f mi) nooit iemand geld bespaard, zegt de Toch wordt er binnenskamers bij Burke Herbert al gefluisterd over de nood zaak een computer aan te schaffen, maar tot nu toe heeft het bestuur van de bank, waarin de Herberts en Burkes nog steeds volop zijn vertegenwoordigd, zich daartegen verontwaardigd verzet. 'Je koopt een monster en iemand moet dat monster voeden,' aldus Taylor Burke en hij voert de papegaai een pindanoot. Aan dat beest heeft de bank voorlopig monster genoeg, want het is geen liefje. Al enkele malen is er een secretaresse gebeten en wat er ook op een computer valt aan te merken, het mishandelen van secretaresses is hem nog nooit verwe ten I \ii A9' XyiC tt\ -InO "t-Ti/ f i van een artikel in The Wall Street Jour nal. Dit blad uit het Mekka van de mo derne banking business vertelt het on gewone verhaal van Burke Herbert Bank Trust Co., een kleine bank in Alexandria, een plaats in de omgeving van Washington D.C. De papegaai vliegt vrij rond in het kan toor van de heer C. S. Taylor Burke Jr., wiens overgrootvader mede-oprichter was van de bank in 1852. Het is geen gewone bank, want men is er trots op ouderwets te zijn en geen computer in huis te hebben. Computers hebben nog heer Burke, wiens baliebedienden nog elke klant bij naam kennen. De bank is gevestigd in een stijlvol ge bouw uit de periode rond de eeuwwis seling en de balie van mahoniehout do mineert in de prachtige hal, waar een klok uit grootvaders tijd de uren wegtikt. Laatste verbouwing vond plaats in 1937 en dat vindt de heer Burke meer dan ge noeg, want moderner dan 1937 wil hij niet zijn. De bank houdt zich niet strikt aan de openingstijden. Klopt men na sluiting op de deur dan is er alle kans dat men wordt binnengelaten. Burke Herbert kijkt niet zo nauw, ook al kennen ze geen plastic credit cards en bankauto- maten. De nieuwe tijd ging overigens niet ge heel voorbij aan Burke Herbert al vin den de meeste cliënten de hopeloos ou derwetse manier van handelen bij de bank juist zo aantrekkelijk. Twee jaar ge leden moest de bank noodgedwongen een nieuwigheid invoeren. De plaatselij ke grootwinkelbedrijven klaagden, dat ze het te moeilijk kregen met het ver werken van de ongenummerde cheques, die door de bankrelaties werden uitge schreven. Hun computers eisten een re keningnummer. De bank moest schoor voetend toegeven, maar plaatste onmid dellijk een advertentie in de plaatselijke kranten, die luidde: 'Met veel' pijn en moeite zullen we reke ningnummers laten drukken op alle nieuw uit te geven cheques. Wij zullen de nummers niet gebruiken en u ook niet. Maar ze zijn er tenminste als er ie mand naar wil kijken! P.S. We hebben nog steeds geen computer.' Adverteren doen ze wel, omdat een beetje groei zelfs bij een ouderwetse bank nooit weg is: 'Sorry, we hebben geen filiaal in Richmond, Roanoke, Tel Aviv of Cairo. Maar als u een echte vriend wilt hebben in Alexandria, kom dan naar ons.' En ze hebben succes met hun bedrijfs- politiek bij de vele duizenden klanten, die nu eenmaal graag bij de naam wor den genoemd en graag zaken doen met een kleine onafhankelijke bank. Het heeft ook zijn nadelen, want een van de inwoners vroeg tevergeefs om een hy potheek ter grootte van 400 000 dollars. Het ging niet door want de bank was te klein. Een paar jaar terug bemerkte een gescheiden vrouw, dat haar toekomen de cheques werden bijgeschreven op de rekening van haar ex-man, omdat het personeel van de administratie nog niet had gehoord van haar scheiding. Dat is het ongemak van ongenummerde reke ningen en een computer had zo'n fout waarschijnlijk ook niet gemaakt. van het Zweedse betalingssysteem in winkels, dat het gebruik van centen overbodig maakt. Daar zijn de prijzen van alle artikelen normaal in de kleinste munteenheid aangegeven, maar wordt het aan de kassa te betalen eindbedrag steeds op 5 centen afgerond. Bij 1, 2, 6 en 7 cent dus naar beneden en bij 3, 4, 8 en 9 cent naar boven. Geen centjes meer nodig en ook geen stille prijsver hogingen uit centengebrek. V Wij zelf voelen toch het meesj voor het door Cas Sier zo fraai beschré^w Itali aanse systeem waarmee elke tourist naar die streken wel heeft kennisge maakt. Daar worden immers voor de af rondingsmoeilijkheden bij zeer kleine bedragen opgelost met het bijpassen van kleine snoepjes, doosjes lucifers en vele andere kleine hebbedingetjes. Centen Het tekort aan centen in ons land blijft velen bezighouden. Was het eerst slechts de particuliere ergernis van en kele middenstanders en bankdirecteu ren, nu bemoeien ook de persorganen zich uitvoerig met dit probleem en on langs heeft het Centraal Bureau Levens- middelenbedrijf de wens uitgesproken dat er spoedig een einde dient te komen aan het cententekort. Het tekort veroor zaakt vaa+Tirrifaties tussen winkeliers en klanteiY et» leidt soms tot ongewenste' afronding rïa^r'boven. Er zijn winkeliers,"»4, ,L die in wantiójstcfe pogingen om de inr flessen en oude kousen opgespaarde centen bij de mensen in de buurt weg te halen 11 of 12 gulden bieden voor dui zend losse centen. Volgens officiële bronnen zijn er 1,7 mil jard centen in omloop. Dit jagrjs op dracht gegeven om er notyëen^ l 5 mil joen bij te maken. Dat zal weirtkj aan'het tekort verhelpen, want ih 1975 bef iep het totaal aan nieuw geslag*^0, certt^n 25 miljoen en in 1974 zelfs 40 miljoen. Bij het Ministerie van Financiën vindt men dat er centjes genoeg zijn, de pro blemen zijn geen echte problemen, maar de mensen moeten ophouden met potten en de muntjes weer sneller laten rouleren, lazen we deze maand in De Te legraaf. Een lezer van Het Parool pleitte in een ingezonden brief voor het volgen '-O .-y' - M V» t \l v i vfA J 1 TA >~C Ój

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 23