wob
wob
wob
4
kinderjaren te overbruggen. De eigenlijke
kredietverlening wordt aan de banken over
gelaten.
Door de Centrale Bank is besloten voor
1 miljoen nominaal te participeren in het
aandelenkapitaal van Risico Kapitaal Ne
derland BV. De andere aandeelhouders,
die voor eenzelfde bedrag reeds bij de op
richting hebben deelgenomen, zijn de ini
tiatiefnemers: Nationale Investeringsbank,
Amrobank, ABN, NMB en Pierson, Heldring
Pierson.
Natuurlijk is het begin bescheiden, natuur
lijk zal ook voorshands niet op een ade
quaat rendement voor de aandeelhouders
gerekend mogen worden, maar - en dat is
o.i. het belangrijkste - er is een nieuw in
strument geschapen, dat aan goede ideeën
en initiatieven net de start kan geven om
ze over het dode punt heen te helpen,
waardoor zij gezond tot verwerkelijking
kunnen komen.
Ook onder onze cliënten zullen er zijn -
vandaag of morgen - die graag dit nieuwe
instrument op hun eigen „vindingen" zul
len toepassen. Wij zullen hen graag de
weg daartoe wijzen.
HARDE PENSIOENEN
Graag vragen wij hier even de aandacht
voor een ontwikkeling, die ons het gezegde
„dat mag wel in de krant" te binnen deed
schieten. Een gezegde, dat we echter let
terlijk opvatten, want de ontwikkeling waar
we op doelen hoeft niet in de krant omdat
ze zo exceptioneel is, maar omdat ze voor
ons tegelijk iets vanzelfsprekends heeft en
iets dat ons grote voldoening geeft.
Een van de zeer ingewikkelde opgaven,
waarvoor wij indertijd bij de fusie tussen
de beide Centrale Banken kwamen te
staan, was de noodzaak van de harmonise
ring van de pensioenregelingen, die gol
den voor de personeelsleden van de twee
groepen aangesloten banken. Daar is veel
studie aan gewijd, want niet alleen waren
er verschillen in de wijze waarop de pen
sioenbedragen werden vastgesteld - de
pensioenreglementen volgdën een andere
systematiek - maar ook werden verschil
lende dekkingssystemen toegepast. Hier
zijn we, vaak na breed overleg uitgekomen
en we mogen stellen, dat alle pensioenen
thans ondergebracht zijn bij ons eigen pen
sioenfonds, de Stichting Pensioenfonds
Rabobanken en dat voor het gehele per
soneel thans dezelfde pensioenregeling
geldt, neergelegd in het reglement van de
SPR.
Wij memoreren dit, omdat de meesten on
der de personeelsleden wel het resultaat
hebben opgemerkt, maar zich niet bewust
zullen zijn van het vele, soms moeizame
werk dat daaraan vast zat.
Zo staat het ook met de ontwikkeling, die
wij thans kunnen melden. Het betreft een
moeilijke materie, die zeer vereenvoudigd
op het volgende neer komt. Elk pensioen
wordt in de actieve periode opgebouwd,
opdat er bij het begin van de uitkeringen
voldoende „fonds" is om de toekomstige
uitkeringen te voldoen. Voor die opbouw
zijn verschillende financieringssystemen
mogelijk, die weliswaar alle aan het eind
van de opbouwperiode (dus bij pensione
ring) tot het zelfde resultaat voeren, maar
die gedurende de opbouw (dus b.v. bij tus
sentijds ontslag) een andere uitkomst blij
ken te geven. Onder onze banken kwamen
die verschillende financieringsmethoden
voor, met gevolg dat bij ontslag de een
zachte en de ander harde, som zelfs te
harde pensioenaanspraken meekreeg. An
ders gezegd de een kreeg te weinig, een
ander het volle pond en een derde soms
zelfs te veel in verhouding tot zijn dienst
tijd bij verandering van werkkring. Daar
zat iets willekeurigs in tegenover het per
soneel, terwijl het ook hinderlijk was bij de
zogenaamde doorstroming van personeel
binnen onze organisatie zelf.
De SPR heeft nu op aanbeveling van een
speciale werkgroep, waarin o.a. vertegen
woordigers van besturen en directeuren
zitting hadden, besloten één uniform fi
nancieringssysteem toe te passen, waar
door alle verschelde pensioenen „hard"
worden. Dat is het zogenaamde koopsom
systeem. De Centrale Kringvergadering
heeft hier in november volledige instem
ming mee betuigd. Voor de werknemers
betekent dit, dat de zogenaamde „back
service" te allen tijde precies de vereiste
hoogte heeft, voor de banken dat een zo
evenwichtig mogelijk kostenverloop bereikt
wordt.
Voor die banken, die tot nu toe een ander
systeem volgden, kan de overschakeling
op het koopsommensysteem echter bete
kenen dat zij thans eenmalig een niet on
aanzienlijk bedrag ineens verschuldigd
worden, om de achterstand aan „back
service" in te halen. Het kan dan ook voor
deze banken bezwaarlijk zijn om dit een
malige bedrag in één jaar ten laste van de
bedrijfsresultaten te brengen. Verheugend
is daarom dat de Centrale Bank in begin
sel bereid is, deze bedragen als het ware
vóór te financieren, ze ineens aan de SPR
te voldoen, en met de betrokken banken
een speciaal amortisatieplan overeen te
komen.
Er is alle reden, onszelf gelukkig te prij
zen, dat wij de voor een leek vaak ontoe
gankelijke materie van de pensioenen ook
op dit moeilijke punt van de financiering
nu tot een voorbeeldige harmonie hebben
gebracht. Voor de goede opzet van de
pensioenregelingen ten behoeve van onze
personeelsleden hebben we rustig over
leggend op onze gebruikelijke manier sa
men als organisatie weer iets tot stand ge
bracht, dat we gerust in de krant mogen
zetten!
PROGRESSIEVE POLITIEK?
Verkiezingscampagnes beginnen al erg
vroeg. Bijna anderhalf jaar voordat we naar
de stembus gaan krijgen we al de concept-
landbouwparagraaf van de progressieve
partijen (PvdA/PPR) toegezonden. Het door
de genoemde partijen voorgestelde beleid
voor de periode na 1977 houdt een reali
satie in van een aantal op dit moment be
staande wensen. Deze realisatie zal echter
wel in een versneld tempo moeten plaats
vinden. Twee punten uit het programma
vragen onze speciale aandacht namelijk
de grondpolitiek en de opmerkingen met
betrekking tot de contractproduktie. Na
een zeer lange voorbereidingsperiode zijn
de wetsontwerpen, waarin de onteigening
tegen gebruikswaarde en het voorkeurs
recht van de gemeenten zijn geregeld, door
het kabinet ingediend. Tot onze tevreden
heid kunnen wij concluderen, dat de be
langen van de betrokken agrariërs daarin
op bevredigende wijze lijken te zijn gewaar
borgd. Dit in tegenstelling tot de verwach
tingen die op deze punten gewekt waren.
Het zojuist genoemde verkiezingsprogram
ma bevat met betrekking tot de grondpoli
tiek een aantal voorstellen, die meer direct
ingrijpen in het agrarisch grondgebruik. Dit
betreft onder andere een aanpassing van
de voorwaarden van de Grondbank en het