19 zonder lijm geen camouflage altijd blijven een middel, maar dan een zeer belangrijk middel, om onze doelstellingen continu te kunnen blijven waarmaken. Ten slotte nog een korte vooruitblik. De structuurcommissie is in december weer bij elkaar geweest. Wellicht komt er wat verandering en/of aanvulling in de samen stelling. Daarover moet de spoedcommissie uit de Centrale Kringvergadering beslissen. Maar dan moet ik toch wat kwijt. Gedateerd dd. 21-11-1975 kregen alle aangesloten banken een brief van onze collegae be stuurders van de gezamenlijke Rabobanken Krommerijnstreek. Zij hebben in deze brief als hun mening kenbaar gemaakt o.a. dat het structuurrapport ingetrokken zou moe ten worden en algemeen herschreven zou moeten worden door een nieuw te benoe men commissie, die zich bovendien strikt houdt aan de door de Centrale Kringverga dering verstrekte opdracht. Het gaat mij om de vetgedrukte woorden, en laat het ove rige onbesproken. Ik ben van mening dat het een zeer goede zaak is, dat de aange sloten banken bij monde van de Centrale Kringvergadering deze aanbeveling niet hebben overgenomen. En dan moet „Krom me Rijn" mij goed begrijpen. Het is bepaald niet zo, als ik het zou mogen zeggen zoals de vroegere voorzitter van de kring Midden- Nederland-Zuid, wijlen de heer Haanscho- ten, dat op zijn manier uitdrukte, dat wij lijm hebben zitten op de plek waar normaal de broek behoort te zijn zodanig dat die stoel daar blijft plakken. Nee, en ik zou er aan toe willen voegen, als er werkelijk zoveel zijn die deze broodwinning zo dolgraag over willen nemen, dat ze zich melden! Maar los van een wel of niet bestaand vertrouwen, de hele zaak zou een zeer slechte dienst bewezen zijn, als hier een nieuwe club op nieuw had moeten beginnen. Wat aanvul ling, wat vers bloed, best, graag zelfs, maar dat is geen verantwoordelijkheid voor de commissie. Die wacht dat wel af. En uit vrije wil ermee stoppen zou een onverant woord wegdraaien zijn voor een aanvaarde verantwoordelijkheid al moeten we daar aan toevoegen, dat het wel wat geestelijke oefening eist om door te gaan na de veel vuldig, herhaaldelijk en soms hinderlijk in dringende vraag wat er eerst was: het rap port of de commissie. „Kromme Rijn" zal mij niet kwalijk nemen, dat ik, nu die kans er is, ook een mening geef naar alle banken als antwoord op hun mening. En nu dan straks maar weer aan het werk, er tegen aan, ja. Hoe precies is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk, dat we niet bezorgd hoeven te zijn om zaken te behandelen, die niet in de verstrekte op dracht van de Centrale Kringvergadering zouden staan. Die geeft toch wel alle vrij heden. Naast het geïntegreerd beleid, in grote mate toch wel bancair, is ook het functioneren van de organen in belangrijke mate in de discussies betrokken. Terecht, begrijpelijk en zeer zinvol, ook noodzakelijk. Bij het rangschikken van de vele hierover geuite meningen komen toch wel wat „meerderheidsstandpunten" naar voren. Ik heb de indruk, maar ook nog niet meer dan dat, dat de meerderheid eigenlijk geen verandering wenst in het aantal en de grootheid van de bestaande organen. Wel ongeveer hetzelfde als ook de commissie dit in haar aanbevelingen heeft weerge geven. Het heeft mij wat verwonderd. Zeker als daarbij regelmatig verlangens geventi leerd worden voor andere bevoegdheids- en verantwoordelijkheidsconstructies. We weten allemaal, dat voor het huidige functioneren van met name de Algemene Vergadering en de Centrale Kringvergade ring zo ongeveer 4500 mandagen per jaar verbruikt worden en dat enkel op basis van doelmatigheid hetzelfde effect wel bereikt zou kunnen worden met, pak weg, 500 man dagen. Als we om welke redenen dan ook die 4500 mandagen x y-gulden willen offe ren; goed; de meerderheid beslist, maar dan geen camouflage in de structuur van verantwoordelijkheid. We hebben twee be stuursorganen in de Centrale met statutaire bevoegdheden, een Raad van Toezicht met een omschreven functie, een Centrale Kring als advies- en overlegorgaan, 44 kringen als sub-organen, voedingsbron voor de Centrale Kring, en een ledenverga dering met verantwoordelijkheden. Wat moeten we dan toch met bindende ad viezen van een Centrale Kringvergadering? Wat zijn dat? Of een Centrale Kringvergade ring in mootjes hakken in diverse commies- sies met voorzitters; of een dagelijks be stuur van een Centrale Kringvergadering? Nog meer praatcommissies? Neen m.i., als we kiezen voor de opbouw die we nu kennen, dan kun je altijd praten of het optimaal functioneert, er zal altijd te verbeteren zijn; er kan vast meer gerappor teerd en geïnformeerd worden, het spel zal zeker beter gespeeld kunnen worden; dat is belangrijk maar secundair. Maar je kunt niet de verantwoordelijkheden anders gaan leggen. Als we dat wel willen, dan consequent zijn; dan de drie organen Raad van Toezicht, Centrale Kringvergadering en Algemene Vergadering ombouwen tot twee, één or gaan toezicht-overleg en advies en het an dere in veel kleiner opzet met de huidige of iets aangepaste verantwoordelijkheden van Algemene Vergadering. Maar daar wil len we (nog) niet aan; wellicht komt een volgende structuurcommissie over een aan tal jaren met deze aanbeveling. Nu maar gauw eindigen. U hebt een artikel van een gastschrijver in een wat andere stijl dan we in ons blad gewend zijn. Het was wellicht iets van „zomaar hardop denken" en anderzijds misschien wat praten met de benen op tafel, maar dat komt in de beste kringen voor. Maar het onderwerp waar het over gaat is het waard om ook eens te schrijven in de sfeer van de vergaderzaal: eerlijk hardop ronduit en als het zo uitkomt mekaar niet sparen. Geachte lezers, uw commissie gaat of is weer aan het werk, wij hopen dat het mag lukken in de tweede ontmoetingsronde elkaar te vinden in eenheid. Wij doen er ons uiterste best voor. U ook?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 21