- 1
V -
In Nederland is de uitkomst van de prijsdiscussies ook
onvoldoende genoemd: de landbouw zou hierdoor
onder de nullijn blijven omdat de prijsverhoging de
toename van de kosten niet heeft bijgehouden. Het
Landbouwschap heeft geen aanvullende maatregelen
van de Nederlandse regering gevraagd, maar was wel
van mening dat de noodzaak van reeds eerder gevraag
de maatregelen welke de lasten van de agrarische
sector kunnen verlichten (bijv. een overheidsbijdrage
voor de betaling van keuringskosten) nog eens te meer
duidelijk is geworden.
«ars»" J -
Het slot was, dat de Commissie verstrikt raakte in de
eigen berekeningen en tussen enkele voor haar on
aanvaardbare uitkomsten in ging zitten, en een per
centage van 7,5 voorstelde. Voor landen welke vroe
ger gerevalueerd hadden, moest daarvan nog enkele
procenten af in verband met het verdwijnen (geheel of
gedeeltelijk) van het z.g. monetair compenserende
bedrag.
Het COPA - en in dat voetspoor ook de Nederlandse
georganiseerde landbouw - berekende 10,6% als
noodzakelijke verhoging.Over de afbraak van de mone
tair compenserende bedragen deed het COPA geen
uitspraak omdat de Duitse landbouworganisatie een
vermindering niet in overweging wilde nemen.
Het Europese Parlement bracht een advies uit dat het
midden hield tussen bovengenoemde percentages:
9,5 Het andere adviesorgaan van de Gemeenschap,
het Economische en Sociale Comité, waarin het gehele
bedrijfsleven is vertegenwoordigd, kwam niet verder
dan een zeer verwarde discussie en overeenkomstig
advies.
Het resultaat
De Europese Commissie kreeg ten slotte van de mi
nisters de gewenste 7,5 prijsverhoging. De werke
lijke betekenis van dit globale percentage gaat echter
schuil achter een reeks van detailbesluiten welke op
zich reeds ingewikkeld zijn maar waarvan ook het wer
kelijke effect niet is aan te geven. Daarvoor is men
afhankelijk van een niet voorspelbare marktsituatie.
De kern van de raadsbesluiten richtte zich op de wijn,
de zuivel en de tarwe, terwijl ook de afbraak van de
monetair compenserende bedragen een centraal onder
werp vormde.
Monetaire hindernissen
De monetair compenserende bedragen zijn onderwerp
van onderhandelingen geweest, waarbij vooral de
Duitse bescherming van 10 onder vuur werd geno
men. Nederland wilde zijn bescherming van 2,6 niet
inruilen tegen een Duitse verlaging tot 7 zoals de
commissie voorstelde: minister Van der Stee zou
alleen akkoord willen gaan met een evenredige af
braak.
Dit laatste is ook gelukt: Nederland en België be
hoefden maar 0,6 van hun compenserend bedrag af
te doen en Duitsland 2,5 van het zijne.
De grote verschillen in economische en monetaire ont
wikkeling zijn de oorzaak van verschillen in prijsniveaus
van landbouwprodukten. De Franse Minister van Land
bouw, Bonnet, schreef na afloop van de vergadering in
'Le Monde', dat het een wonder is dat men toch tot
een besluit is gekomen over gemeenschappelijke prij
zen en dat op een moment dat vele agrariërs wellicht
denken 'minder Europa', het veeleer 'meer Europa' zal
moeten zijn.
Wil het 'wonder' zich kunnen herhalen, dan zal er
echter volgens de Franse minister een minimum aan
harmonisatie van de economische en monetaire poli
tiek nodig zijn. Zes dagen later verliet Frankrijk de
monetaire slang en liet de franc omlaag zweven
Het 'wonder' zal trouwens een zeepbel blijken te zijn
indien een lid-staat de Brusselse besluiten aanvult met
nationale hulpmaatregelen. Vorig jaar heeft Frankrijk
dit gedaan en ook deze onderhandelingen is de Franse
regering ingegaan met de belofte dat het inkomen van
de Franse landbouw niet achteruit zal mogen gaan.
Met de Franse landbouworganisaties is nu overeen
gekomen, dat in september een rapport over het in
komen zal worden gemaakt waarna over eventuele
maatregelen wordt gesproken.
Nu de franc in waarde is gedaald, heeft de Franse
regering weer een marge voor eigen beleid gekregen
ten opzichte van de landbouw, waarvan gebruik kan
worden gemaakt zonder de Europese illusie te
verstoren.
Wijn en melk
De wijn vormde vooral een Frans-Italiaanse aange
legenheid, waarvoor volgens de landbouwcommissaris
Lardinois reeds eind vorig jaar een oplossing werd ge
vonden.Deze werd toen niet door deltalianen geaccep
teerd waarna de Fransen het recht in eigen hand
namen en een invoerheffing instelden. Nu is een en
ander weer gladgestreken en wordt getracht door
structurele maatregelen verdere moeilijkheden te voor
komen.
Het zijn vooral de Italianen die zich ergeren aan het
grote bedrag dat de Europese Gemeenschap betaalt
voor de zuivelpolitiek, terwijl voor de produkten uit
hun land maar weinig financiën beschikbaar komen.
Dit argument is voor de wijnbouw gebruikt en wordt
ook toegepast op groenten en fruit, waarvoor de Italia
nen een grotere garantie wensen. Voor het zuivelbeleid
stelden de Italianen een beperking van de produktie
voor om de spoeling voor de andere produkten wat
dikker te maken.
Het zuivelprobleem dat bij de ministers op tafel lag,
was bepaald niet gering. Er is een voorraad magere
melkpoeder van ruim één miljoen ton en het zachte
weer leidde de afgelopen maanden tot een verdere
verhoging van de melkproduktie. Hoe kon men van
deze voorraden afkomen en hoe zou een verdere pro-
duktietoename tegengegaan kunnen worden?
Versleten verordening
In het Europees Parlement verdedigde de heer Lardi
nois de stelling, dat elke marktordening na verloop van
tijd ongewenste effecten gaat oproepen. De produktie
gaat zich op een bepaald overheidsingrijpen instellen.
Zou een marktordening niet na verloop van tijd
worden herzien dan wordt het steeds moeilijker de
doeleinden van de marktordening te realiseren.
Bij de zuivel zou de slijtage van de marktordening tot
uiting komen in het feit dat sommige zuivelfabrieken
geen afzetapparaat voor melkpoeder meer hebben