wob wob wob 4 kinderjaren te overbruggen. De eigenlijke kredietverlening wordt aan de banken over gelaten. Door de Centrale Bank is besloten voor 1 miljoen nominaal te participeren in het aandelenkapitaal van Risico Kapitaal Ne derland BV. De andere aandeelhouders, die voor eenzelfde bedrag reeds bij de op richting hebben deelgenomen, zijn de ini tiatiefnemers: Nationale Investeringsbank, Amrobank, ABN, NMB en Pierson, Heldring Pierson. Natuurlijk is het begin bescheiden, natuur lijk zal ook voorshands niet op een ade quaat rendement voor de aandeelhouders gerekend mogen worden, maar - en dat is o.i. het belangrijkste - er is een nieuw in strument geschapen, dat aan goede ideeën en initiatieven net de start kan geven om ze over het dode punt heen te helpen, waardoor zij gezond tot verwerkelijking kunnen komen. Ook onder onze cliënten zullen er zijn - vandaag of morgen - die graag dit nieuwe instrument op hun eigen „vindingen" zul len toepassen. Wij zullen hen graag de weg daartoe wijzen. HARDE PENSIOENEN Graag vragen wij hier even de aandacht voor een ontwikkeling, die ons het gezegde „dat mag wel in de krant" te binnen deed schieten. Een gezegde, dat we echter let terlijk opvatten, want de ontwikkeling waar we op doelen hoeft niet in de krant omdat ze zo exceptioneel is, maar omdat ze voor ons tegelijk iets vanzelfsprekends heeft en iets dat ons grote voldoening geeft. Een van de zeer ingewikkelde opgaven, waarvoor wij indertijd bij de fusie tussen de beide Centrale Banken kwamen te staan, was de noodzaak van de harmonise ring van de pensioenregelingen, die gol den voor de personeelsleden van de twee groepen aangesloten banken. Daar is veel studie aan gewijd, want niet alleen waren er verschillen in de wijze waarop de pen sioenbedragen werden vastgesteld - de pensioenreglementen volgdën een andere systematiek - maar ook werden verschil lende dekkingssystemen toegepast. Hier zijn we, vaak na breed overleg uitgekomen en we mogen stellen, dat alle pensioenen thans ondergebracht zijn bij ons eigen pen sioenfonds, de Stichting Pensioenfonds Rabobanken en dat voor het gehele per soneel thans dezelfde pensioenregeling geldt, neergelegd in het reglement van de SPR. Wij memoreren dit, omdat de meesten on der de personeelsleden wel het resultaat hebben opgemerkt, maar zich niet bewust zullen zijn van het vele, soms moeizame werk dat daaraan vast zat. Zo staat het ook met de ontwikkeling, die wij thans kunnen melden. Het betreft een moeilijke materie, die zeer vereenvoudigd op het volgende neer komt. Elk pensioen wordt in de actieve periode opgebouwd, opdat er bij het begin van de uitkeringen voldoende „fonds" is om de toekomstige uitkeringen te voldoen. Voor die opbouw zijn verschillende financieringssystemen mogelijk, die weliswaar alle aan het eind van de opbouwperiode (dus bij pensione ring) tot het zelfde resultaat voeren, maar die gedurende de opbouw (dus b.v. bij tus sentijds ontslag) een andere uitkomst blij ken te geven. Onder onze banken kwamen die verschillende financieringsmethoden voor, met gevolg dat bij ontslag de een zachte en de ander harde, som zelfs te harde pensioenaanspraken meekreeg. An ders gezegd de een kreeg te weinig, een ander het volle pond en een derde soms zelfs te veel in verhouding tot zijn dienst tijd bij verandering van werkkring. Daar zat iets willekeurigs in tegenover het per soneel, terwijl het ook hinderlijk was bij de zogenaamde doorstroming van personeel binnen onze organisatie zelf. De SPR heeft nu op aanbeveling van een speciale werkgroep, waarin o.a. vertegen woordigers van besturen en directeuren zitting hadden, besloten één uniform fi nancieringssysteem toe te passen, waar door alle verschelde pensioenen „hard" worden. Dat is het zogenaamde koopsom systeem. De Centrale Kringvergadering heeft hier in november volledige instem ming mee betuigd. Voor de werknemers betekent dit, dat de zogenaamde „back service" te allen tijde precies de vereiste hoogte heeft, voor de banken dat een zo evenwichtig mogelijk kostenverloop bereikt wordt. Voor die banken, die tot nu toe een ander systeem volgden, kan de overschakeling op het koopsommensysteem echter bete kenen dat zij thans eenmalig een niet on aanzienlijk bedrag ineens verschuldigd worden, om de achterstand aan „back service" in te halen. Het kan dan ook voor deze banken bezwaarlijk zijn om dit een malige bedrag in één jaar ten laste van de bedrijfsresultaten te brengen. Verheugend is daarom dat de Centrale Bank in begin sel bereid is, deze bedragen als het ware vóór te financieren, ze ineens aan de SPR te voldoen, en met de betrokken banken een speciaal amortisatieplan overeen te komen. Er is alle reden, onszelf gelukkig te prij zen, dat wij de voor een leek vaak ontoe gankelijke materie van de pensioenen ook op dit moeilijke punt van de financiering nu tot een voorbeeldige harmonie hebben gebracht. Voor de goede opzet van de pensioenregelingen ten behoeve van onze personeelsleden hebben we rustig over leggend op onze gebruikelijke manier sa men als organisatie weer iets tot stand ge bracht, dat we gerust in de krant mogen zetten! PROGRESSIEVE POLITIEK? Verkiezingscampagnes beginnen al erg vroeg. Bijna anderhalf jaar voordat we naar de stembus gaan krijgen we al de concept- landbouwparagraaf van de progressieve partijen (PvdA/PPR) toegezonden. Het door de genoemde partijen voorgestelde beleid voor de periode na 1977 houdt een reali satie in van een aantal op dit moment be staande wensen. Deze realisatie zal echter wel in een versneld tempo moeten plaats vinden. Twee punten uit het programma vragen onze speciale aandacht namelijk de grondpolitiek en de opmerkingen met betrekking tot de contractproduktie. Na een zeer lange voorbereidingsperiode zijn de wetsontwerpen, waarin de onteigening tegen gebruikswaarde en het voorkeurs recht van de gemeenten zijn geregeld, door het kabinet ingediend. Tot onze tevreden heid kunnen wij concluderen, dat de be langen van de betrokken agrariërs daarin op bevredigende wijze lijken te zijn gewaar borgd. Dit in tegenstelling tot de verwach tingen die op deze punten gewekt waren. Het zojuist genoemde verkiezingsprogram ma bevat met betrekking tot de grondpoli tiek een aantal voorstellen, die meer direct ingrijpen in het agrarisch grondgebruik. Dit betreft onder andere een aanpassing van de voorwaarden van de Grondbank en het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 6