funki(e-kl3SSi'fi'kqki& Wor^t nietc(e. majr
<\e -foutje c^eiVaaf^eerW
functieclassificatie
peren op de geschetste ontwikkelingen
binnen de bank.
In zoverre geeft elke medewerker op een
bepaalde wijze gestalte aan de functie.
Bij een gelijke benaming kunnen dus
verschillen in functie-inhoud ontstaan,
die er toch al zijn vanwege de verschil
len in structuur en omvang van de ban
ken.
Vanzelfsprekend wordt hiermede tevens
de tijdelijke geldigheid van functiewaar
deringen onderstreept. Dit betekent dat
zowel de waardering als de indeling van
functies regelmatig opnieuw bezien zul-
wordt een graderingsschema gehan
teerd. Het graderingsschema van bij
voorbeeld het gezichtspunt 'kennis'
biedt de mogelijkheid om de voor de
desbetreffende functie vereiste mate
van kennis, dus de kwantiteit en de aard
van die kennis tot uitdrukking te bren
gen. Zo ontstaat een puntenaantal dat
overeenstemt met het antwoord op de
vraag in hoeverre onderlinge samenhan
gen van feiten en gegevens moeten
worden gekend en hoe ingewikkeld deze
samenhangen zijn.
Op deze wijze ontstaat voor elk ge
zichtspunt een waardering in een pun-
len moeten worden: functieclassificatie
is een hulpmiddel; het mag niet verstar
rend werken op het functioneren van de
personeelsleden en van de bank.
Technische aspecten van het
functieclassificatie-onderzoek
Functiebeschrijving: Uit de beschrijving
zal moeten blijken, wat de plaats van de
functie in de bank is. Een systematische
beschrijving van de werkinhoud geeft
bovendien inzicht in de doelstelling van
de functie. Er zal steeds naar gestreefd
moeten worden, dat het 'beeld' van de
functie compleet is.
Functie-analyse: Met behulp van de
functiebeschrijving is het mogelijk een
functie te ontleden vanuit diverse ge
zichtspunten, zoals bijvoorbeeld kennis
en beslissingsvaardigheid.
Functiewaardering: Om met een func
tiebeschrijving en een analyse per ge
zichtspunt tot een waardering van de
functie te kunnen komen, wordt gebruik
gemaakt van graderingsschema's en af-
weegfactoren. Voor elk gezichtspunt
tenaantal, waaruit ten slotte een totaal
waardering van de functie volgt.
Nadat vele functies zijn gewaardeerd,
wordt een 'raamwerk' geconstrueerd,
waarin per niveau, een aantal voor
beeldfuncties wordt opgenomen. De
reeds geclassificeerde functies kunnen
dan als referentiefuncties dienen bij het
bepalen van de volgorde van de in te de
len functies bij de afzonderlijke banken.
Deze voorbeeld- of sleutelfuncties vor
men een raamwerk waarin ten principa
le alle voorkomende functies, zowel per
niveau als per afdeling, kunnen worden
ingedeeld.
Besluit
Zoals reeds in het begin van dit artikel is
gesteld, vormt een functieclassificatie- j
systeem primair een onmisbare basis
voor een rechtvaardig en verantwoord
salarisbeleid.
Het inzicht dat de honorering van mede
werkers in eerste instantie gebaseerd
dient te zijn op de zwaarte van de func
tie en ervaringsjaren, dus bij voorkeur
niet op leeftijdsjaren, leidt tot de conclu
sie dat een systeem van functieclassifi
catie hierbij een zinvolle bijdrage kan le
veren.
Voorts kan een functieclassificatiesy
steem, als basis voor de salariëring, een
aanzet zijn tot de ontwikkeling van een
beheersinstrument voor de salariskos
ten.
Een andere, zeker niet minder belangrij
ke, factor is de behoefte aan openheid
met betrekking tot de salariëring. De
vraag hoe men is ingedeeld in een func
tieclassificatiesysteem c.q. salarissys
teem leidt ontegenzeglijk tot de vraag
waarom men in een bepaalde klasse is
ingedeeld en welke methode is gebruikt
om de zwaarte van de eigen bijdrage ten
opzichte van die van anderen te bepa
len.
Het is bovendien niet denkbeeldig dat
de openbaarmaking van inkomens te zij
ner tijd op grond van een politieke be
slissing verplicht wordt gesteld.
Voorgaande overwegingen vragen om
een zorgvuldige opzet en uitwerking van
een functieclassificatiesysteem. Aan
deze eisen trachten wij door middel van
het thans lopende onderzoek zo goed
mogelijk te voldoen. Desalniettemin zal
het niet eenvoudig zijn om tegen het
einde van het jaar de vrij algemeen ge
formuleerde eindresultaten van het
functieclassificatie-onderzoek bij elke
bank op de juiste wijze te vertalen en in
te voeren. Het instrument 'functieclassi
ficatie' is bij invoering nu eenmaal moei
lijk hanteerbaar. Van de niet ter zake ge
specialiseerde directeuren kan nauwe
lijks een vlekkeloze invoering worden
verlangd zonder uitvoerige schriftelijke
vóórinformatie en, veelal, mondelinge
toelichting en advisering.
Er zal van de zijde van de Centrale Bank
dan ook al het mogelijke worden gedaan
om de concrete invoering van functie
classificatie bij de aangesloten banken
vergezeld te doen gaan van een optima
le schriftelijke en mondelinge begelei
ding.