funki(e-kl3SSi'fi'kqki& Wor^t nietc(e. majr <\e -foutje c^eiVaaf^eerW functieclassificatie peren op de geschetste ontwikkelingen binnen de bank. In zoverre geeft elke medewerker op een bepaalde wijze gestalte aan de functie. Bij een gelijke benaming kunnen dus verschillen in functie-inhoud ontstaan, die er toch al zijn vanwege de verschil len in structuur en omvang van de ban ken. Vanzelfsprekend wordt hiermede tevens de tijdelijke geldigheid van functiewaar deringen onderstreept. Dit betekent dat zowel de waardering als de indeling van functies regelmatig opnieuw bezien zul- wordt een graderingsschema gehan teerd. Het graderingsschema van bij voorbeeld het gezichtspunt 'kennis' biedt de mogelijkheid om de voor de desbetreffende functie vereiste mate van kennis, dus de kwantiteit en de aard van die kennis tot uitdrukking te bren gen. Zo ontstaat een puntenaantal dat overeenstemt met het antwoord op de vraag in hoeverre onderlinge samenhan gen van feiten en gegevens moeten worden gekend en hoe ingewikkeld deze samenhangen zijn. Op deze wijze ontstaat voor elk ge zichtspunt een waardering in een pun- len moeten worden: functieclassificatie is een hulpmiddel; het mag niet verstar rend werken op het functioneren van de personeelsleden en van de bank. Technische aspecten van het functieclassificatie-onderzoek Functiebeschrijving: Uit de beschrijving zal moeten blijken, wat de plaats van de functie in de bank is. Een systematische beschrijving van de werkinhoud geeft bovendien inzicht in de doelstelling van de functie. Er zal steeds naar gestreefd moeten worden, dat het 'beeld' van de functie compleet is. Functie-analyse: Met behulp van de functiebeschrijving is het mogelijk een functie te ontleden vanuit diverse ge zichtspunten, zoals bijvoorbeeld kennis en beslissingsvaardigheid. Functiewaardering: Om met een func tiebeschrijving en een analyse per ge zichtspunt tot een waardering van de functie te kunnen komen, wordt gebruik gemaakt van graderingsschema's en af- weegfactoren. Voor elk gezichtspunt tenaantal, waaruit ten slotte een totaal waardering van de functie volgt. Nadat vele functies zijn gewaardeerd, wordt een 'raamwerk' geconstrueerd, waarin per niveau, een aantal voor beeldfuncties wordt opgenomen. De reeds geclassificeerde functies kunnen dan als referentiefuncties dienen bij het bepalen van de volgorde van de in te de len functies bij de afzonderlijke banken. Deze voorbeeld- of sleutelfuncties vor men een raamwerk waarin ten principa le alle voorkomende functies, zowel per niveau als per afdeling, kunnen worden ingedeeld. Besluit Zoals reeds in het begin van dit artikel is gesteld, vormt een functieclassificatie- j systeem primair een onmisbare basis voor een rechtvaardig en verantwoord salarisbeleid. Het inzicht dat de honorering van mede werkers in eerste instantie gebaseerd dient te zijn op de zwaarte van de func tie en ervaringsjaren, dus bij voorkeur niet op leeftijdsjaren, leidt tot de conclu sie dat een systeem van functieclassifi catie hierbij een zinvolle bijdrage kan le veren. Voorts kan een functieclassificatiesy steem, als basis voor de salariëring, een aanzet zijn tot de ontwikkeling van een beheersinstrument voor de salariskos ten. Een andere, zeker niet minder belangrij ke, factor is de behoefte aan openheid met betrekking tot de salariëring. De vraag hoe men is ingedeeld in een func tieclassificatiesysteem c.q. salarissys teem leidt ontegenzeglijk tot de vraag waarom men in een bepaalde klasse is ingedeeld en welke methode is gebruikt om de zwaarte van de eigen bijdrage ten opzichte van die van anderen te bepa len. Het is bovendien niet denkbeeldig dat de openbaarmaking van inkomens te zij ner tijd op grond van een politieke be slissing verplicht wordt gesteld. Voorgaande overwegingen vragen om een zorgvuldige opzet en uitwerking van een functieclassificatiesysteem. Aan deze eisen trachten wij door middel van het thans lopende onderzoek zo goed mogelijk te voldoen. Desalniettemin zal het niet eenvoudig zijn om tegen het einde van het jaar de vrij algemeen ge formuleerde eindresultaten van het functieclassificatie-onderzoek bij elke bank op de juiste wijze te vertalen en in te voeren. Het instrument 'functieclassi ficatie' is bij invoering nu eenmaal moei lijk hanteerbaar. Van de niet ter zake ge specialiseerde directeuren kan nauwe lijks een vlekkeloze invoering worden verlangd zonder uitvoerige schriftelijke vóórinformatie en, veelal, mondelinge toelichting en advisering. Er zal van de zijde van de Centrale Bank dan ook al het mogelijke worden gedaan om de concrete invoering van functie classificatie bij de aangesloten banken vergezeld te doen gaan van een optima le schriftelijke en mondelinge begelei ding.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 44