HYPOTHEEKINFORMATIE NAAR PERSOONLIJKE OMSTANDIGHEDEN Aan een besluit om een eigen woning te kopen, gaan voor de koper heel wat kopzorgen vooraf. Hij zal zich gedachtig de Bijbelse raad, eerst neerzetten om de kosten te berekenen. En daarbij komt hij heel vaak op terreinen, waarop hij zelf niet deskundig is. Natuurlijk, hij kent zijn huidige inkomen, weet de prijs van het begeerde huis en weet ook het bedrag, dat hij ongeveer aan hypotheek nodig heeft. Maar er zijn verschillende vormen van hypotheken, aflossing en rentebeta ling zus of zo brengen consequenties mee, de fiscale mogelijkheden moeten zo goed mogelijk gebruikt worden enz. Kortom, zo'n aspirant-woningbezitter wil graag weten wat hij nu bij een be paalde hypotheekvorm of -condities als besteedbaar inkomen overhoudt. Hij moet immers de lasten kunnen dragen. Onze banken hebben hier altijd oog voor gehad en verschaffen dan ook zo uitge breid mogelijke voorlichting en algeme ne informatie. Daarnaast heeft de aspirant-woningkoper echter behoefte aan meer speciale, op zijn eigen om standigheden betrokken voorlichting. Deze moet hem in staat stellen een wel overwogen keus te maken uit de vele fi nancieringsmogelijkheden. Om dit zoe ken naar de meest passende financie ring te vereenvoudigen heeft de Rabo- bankorganisatie een speciaal computer programma ontwikkeld waarmee zij haar woning-hypotheek-cliënten kan te hulp komen als het er om gaat om aan de hand van verschillende criteria toch de voor hem aantrekkelijkste hypo theekvorm te selecteren. Daartoe is - voorlopig bij wijze van proef voor 100 van onze banken de dienst hypotheekinformatie door middel van de computer opgezet. Als de betrokken bank de relevante gegevens van de wo ningkoper aan deze dienst stuurt, zal zij door de computer uitgewerkte uitkom sten ontvangen, die voor de cliënt van groot belang zijn. Het aardige is, dat op verschillende onderdelen b.v. de hoogte van het inkomen, of het renteniveau, ook de gevolgen van toekomstige veran deringen voor de cliënt duidelijk kunnen worden gemaakt. De computer kan hier in een handomdraai berekenen wat een enkele adviseur de handen vol zou ge ven! Het geheel is een technisch hulpmiddel, maar het zal onze persoonlijke dienst verlening zeer ten goede komen. Wij ho pen dat onze uitgebreide proefneming zal slagen en dat vele toekomstige wo ningkopers er een kopzorg minder door zullen krijgen. De heren drs. P. Bukman en prof. mr. P. A. Stein, die op 3 juni door de Algemene Vergadering zijn benoemd tot leden van de Raad van Toezicht van onze Centrale Bank, hoeven we hier niet te introduceren. Ze zijn reeds voldoende bekend. De heer Bukman vooral als voorzitter van de NCBTB en prof. Stein is naast hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam reeds jarenlang voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rabobank Sloten- Badhoevedorp en tevens lid van de Structuurcommissie. Wij stellen het echter zeer op prijs, dat beide heren toen het moeilijk bleek nog een gesprek te arrangeren omdat zij beiden vlak voor hun vakantie stonden, be reid zijn geweest enkele re gels voor ons blad te schrij ven. Wij geven deze gaarne door: Drs. Bukman: 'Er is de laatste tijd nogal wat kritiek op het doen en laten van coöperaties. Uit boerenkring, maar vooral ook van daarbuiten. Het is een kritiek die samen hangt met het feit, dat de coöperaties steeds groot schaliger gaan opereren. Zij moeten dit wei om staande te blijven, maar het contact tussen de leiding van de coöperaties en de individue le leden komt er soms wat door onder spanning. Ten minste ais men ervan uit gaat, dat een directe relatie tussen leiding en leden no dig is om de coöperatie goed te laten marcheren. Of dit per se noodzakelijk is, laat ik in het midden. Zeker is, dat een coöperatie als or ganisatie op den duur alleen goed kan functioneren als de leden zich bij het doen en laten betrokken weten en er direct of indirect invloed op kunnen uitoefenen. Groot schaligheid bevordert die dereen. Stond vroeger de agrarische kredietverlening bovenaan, thans is zij slechts een van de vele - zij het nog altijd een van de be langrijkste taken van onze banken. Deze verandering vereist een voortdurende aanpassing van de besturen, raden van toezicht, van di rectie en personeel van onze banken. Zullen wij in staat zijn, onder de veranderde omstandig heden waarin wij nu moeten leven en werken, de idealen van weleer, die de oprich ting en de eerste groei van onze bankorganisatie heb ben begeleid, in ere te hou den en als het ware mee te nemen naar onze toekomst Het vormt misschien wei een van de moeilijkste op gaven voor de bestuursor ganen van de Centrale Bank, om aan deze wens, die bij velen onder ons leeft, ge stalte te geven en zo te ko men tot een harmonieus naast eikaar bestaan van oud en nieuw: het nieuwe aanvaarden zonder het oude prijs te geven. Het zal ons nog veel overdenking, veel opoffering over en weer kosten. Ik ben er evenwel van over tuigd, dat de goede wil tot samenwerken, die zich in onze organisatie tot de dag van heden heeft weten te handhaven, ons in staat zal stellen dit werk te volbren gen.' betrokkenheid niet, en op pervlakkige waarnemers trekken daaruit gemakkelijk de conclusie dat de coöpe raties niet meer in de eerste plaats de belangen van de leden op het oog heeft, zo als vroeger, maar de belan gen van de coöperatieve on derneming ais zodanig. Daarmee wordt een tegen stelling gesuggereerd, die er in wezen niet is. Wel is dui delijk, dat een coöperatieve onderneming zich zo moet gedragen, dat het voortbe staan, in het belang van de leden, wordt gewaarborgd. Dat geldt uiteraard ook voor de Rabobanken. Prof. Stein: 'Overziet men de afgelopen 50 jaar, dan kan men con stateren dat onze bankorga nisatie niet alleen sterk ge groeid, maar ook aanmerke lijk van karakter veranderd is De lokale banken hebben zich ontwikkeld van platte- landsbank tot bank voor ie-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 7