hulp onder voorwaarden en als amsterdam nu eens drie jaren respijt slechts 40 van de begroting van 12 miljard. De ontvangsten uit omzetbelasting zijn ondanks een gecumuleerd inflatiepercen tage van 20 over de afgelopen twee jaar nauwelijks toegenomen. Een zeer grote klap heeft de krachtigste recessie van de industriële wereld na de Tweede Wereld oorlog uitgedeeld. De grootte van het deficiet dat aan de economische teruggang dient te worden toegeschreven, ligt tussen 3 en 4 miljard en maakt eenderde uit van de totale begroting van de stad New York. Het tempo waarin de financiële crisis aan het licht kwam is hierdoor aanmerkelijk versneld. Voorjaar 1975 zijn de grote banken ertoe overgegaan te kennen te geven dat niet langer vertrouwen bestaat in de mogelijkheid van de stad om aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Een gunstige toekomst van het zakenleven in New York wordt door de ter onder steuning van een mogelijk evenwichtige begroting aangekondigde belasting verhoging in gevaar gebracht. De druk van de federale overheid schermend met een bankroet, heeft ertoe bijgedragen dat buiten de belastingverhogingen van in totaal 205 miljoen en de afvloeiing van gemeentepesoneel met 20%, de banken bereid zijn aan de herfinanciering van New York's schuldenlast mee te werken. Deze medewerking houdt in een consoli dering van in de nabije toekomst ver vallende notes en obligaties. Verder zijn de vakbondspensioenfondsen van het ge- meentepersoneel alle bereid voor miljarden dollars aan nieuwe leningen te kopen. Deze pensioenfondsen hebben evenals de banken reeds grote bedragen van New York's schulden hoewel het merendeel toch in handen van particuliere beleggers is. Het uitgestippelde plan van de gouver neur van de Staat New York Hugh Carey voorziet voor de komende drie jaren in een totaalbedrag van 9 miljard. De pensioen fondsen en de crediteuren nemen met 6,6 miljard het leeuwedeel van de financiële concessies voor hun rekening. Voor ons Nederlanders is het idee dat een stad failliet kan gaan een vreemde ge dachte. Ofschoon grote tekorten van steden niet onbekend zijn, worden deze gaten door de centrale overheid gedicht. Zo gezien is het systeem dat een stad (en de staten in de Verenigde Staten) zich grotendeels maar zelf moeten bedruipen zo gek nog niet. In Zwitserland bestaat ook iets dergelijks voor de kantons en de steden. Het wantrouwen in de solvabiliteit van de lokale overheden is praktisch niet relevant wanneer het in juridische zin onmogelijk is dat een stad als Amsterdam failliet kan gaan. De vraag kan evenwel gesteld worden wat er gebeurt als in gebreke wordt ge bleven om te voldoen aan de financiële vorderingen. Wanneer alle mogelijkheden om aan financiële middelen te komen uitgeput zijn, dient de Staat te betalen daar juridisch de keten van verantwoordelijk heid op zodanige wijze in de grondwet is vastgelegd. Een vergelijking van de schuldpositie van bijvoorbeeld de gemeenten in West- Duitsland met New York laat zien dat de schuldenlast van de laatste meer dan 12 miljard bedraagt. De Westduitse ge meenten hebben te zamen een schuld van DM 65 miljard. Hoewel er geen eenduidige norm bestaat om de maximale schuld positie te bepalen (vermogen, industriële ontwikkeling enz. verschillen per stad) valt eenvoudig in te zien dat, gezien de zesmaal zo grote Westduitse bevolking, de schuld van New York in verhouding veel groter is dan die van de gezamenlijke Westduitse gemeenten. Het begrotingstekort van Amsterdam is van 1967 tot en met 1973 opgelopen tot in totaal 870 miljoen, hetgeen voor Neder landse begrippen enorm is, en dan bezit Amsterdam in vergelijking tot New York het voordeel dat van de 570 miljoen voor de bijstandtrekkers slechts 57 miljoen door de stad zelf behoeft te worden opgebracht. Om de grote budgettekorten te stroom lijnen zal moeten worden gewerkt aan meerjarenramingen, waardoor meerzicht op de financiële noden van de grote steden en staten kan worden verkregen. In de toekomst kan gedacht worden aan de overneming door de federale overheid van onder andere sociale voorzieningen die nu nog door stad en Staat betaald worden. Zonder dergelijke maatregelen moet het onwaarschijnlijk worden geacht dat bij voorbeeld New York over drie jaar weer toegang heeft tot kapitaalmarkten. Daar buiten dienen nog enkele voorwaarden te zijn vervuld en wel het stoppen van de erosie van de economische basis van de stad door het wegtrekken van de wel- gestelden en het stoppen van de teruggang in de arbeidsplaatsen hetgeen de rijkdom van New York City vermindert. Verder is voor het overwinnen van de financierings problemen van de publieke sectoren van New York en van alle geïndustrialiseerde landen noodzakelijk dat een aanzienlijk economisch herstel de komende jaren plaatsvindt. De ernstigste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog heeft tot histo risch ongekende begrotingstekorten geleid.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1976 | | pagina 35