18
de regenboog
reiken. Zoals de monniken in de middel
eeuwen, wanneer iedereen de stad ont
vluchtte om de zwarte dood te ontgaan,
vaak alleen achterbleven om de slacht
offers van een pestepidemie te helpen,
zo moeten ook de kerken zich nu met
getuigenis en dienst bekommeren om
de drugslachtoffers.
Ds. Aalders zei het zo: 'de kerken be
schikken over reserves, die nog niet aan
gesproken zijn in de strijd tegen deze
verslaving. We moeten onze krachten
verenigen om te voorkomen dat nog
meer mensen een wrak worden of er
zelfs helemaal aan kapot (d.i. dood)
gaan.'
Dat betekent niet dat het werk ook maar
iets heeft van 'zieltjeswinnerij' of van
een evangelisatiecampagne. Maar wel
dat De Regenboog en haar mensen zich
- 'zonder polariseren, in grote beschei
denheid en in goede verstandhouding
met andere hulpverlenende instanties' -
gedragen weten door een overtuiging
die aan het christelijk geloof wordt ont
leend: 'altijd bereid een antwoord te ge
ven aan ieder, die je de reden vraagt van
de hoop, die in je is'. Daar komt de bij
belse tekst 1 Petrus 3:15 op neer. De
naam De Regenboog is dan ook duide
lijk bedoeld als een verwijzing naar het
verbond dat God na de zondvloed met
Noach en alle levende wezens heeft ge
sloten (zie Genesis 9, 8-17).
Vrijwilligers die zelf meebetalen
Evenals vorig jaar komt er ook dit jaar
weer een 'zomerjongerenproject'. Peter
van Helden, theologisch student, is al
druk met de voorbereiding bezig. Am
sterdam stroomt in de vakantietijd vol
met jonge toeristen, die van heinde en
verre op haar faam afkomen. De Regen
boog spant zich door een bijzonder initi
atief in om te voorkomen dat deze zo
mergasten in de drugsfeer terechtko
men. In samenwerking met Youth for
Christ en Youth with a Mission hebben
verleden jaar bijna vijftig jonge mensen,
Nederlanders, Amerikanen, Engelsen, en
enkele andere nationaliteiten, geduren
de 6 weken een soort communiteit, een
leef- en werkgemeenschap, gevormd.
Alles op vrijwillige basis! Ze moesten
hun vakantie er aan opofferen en zelfs
vijf gulden per dag toe betalen! Onder
intensieve begeleiding van deskundigen
doktoren en een vaste staf van mede
werkers is er met veel spontaniteit en
enthousiasme gewerkt. In kleine groep
jes, meestal twee aan twee, gingen ze
op pad om hun leeftijdgenoten te bena
deren. Cijfers van 'successen' zijn niet te
geven, maar door hun contacten heb
ben ze ongetwijfeld heel vaak preventief
gewerkt.
In de catacomben van het Vincentius-
huis opende zes avonden per week de
eigen koffiebar 'Speak Easy' haar deu
ren. Een rustpunt voor heel veel gasten,
soms zestig, soms honderd per avond.
Daar werden de 'onderweg' opgedane
contacten in een gezellige ontspannen j
sfeer voortgezet.
Kind in huis bij Vincentius
Wij noemden reeds enkele malen het
Vincentiushuis waar De Regenboog
haar 'hoofdkwartier' heeft: een groot
pand aan de Kloveniersburgwal, dichtbij
alle vermaakcentra waar jonge toeristen
op afkomen en waar de drugdealers
opereren. Het beruchte Paradiso zal er
vlak naast komen! De Vincentiusvereni-
ging bestaat in Nederland al 130 jaar, is
hebben toch hetzelfde evangelie. Ik heb
nooit zo prettig gewerkt als met de he
ren van De Regenboog.'
De heer Philips, energiek en onvermoei
baar bezig met zijn vereniging - 'ik ben
hier elke dag en mijn vrouw geeft gratis
les in Nederlands aan gastarbeiders, -
vertelt ons iets van zijn vereniging en
haar werk. Dat is breder dan dat van De
Regenboog. Oorspronkelijk was het ar
menzorg in ruime zin, nu vooral het hel
pen van daklozen, weduwen en weduw-
naren, buitenlanders, clochards, Tune-
siërs, Marokkanen enz. 'Wij wijzen geen
mensen af, alleen als ze ons bedonde
ren. We hebben Portugese deserteurs
gehad en gevluchte Hongaren in nood
r
rooms-katholiek maar niet kerkelijk ge
bonden. Men vindt deze verenigingen in
150 landen. De eerste 'Vereniging van
de Heilige Vincentius van Paolo' is van
1833, toen hij nog student was, gesticht
door Frédéric Ozanam, Frans literair
historicus (1813 1853). President van
de Amsterdamse afdeling is - in zijn
vrije tijd - de heer F. J. M. Philips, lid
van de sectie jongerencontact van De
Regenboog. Of hij achter de Regenboog
staat? 'Man, ik sta er midden in. We
Ziekenverzorging door nonnen in een
Godshuis te Doorwerth, volgens een
laat middeleeuwse afbeelding.
Ons eerste oecumenische project was
het kamerbemiddelingsbureau, in dit
huis gevestigd. Verleden jaar 500 men
sen geholpen. We doen dat niet ambte
lijk maar met een sociale benadering'.
Ook hij gebruikt de woorden 'getuigen
en dienen'.