juiste voorlichting van de zijde van de reisorganisatoren aan het publiek. Wij willen niet onvermeld laten de resul taten van een enquête bij aangesloten banken waaruit blijkt dat in januari 1976 ruim 25 van het aantal verkochte reizen werd geboekt door vakantiegan gers die geen cliënt van onze bank- organisatie waren. Doelstellingen Dat in het seizoen 1974/1975 circa 140.000 personen een reis bij onze banken boekten, wijst er mede op, dat ons werk om de Rabobankorganisatie als bemiddelaar bij de verkoop van pakket- j reizen een belangrijke positie te doen verwerven, niet zonder resultaat is ge bleven. Daarop is dan ook ons streven in de laatste jaren gericht geweest. Deze doelstelling, bemiddelen bij pakket reizen, staat namelijk centraal bij alle beleidsbeslissingen, die terzake van onze reisbemiddeling worden genomen. Het is niet onze bedoeling om daarnaast ook j een grote naam te worden als reis- en passagebureau of als reisorganisatie. Wel wensen wij ook naar buiten zoveel mogelijk de vakbekwaamheid, de zeker heid en de kwaliteit, alsmede de service te onderstrepen die men bij onze verkoop van pakketreizen mag verwachten. Andere doelstellingen zijn: - De vakbekwaamheid van de reismede- werkers van de aangesloten banken voortdurend verder ontwikkelen en hen vertrouwen geven in het produkt (de pakketreis) dat zij verkopen. - Integratie van de dienstverlening rei zen in het totale Rabobankdienstenassor- timent, binnen de filosofie van de retail- banking. Er dient zoveel mogelijk naar te worden gestreefd, dat het reisprodukt aangepast wordt aan de bankorganisatie. Dat dit mogelijk is, heeft de historie reeds aangetoond, De reisorganisaties zijn op vele fronten bereid de wensen van de Rabobank met betrekking tot de stan daardisatie, assortimentsamenstellingen j presentatie in te willigen. - Het ontwikkelen van de markt voor pakketreizen op het platteland. Zowel qua presentatie naar buiten als qua assortimentsamenstelling dient daaraan extra aandacht geschonken te worden. De presentatie naar buiten zal op het platteland nog meer geënt moeten zijn op de onbekendheid van het publiek aldaar met het verschijnsel van de pak ketreis. Bij de samenstelling van het assortiment voor de plattelandsbanken moet vooral aandacht worden geschon ken aan speciale typen pakketreizen voor 'beginners'; autovakantiereizen, bege- j leide groepsreizen, korte trips en emi- j grantenbezoek-reizen. - Het aanbieden van een goed produkt tegen een redelijke prijs. Zeer nadrukke lijk wordt niet gestreefd naar het aanbie den van een minder goed produkt tegen de laagste prijs, omdat dit onaanvaard bare risico's inhoudt, die de relatie met de cliënt in gevaar zouden kunnen bren gen. Hiermede wordt welbewust geaccep teerd dat een aantal potentiële cliënten hun reis elders kopen, omdat die reis daar goedkoper (maar kwalitatief min der) is. - Het voortdurend streven naar een evenwichtige verhouding tussen op brengsten en kosten. Het hanteren van een rekenschema voor Een van de winnaars in de jaarlijkse prijs vraag voor reismedewerkers was op 31 maart de heer J. P. A. G. van MiH IEindhoven-Zuid Terwijl de heer Berkemeyer hun Pa felici teert kijken Bianca en Joost, die er tot plezier van hen zelf en de aanwezigen bij mochten zijn, geïmponeerd toe. de normatieve kostencalculatie van de 1 reisbemiddeling is voor deze laatstge noemde doelstelling een hulpmiddel. Dit rekenschema zal binnenkort in de orga nisatie worden geïntroduceerd. Deze kostencalculatie is een bijdrage voor de bepaling van het beleid bij een plaatselijke bank. Zij is eveneens een middel om de effectiviteit van de werk wijze op het gebied van reisbemiddeling bij een aangesloten bank te meten. Groepsreizen Buiten de pakketreizen wordt ook voor zichtig gestart met het verzorgen van groepsreizen en niet in de laatste plaats omdat er met name op het platteland behoefte blijkt te bestaan aan een derge lijk reistype. De noodzaak voor onze bankorganisatie om het reisprodukt waar mogelijk te standaardiseren is ook van toepassing i op groepsreizen. Bij een goede aanpak en begeleiding kan de verkoop van groepsreizen zeker een positieve bijdrage vormen voor de rentabiliteit. Situatie in de reiswereld De situatie in de reiswereld was bij onze start als reisbemiddelaar verre van ideaal te noemen. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) trachtte hierin zoveel mogelijk verbete ring te brengen, doch stond voor grote problemen. Wij waren vanaf de beginfase de mening toegedaan, dat onze organisatie zich positief diende op te stellen ten opzichte van de bestaande orde in de reisbranche. Wij werden dan ook op 19 mei 1971 na enige positieve besprekingen met het toenmalige bestuur als aspirant-lid aan vaard. Wij realiseerden ons, dat vele leden van de ANVR niet gelukkig waren met onze nieuwe activiteit, ondanks de beperkingen die wij ons vanaf de begin fase hebben opgelegd. Ook lieten wij er geen twijfel over bestaan dat onze ren tabiliteit gezocht zou worden in de ge standaardiseerde produkten, waardoor bestaansmogelijkheden voor de vakbe kwame reisbureaus zeker niet in gevaar zouden komen. Indien wij thans de periode 1970-1976 overzien, dan dient geconstateerd te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 25