23 - invoering van een vergunningenstelsel - harmonisatie binnen de Europese ge meenschap - structuurbeleid - de mogelijkheid tot invoering van een garantieregeling - de noodregeling Vergunningenstelsel Volgens de thans nog geldende wet zijn door de Kroon normen vastgesteld betref fende de bedrijfsomvang; die instellingen die aan deze normen voldeden vielen daar door onder de definitie van „kredietinstel lingen". Met betrekking tot kredietinstel lingen bepaalt de wet dat deze uitsluitend hun bedrijf zouden mogen blijven uitoefe nen als ze ingeschreven waren in het Re gister der Kredietinstellingen. Ook alleen Mr. C. J. B. Ebeling deze ingeschreven instellingen mochten in of bij hun naam het woord „bank" gebrui ken. Alle andere banken die beneden de gestel de normen bleven vielen buiten het toe zicht. Een regeling die wel eens de op merking heeft uitgelokt dat de banken die waarschijnlijk het toezicht het meest nodig hadden, buiten het toezicht vielen. Het ligt voor de hand dat op dit punt een herziening van de wetgeving gewenst was. Welk systeem boven het bestaande de voorkeur zou verdienen werd al enigszins aangegeven door de vóór-oefeningen op het gebied van de komende bankwetgeving binnen de EEG. Zoals de voorstellen nu liggen, zullen de lid-staten verplicht wor den voor de uitoefening van het bankbe drijf een vergunningenstelsel in te voeren, dat die uitvoering aan voorwaarden bindt ongeacht de omvang van het bedrijf. Alleen die instellingen die over een ver gunning beschikken en dus aan de daar voor gestelde eisen voldoen, zullen in de toekomst het bankbedrijf mogen uitoefe nen. Harmonisatie in EG-verband Zoals hiervoor reeds aangeduid werpen de komende regelingen op het gebied van bankwetgeving in EG-verband hun schadu wen reeds vooruit; schaduwen in de vorm van ontwerp-richtlijnen en onderdelen daarvan, die thans nog in discussie zijn. Voor een belangrijk deel zijn deze richtlij nen gebaseerd op gedachten en regels welke binnen een aantal EG-landen reeds bestaan. In het onderhavige wetsontwerp is getracht met de komende regels binnen Europa zo veel als mogelijk nu reeds re kening te houden. Dit betreft met name de volgende onder delen: - de invoering van een vergunningenstel sel, hierboven reeds aangeduid; - eisen van deskundigheid en betrouw baarheid, geldend voor diegenen die met de leiding van kredietinstellingen zijn be last; de mogelijkheid om bepaalde kredietin stellingen vrij te stellen van de vereisten voor een vergunning. Hierbij wordt gedacht aan die instellingen die in een door De Nederlandsche Bank goedgekeurde garan tieverhouding tot een andere kredietinstel ling staan. Door deze instellingen voor de toepassing van de wet als één geheel te beschouwen, behoeven niet op ieder van hen de eisen voor de vergunning te wor den toegepast; - ruimere mogelijkheden tot het vaststel len van solvabiliteits- en liquiditeitsrichtlij nen; - regels ter voorkoming van discriminatie tegen bankinstellingen die in een van de andere lidstaten gevestigd zijn. Met voorstellen voor een gewijzigde wet is niet gewacht totdat de Europese bankwet geving geheel voltooid is. De ervaringen die op dit punt zijn opgedaan zijn van dien aard, dat men er de voorkeur aan heeft gegeven thans die onderdelen te verwerken waarover overeenstemming bestaat of ze ker te verwachten is. Structuurbeleid Op het gebied van de regels voor fusies tussen banken, fusies met andere instel lingen, deelnemingen en dergelijke zaken die de structuur van de banken raken, is naast De Nederlandsche Bank thans ook de Minister van Financiën te betrekken. De bank beoordeelt voorgenomen wijzigin gen op dit punt vanuit een oogpunt van ge zond bankbeleid, daarbij vooral solvabiliteit en liquiditeit beoordelend. Om machtsvor ming door fusies en deelnemingen te voor komen, worden deze beoordeeld zowel door De Nederlandsche Bank als door de minister. Bij deze nieuwe opzet kan de voorlopige vraag gesteld worden of deze dubbele con trole nodig en zelfs gewenst is. Het huidige toezicht op dit punt, uitgeoefend door De Nederlandsche Bank, heeft geen enkele aanleiding gegeven om een tweede instantie daarbij te betrekken. Daarnaast is het de vraag of de Minister van Finan ciën, straks direct betrokken bij een Post bank, de aangewezen instantie is om met dit toezicht belast te worden. Garantieregelingen De mogelijkheid wordt geopend om tot een garantieregeling voor banken te komen, te vergelijken - in grote lijnen - met het „brandweerfonds" dat in de Duitse Bonds republiek voor banken reeds bestaat. Spaarders van b.v. de Herstatt-bank heb ben tot op zekere hoogte, uit dit fonds een vergoeding voor hun verloren gegane tegoeden verkregen. De wijze van instelling van deze „Onder linge Waarborgmaatschappij voor banken in Nederland" lijkt wat haastig opgesteld te zijn. Op dit onderdeel zou ik, gezien ook onze eigen onderlinge waarborgmaat schappij, uitvoeriger terug willen komen. Noodregeling Mocht de financiële toestand van een kre dietinstelling verslechteren, dan biedt het wetsontwerp een scala van mogelijkheden, variërend van bescheiden tot definitief in negatieve zin. Indien een „waarschuwing" geen resultaat oplevert, kan vervolgens overgegaan wor den tot een „aanwijzing", is ook dit niet voldoende dan kan de „stille curatele" volgen, daarna de „officiële publikatie" van een verstrekte aanwijzing gevolgd door de „toepassing van de noodregeling" om - in het slechtste geval te eindigen in faillisse ment. In al de hiervoor bedoelde stadia neemt de invloed van de bestuurders van de desbe treffende bank met betrekking tot het te voeren beleid af. Wordt de noodregeling toegepast dan benoemt de rechtbank een of meer bewindvoerders welke alle be voegdheden van de organen van de kre dietinstelling uitoefenen. Deze figuur is voor banken voorgesteld in de plaats van de gewone surséance van betaling. De mogelijkheid van een faillissement van een kredietinstelling is blijven bestaan. Met deze eerste schets in hoofdlijnen is een aanzet gegeven voor een meer gede tailleerde behandeling van het ontwerp tot wijziging van de Wet Toezicht Kredietwe zen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 25