- 1 V - In Nederland is de uitkomst van de prijsdiscussies ook onvoldoende genoemd: de landbouw zou hierdoor onder de nullijn blijven omdat de prijsverhoging de toename van de kosten niet heeft bijgehouden. Het Landbouwschap heeft geen aanvullende maatregelen van de Nederlandse regering gevraagd, maar was wel van mening dat de noodzaak van reeds eerder gevraag de maatregelen welke de lasten van de agrarische sector kunnen verlichten (bijv. een overheidsbijdrage voor de betaling van keuringskosten) nog eens te meer duidelijk is geworden. «ars»" J - Het slot was, dat de Commissie verstrikt raakte in de eigen berekeningen en tussen enkele voor haar on aanvaardbare uitkomsten in ging zitten, en een per centage van 7,5 voorstelde. Voor landen welke vroe ger gerevalueerd hadden, moest daarvan nog enkele procenten af in verband met het verdwijnen (geheel of gedeeltelijk) van het z.g. monetair compenserende bedrag. Het COPA - en in dat voetspoor ook de Nederlandse georganiseerde landbouw - berekende 10,6% als noodzakelijke verhoging.Over de afbraak van de mone tair compenserende bedragen deed het COPA geen uitspraak omdat de Duitse landbouworganisatie een vermindering niet in overweging wilde nemen. Het Europese Parlement bracht een advies uit dat het midden hield tussen bovengenoemde percentages: 9,5 Het andere adviesorgaan van de Gemeenschap, het Economische en Sociale Comité, waarin het gehele bedrijfsleven is vertegenwoordigd, kwam niet verder dan een zeer verwarde discussie en overeenkomstig advies. Het resultaat De Europese Commissie kreeg ten slotte van de mi nisters de gewenste 7,5 prijsverhoging. De werke lijke betekenis van dit globale percentage gaat echter schuil achter een reeks van detailbesluiten welke op zich reeds ingewikkeld zijn maar waarvan ook het wer kelijke effect niet is aan te geven. Daarvoor is men afhankelijk van een niet voorspelbare marktsituatie. De kern van de raadsbesluiten richtte zich op de wijn, de zuivel en de tarwe, terwijl ook de afbraak van de monetair compenserende bedragen een centraal onder werp vormde. Monetaire hindernissen De monetair compenserende bedragen zijn onderwerp van onderhandelingen geweest, waarbij vooral de Duitse bescherming van 10 onder vuur werd geno men. Nederland wilde zijn bescherming van 2,6 niet inruilen tegen een Duitse verlaging tot 7 zoals de commissie voorstelde: minister Van der Stee zou alleen akkoord willen gaan met een evenredige af braak. Dit laatste is ook gelukt: Nederland en België be hoefden maar 0,6 van hun compenserend bedrag af te doen en Duitsland 2,5 van het zijne. De grote verschillen in economische en monetaire ont wikkeling zijn de oorzaak van verschillen in prijsniveaus van landbouwprodukten. De Franse Minister van Land bouw, Bonnet, schreef na afloop van de vergadering in 'Le Monde', dat het een wonder is dat men toch tot een besluit is gekomen over gemeenschappelijke prij zen en dat op een moment dat vele agrariërs wellicht denken 'minder Europa', het veeleer 'meer Europa' zal moeten zijn. Wil het 'wonder' zich kunnen herhalen, dan zal er echter volgens de Franse minister een minimum aan harmonisatie van de economische en monetaire poli tiek nodig zijn. Zes dagen later verliet Frankrijk de monetaire slang en liet de franc omlaag zweven Het 'wonder' zal trouwens een zeepbel blijken te zijn indien een lid-staat de Brusselse besluiten aanvult met nationale hulpmaatregelen. Vorig jaar heeft Frankrijk dit gedaan en ook deze onderhandelingen is de Franse regering ingegaan met de belofte dat het inkomen van de Franse landbouw niet achteruit zal mogen gaan. Met de Franse landbouworganisaties is nu overeen gekomen, dat in september een rapport over het in komen zal worden gemaakt waarna over eventuele maatregelen wordt gesproken. Nu de franc in waarde is gedaald, heeft de Franse regering weer een marge voor eigen beleid gekregen ten opzichte van de landbouw, waarvan gebruik kan worden gemaakt zonder de Europese illusie te verstoren. Wijn en melk De wijn vormde vooral een Frans-Italiaanse aange legenheid, waarvoor volgens de landbouwcommissaris Lardinois reeds eind vorig jaar een oplossing werd ge vonden.Deze werd toen niet door deltalianen geaccep teerd waarna de Fransen het recht in eigen hand namen en een invoerheffing instelden. Nu is een en ander weer gladgestreken en wordt getracht door structurele maatregelen verdere moeilijkheden te voor komen. Het zijn vooral de Italianen die zich ergeren aan het grote bedrag dat de Europese Gemeenschap betaalt voor de zuivelpolitiek, terwijl voor de produkten uit hun land maar weinig financiën beschikbaar komen. Dit argument is voor de wijnbouw gebruikt en wordt ook toegepast op groenten en fruit, waarvoor de Italia nen een grotere garantie wensen. Voor het zuivelbeleid stelden de Italianen een beperking van de produktie voor om de spoeling voor de andere produkten wat dikker te maken. Het zuivelprobleem dat bij de ministers op tafel lag, was bepaald niet gering. Er is een voorraad magere melkpoeder van ruim één miljoen ton en het zachte weer leidde de afgelopen maanden tot een verdere verhoging van de melkproduktie. Hoe kon men van deze voorraden afkomen en hoe zou een verdere pro- duktietoename tegengegaan kunnen worden? Versleten verordening In het Europees Parlement verdedigde de heer Lardi nois de stelling, dat elke marktordening na verloop van tijd ongewenste effecten gaat oproepen. De produktie gaat zich op een bepaald overheidsingrijpen instellen. Zou een marktordening niet na verloop van tijd worden herzien dan wordt het steeds moeilijker de doeleinden van de marktordening te realiseren. Bij de zuivel zou de slijtage van de marktordening tot uiting komen in het feit dat sommige zuivelfabrieken geen afzetapparaat voor melkpoeder meer hebben

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 13