18 de regenboog reiken. Zoals de monniken in de middel eeuwen, wanneer iedereen de stad ont vluchtte om de zwarte dood te ontgaan, vaak alleen achterbleven om de slacht offers van een pestepidemie te helpen, zo moeten ook de kerken zich nu met getuigenis en dienst bekommeren om de drugslachtoffers. Ds. Aalders zei het zo: 'de kerken be schikken over reserves, die nog niet aan gesproken zijn in de strijd tegen deze verslaving. We moeten onze krachten verenigen om te voorkomen dat nog meer mensen een wrak worden of er zelfs helemaal aan kapot (d.i. dood) gaan.' Dat betekent niet dat het werk ook maar iets heeft van 'zieltjeswinnerij' of van een evangelisatiecampagne. Maar wel dat De Regenboog en haar mensen zich - 'zonder polariseren, in grote beschei denheid en in goede verstandhouding met andere hulpverlenende instanties' - gedragen weten door een overtuiging die aan het christelijk geloof wordt ont leend: 'altijd bereid een antwoord te ge ven aan ieder, die je de reden vraagt van de hoop, die in je is'. Daar komt de bij belse tekst 1 Petrus 3:15 op neer. De naam De Regenboog is dan ook duide lijk bedoeld als een verwijzing naar het verbond dat God na de zondvloed met Noach en alle levende wezens heeft ge sloten (zie Genesis 9, 8-17). Vrijwilligers die zelf meebetalen Evenals vorig jaar komt er ook dit jaar weer een 'zomerjongerenproject'. Peter van Helden, theologisch student, is al druk met de voorbereiding bezig. Am sterdam stroomt in de vakantietijd vol met jonge toeristen, die van heinde en verre op haar faam afkomen. De Regen boog spant zich door een bijzonder initi atief in om te voorkomen dat deze zo mergasten in de drugsfeer terechtko men. In samenwerking met Youth for Christ en Youth with a Mission hebben verleden jaar bijna vijftig jonge mensen, Nederlanders, Amerikanen, Engelsen, en enkele andere nationaliteiten, geduren de 6 weken een soort communiteit, een leef- en werkgemeenschap, gevormd. Alles op vrijwillige basis! Ze moesten hun vakantie er aan opofferen en zelfs vijf gulden per dag toe betalen! Onder intensieve begeleiding van deskundigen doktoren en een vaste staf van mede werkers is er met veel spontaniteit en enthousiasme gewerkt. In kleine groep jes, meestal twee aan twee, gingen ze op pad om hun leeftijdgenoten te bena deren. Cijfers van 'successen' zijn niet te geven, maar door hun contacten heb ben ze ongetwijfeld heel vaak preventief gewerkt. In de catacomben van het Vincentius- huis opende zes avonden per week de eigen koffiebar 'Speak Easy' haar deu ren. Een rustpunt voor heel veel gasten, soms zestig, soms honderd per avond. Daar werden de 'onderweg' opgedane contacten in een gezellige ontspannen j sfeer voortgezet. Kind in huis bij Vincentius Wij noemden reeds enkele malen het Vincentiushuis waar De Regenboog haar 'hoofdkwartier' heeft: een groot pand aan de Kloveniersburgwal, dichtbij alle vermaakcentra waar jonge toeristen op afkomen en waar de drugdealers opereren. Het beruchte Paradiso zal er vlak naast komen! De Vincentiusvereni- ging bestaat in Nederland al 130 jaar, is hebben toch hetzelfde evangelie. Ik heb nooit zo prettig gewerkt als met de he ren van De Regenboog.' De heer Philips, energiek en onvermoei baar bezig met zijn vereniging - 'ik ben hier elke dag en mijn vrouw geeft gratis les in Nederlands aan gastarbeiders, - vertelt ons iets van zijn vereniging en haar werk. Dat is breder dan dat van De Regenboog. Oorspronkelijk was het ar menzorg in ruime zin, nu vooral het hel pen van daklozen, weduwen en weduw- naren, buitenlanders, clochards, Tune- siërs, Marokkanen enz. 'Wij wijzen geen mensen af, alleen als ze ons bedonde ren. We hebben Portugese deserteurs gehad en gevluchte Hongaren in nood r rooms-katholiek maar niet kerkelijk ge bonden. Men vindt deze verenigingen in 150 landen. De eerste 'Vereniging van de Heilige Vincentius van Paolo' is van 1833, toen hij nog student was, gesticht door Frédéric Ozanam, Frans literair historicus (1813 1853). President van de Amsterdamse afdeling is - in zijn vrije tijd - de heer F. J. M. Philips, lid van de sectie jongerencontact van De Regenboog. Of hij achter de Regenboog staat? 'Man, ik sta er midden in. We Ziekenverzorging door nonnen in een Godshuis te Doorwerth, volgens een laat middeleeuwse afbeelding. Ons eerste oecumenische project was het kamerbemiddelingsbureau, in dit huis gevestigd. Verleden jaar 500 men sen geholpen. We doen dat niet ambte lijk maar met een sociale benadering'. Ook hij gebruikt de woorden 'getuigen en dienen'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 20