zijn en middelen om die doelstellin gen te bereiken. Selectie, aanstelling enz. zijn middelen. Waartoe dienen die middelen? Wie deze vragen op zich laat inwerken, komt vroeg of laat terecht bij de kwestie van de doelstellingen van het bedrijf. Op het eerste gezicht lijkt dat een eenvou dig onderwerp, maar dat is het bepaald niet. Weinig discussies in bedrijven zijn Uit de tijd van de paternalistische fase: pen als doelstellingen noemen dan er in de statuten staan. De meningen zijn echter nogal verdeeld. Naast zuivere economische doelstellingen (winst, om zet, e.d.), worden ook sociale doelen ge noemd (werkgelegenheid, prettig werk, sociale zekerheid, e.d.) Het wordt nu misschien duidelijk, welk probleem hier ligt voor het personeelbe leid. We herhalen de vraag: 'Waarom gaat het eigenlijk in het personeelbe leid?' Gaat het om sociale doelen, om econo mische doelen of om beide? Als het (ook) om sociale doelen gaat, zijn die dan uiteindelijk toch ondergeschikt aan de economische? Wil men of moet men uiteindelijk toch de rentabiliteit de door slag laten geven? Ik heb in vroegere publikaties deze pro blematiek samengevat in het poneren van twee typen personeelbeleid: aan passingsbeleid en emancipatiebeleid. Hierover een enkele opmerking. Aanpassingsbeleid of emancipatie beleid Met aanpassingsbeleid bedoel ik een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 18