den. Vroeger - zo'n dertig jaar geleden - moesten we als coöperatie van dat commerciële niets hebben. Maar ook hier is het inzicht langzamerhand gerijpt. zaak van veel tact, geduld en overre dingskracht. Echt een man van de orga nisatie, zei die collega, hij heeft door zijn aanpak veel fusiesuccessen bereikt. Zo was het ook met andere, heel uiteen lopende activiteiten van ons bedrijf: de oprichting van de Raiffeisenhypotheek- bank NV, de assurantiebemiddeling, la ter de reisbemiddeling en in de laatste jaren de makelaardij: greven met pensioen diet.' En ik besef weer eens, dat ik het altijd een hele goede filosofie heb ge vonden. Veranderd, maar karakter behouden De heer Greven heeft zich altijd in woord en daad een onverdacht coöpera- tor betoond. Hij is echt een man van het 'samen-doen', die door de hele ontwik keling heen met overtuiging achter het coöperatieve element is blijven staan, maar dan altijd open voor nieuwe inzich ten: 'Neem nou de winst. Vroeger was het niet coöperatief om van winst te spre ken: 'voordelig saldo,' dat kon er mee door, maar omdat we primair op dienst verlening gericht waren, lag het woord winst ons niet zo. Gelukkig is dat nu an ders. Want we moeten wel winst ma ken, we moeten uit onze winst - onze enige bron voor eigen vermogen stevi ge reserves opbouwen omdat we anders onze continuïteit in gevaar brengen en daardoor ons eigenlijke doel, het helpen van onze cliënten, zouden dreigen voor bij te schieten. Ik ben het er dan ook he lemaal mee eens, dat de versterking van de reserves een grote nadruk gekregen heeft. Daardoor kunnen we nu veel meer doen dan vroeger.' Jij was overtuigd voorstander van de Eindhoven-Utrechtfusie. Ben je bang ge weest dat we aan karakter zouden in boeten? Hoe oordeel je nu? 'Bang niet, ik kende immers ook onze 'Eindhovense vrienden' al jaren. Maar ik was wel even 'afwachtend'. Toen ik ech ter al spoedig veel nauwer met de Eind hovense banken in contact kwam, merk te ik meteen dat het daar eigenlijk pre cies zo was als bij ons. Het gevoel van zelfstandigheid was bij onze banken iets geprononceerder, ze zeiden eerder: de Centrale Bank hoeft ons geen oortjes aan te naaien. Maar in beide organisa ties gaf toch het besef tot één organisa tie te behoren de basis om door overleg verder te komen. Het is maar heel zel den dat ik dat besef niet gevonden heb. Je moet nu eenmaal in je eigen verant woordelijkheid rekening houden met het grote geheel. Dat kan wel eens proble men geven, maar samen kwam je er uit. Zo ook nu met de Structuurcommissie. Die vormt na het Rapport Landbouwkre diet en de grote fusie eigenlijk het derde hoogtepunt, dat zich tijdens mijn loop baan in onze organisatie voordeed. En als ik kijk hoe via kringen en centrale kring onze overlegprocedure onvermin derd voortgang heeft gevonden, dan zeg ik: ik ben geen Utrechter en geen Eind- hovenaar, ik ben een Rabobankman! Ik heb er ook nooit moeite mee gehad O dat we veel commerciëler zijn gewor- Willekeurig uit de 37 ja ren: - met verrekijker in het veld, even voor de oorlog, toen hij net in dienst ge treden was bij de Centra le Bank. - een Raiffeisen-plaquet- te voor het nieuwe bank gebouw van Almkerk. - de heer en mevrouw Greven op een van hun wintervakanties in de Al pen. Ook als coöperatie moet je goed zakelijk handelend - dat is commercieel en wat anders dan commercialistisch - te werk gaan. Anders kunnen we met ons bedrijf wel inpakken en onze cliënten zouden uiteindelijk de dupe worden. Doordat we zo groot zijn geworden, lijkt het soms of ons bedrijf er net een is als elk ander, maar onze organisatie is wel degelijk coöperatief gebleven. Niet alleen naar de vorm, ook in zijn optreden. Dat ervaar ik telkens.' Tact, geduid, overredingskracht Met gemak is er een hele reeks terrei nen te noemen, waar de heer Greven zich bijzonder geweerd heeft. Dat waren dan zaken, waar hij met zijn opgewekte élan tegenaan ging. Zijn medewerkers kregen er telkens weer een opkikkertje van. Een van zijn naaste collega's vertel de me pas nog met hoeveel bewonde ring hij Greven na de fusie aan het werk heeft gezien om ook plaatselijke fusies tot stand te brengen. Want dat was een 'Aan zulke vormen van dienstverlening, waar vroeger onder ons geen mens aan dacht, is vanzelf behoefte ontstaan. Neem verzekeringen, de eerste aanver wante dienst, die opkwam. Dat ging hand in hand met de uitbreiding van de cliënten en met de toeneming van de ri sico's die deze liepen. Wij zijn er in ge sprongen, niet wild, maar rustig opbou wend en zijn nu de grootste assurantie bemiddelaar in het land, zonder koppel verkooppraktijken en ook zonder het verwante onderlinge verzekeringswezen van ons te vervreemden. Toen door sa menwerking tussen de Hollandsche Maatschappij van Landbouw, de NCBTB en ons De Twaalf Gewesten tot stand kwam, had ik gehoopt, dat de samen bundeling van het onderlinge verzeke-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 10