Tóertoi>ze organisatie riïrTnWH^Pbp^BWBWWTtt^fêrebernldd el ing x statte, betekende djt zakelijk gezieneen completering tfan tiet assortiment van reisdieifsten (buitenlands geld, reisvertrafKSfringen; safeloketten -e.d.). ^joK de verdediging van .het bestaande assortftnerit speelde een rol. Reeds bij de'danvarig werd onderkend, dat de marge in de reisbemiddeling klein is en dat doorben verantwoord assortiment en gestandaardiseerde produkten Af de Hngsdirecteur Centrale Rabobank" tot een bevredigend resultaat gekomen kon worden - >*-6. V; IC* Van start tot doorbraak Vele banken wierpen zich met groot enthousiasme op de verkoop van dit artikel, hetwelk bijdroeg aan de verle vendiging van het bankgebeuren. Na een voorzichtige start in 1970 met een verkoopresultaat van circa 23.000 reizen leverde het jaar 1971 een ver dubbeling op. Helaas zette deze stij gende lijn zich in 1972 en 1973 niet voort en menigeen vroeg zich toen af of deze nieuwe dochter destijds niet ten onrechte ten doop was gehouden. Het is niet onwaarschijnlijk dat de oor zaak van deze tijdelijke stilstand in boe kingen gelegen was in het feit, dat het enthousiasme van vele banken bekoelde toen zij ontdekten, dat de branche meer inspanning vereiste dan aanvankelijk werd verwacht, de kosten hoger uit kwamen dan verantwoord leek en het rendement achter bleef. Mede met behulp van de inmiddels verkregen inzichten in de marktmoge- lijkheden werd op de directeurencon ferenties van najaar 1973 de bestaande problematiek uitvoerig besproken en uit de discussies groeide niet alleen een wederzijds begrip, doch ook ontstond bij vele banken het vertrouwen in een ver antwoorde hernieuwde aanpak door de activiteit Reizen. De resultaten bleven niet uit, reeds aan het begin van het seizoen 1973/1974 steeg de omzet fors. In januari 1974 ontstond er een grote onrust in de reiswereld. De energiecrisis, de stijgende olieprijzen en de benzine distributie weerhielden het publiek ervan vakantiereizen te boeken. Ook onze or ganisatie ondervond een terugslag, doch slechts gedurende een korte periode. Daarna gingen de boekingen met spron gen omhoog en terwijl nagenoeg alle reisbureaus 20 tot 30 achterbleven steeg de omzet van onze organisatie met 60 a 70 Thans kunnen wij stellen, dat juist in die periode een definitieve doorbraak van de reisbemiddeling door onze organisatie plaatsvond en dat deze zich sindsdien heeft voortgezet. Uit een onderzoek dat plaatsvond naar de oorzaak van deze doorbraak, bleek dat van een aantal factoren het vertrou wen van het publiek in onze bankorgani- satie de voornaamste was. Men ver trouwde erop, dat in de moeilijke eco nomische situatie de naam van onze bankinstelling een garantie inhield, dat de voor de reis betaalde gelden niet verloren zouden gaan. Bovendien realiseerden onze cliënten zich, dat zij niet alleen reiscliënt waren, doch bovendien ook bankrelatie. Bij voortduring beseffen wij dan ook de extra verantwoordelijkheid, die wij op het gebied van de reisbemiddeling als bankorganisatie dragen. Een ontevreden cliënt boekt niet alleen zijn vakantiereis het volgend seizoen elders, hij zal ook in enkele gevallen als bankrelatie verloren gaan. De activiteit Reizen van de Centrale Rabobank stelt derhalve hoge normen aan de touroperators, met wie wordt samengewerkt, terwijl de afdeling Kwa liteitsbewaking met betrekking tot de bestemmingen zware eisen stelt aan een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 24