wob wob wob 4 De vele blijken van sympathie en medeleven, die ik bij mijn afscheid van de Centrale Rabobank heb ontvangen, hebben deze gebeurtenis voor mijn vrouw en mij tot een zeer gedenkwaardige gemaakt. Voor zover ik dit niet per afzonderlijke brief heb gedaan, dank ik hierbij allen die af scheid van mij zijn komen nemen voor hun hartelijke belangstelling. Moge het de Centrale Rabobank en allen, die bij haar betrokken zijn, steeds goed blijven gaan. R. Manschot zo min mogelijk van die van de CAO afwij ken. DE BERAADSLAGING BEGINT Nu eind deze maand het structuurrapport door de Centrale Kringvergadering zal worden behandeld, mogen onze verwach tingen daarvan wel even in de juiste pro porties gebracht worden. Want - om de uitersten maar even te noemen - dat wordt niet de lang verbeide verjaardag van een kind, dat dan het begeerde cadeautje krijgt, en het wordt ook niet de dag, waar op de patiënt de gevreesde operatie on dergaat. Met een kind of een patiënt is onze orga nisatie niet te vergelijken. Eerder met een gezonde volwassene, die zo verstandig is eens te overwegen hoe hij het best zich zelf, zijn familie en zijn bedrijf ook in de toekomst gezond kan houden. Het gaat nu om dat overwegen. Het rap port helpt ons daarbij, het leidt onze ge dachten binnen op het terrein en biedt het resultaat van eigen overweging ons ter overdenking aan. Dat is onder onze banken gelukkig ook goed begrepen. De heer Mer- tens vertelde op de Centrale Kringvergade ring van vorige maand, dat hij bij zijn con tacten met de kringbesturen overal grote belangstelling voor het rapport had ge merkt. Er is druk gestudeerd, er wordt over gepraat, men bekijkt het kritisch en al zijn er natuurlijk grote verschillen in benade ring, de heer Mertens had daarvan toch een positieve indruk gekregen. Nu is het natuurlijk heel mooi, dat de hele organisatie zich over zo'n rapport heeft kunnen buigen. Vergeet echter niet, dat we ook tot bepaalde min of meer afgeronde conclusies moeten komen. Daarvoor is er de Centrale Kringvergadering. Anders zou het eind zoek zijn. We moeten dus ons best doen, dat de vertegenwoordigers op de Centrale Kringvergadering daar alle kans voor krijgen. Dat gaat alleen in de weg van een volkomen open discussie, waarin op recht en vrij van gedachten gewisseld kan worden. Als er alleen maar een aantal standpunten verstard tegenover elkaar ko men te staan, kun je geen discussie krij gen. Dan ontbreekt het goede klimaat dat nodig is om samen, alles overwegende, de weg te vinden. Een klimaat dat we zo vaak tevergeefs zoeken in de bijeenkomsten van de Verenigde Naties. Die kant moeten wij niet op en gelukkig is daar ook niet veel kans op! Nog even die proporties. De Centrale Kringvergadering praat over het rapport als ware het een schets, de grote lijnen, die de contouren aangeven. Ook de Centrale Kringvergadering heeft geen preciese blauwdrukken voor zich, waarop de maten van oppervlakten en hoogten, de plaatsen van deuren en ramen al nauwkeurig zijn aangegeven. Aan de orde zijn alleen de contouren van de struc tuur, vóórgetekend door de Structuurcom missie met een soort preadvies daarbij van de Raad van Toezicht en de Raad van Beheer van de Centrale Bank. Die schets kan de Centrale Kringvergadering aanvaar den of niet; ze kan ook verzoeken de schets hier of daar nog wat aan te vullen of bij te werken, en wellicht meer concreet te vertalen in ontwerp-regelingen en ont- werp-statutenwijzigingen. Dan kan een maquette ontstaan, waaraan ieder kan zien hoe de voorgestelde structuur er in con- creto uitziet. Geen dag dus voor cadeautjes of opera tief ingrijpen: we moeten uitmaken welke kant we uit willen, want zelfs met een aanvaard Structuurrapport is de zaak nog niet afgedaan. VERBINDING GIRO-CIRCUITS Autoraces horen op een gesloten baan. Zo'n circuit is er op gebouwd: hard rijden, als maar rond, de kijkers kunnen het ver loop volgen. Zelfs als er twee circuits dicht naast elkaar zouden liggen, is het ondenkbaar dat de deelnemers in één wed strijd achtereenvolgens telkens de afzon derlijke circuits zouden moeten afjakkeren. Een circuit moet nu eenmaal in zich zelf besloten zijn, anders komt de snelheid en de veiligheid in het gedrang. Zo is het eigenlijk ook met de verschillen de giro-circuits die ons land momenteel kent. Binnen die circuits - de postgiro, gemeentegiro en bankgiro - draaien de gelden vlot rond. Elk circuit doet er alles aan voor zijn gebruikers het betalingsver keer zo snel, veilig en nauwkeurig moge lijk te laten verlopen. Maar in wezen zijn het afzonderlijke, gesloten circuits, die nog grotendeels onafhankelijk van elkaar opereren. Wil de gebruiker van het ene circuit naar het andere, dan moet hij als het ware zijn auto uit de race nemen en deze langs kleine weggetjes vervoeren naar het andere circuit en daar weer op nieuw van start gaan. Voor raceauto's is dat geen bezwaar, maar in het betalingsverkeer wordt het over stappen van het ene naar het andere cir cuit steeds meer als een lastige hindernis ervaren. Het kost tijd en geld! En dat is in deze tijd waarin het onderlinge betalings verkeer steeds toeneemt voldoende reden om er wat aan te doen. Het heeft dan ook onze volle instemming, dat deze maand een Stuurgroep Integratie giro-verkeer is ingesteld en haar werk zaamheden heeft aangevangen. „Integra tie" wijst er op, dat gezocht wordt naar het zodanig verbinden van de verschillende circuits, dat het geld van het ene circuit zonder vaart te verminderen zijn betalings opdracht kan vervullen in een ander cir cuit. Het blijft in de race en blijft een cir- cuitbaan volgen, die op snelheid en vei ligheid gebouwd is. Of en hoe die integratie bereikt kan wor den, zal de Stuurgroep gaan onderzoeken. En dit zal geen eenvoudige taak zijn. De techniek is reeds enorm ingewikkeld, maar er zijn bovendien allerlei beleidspunten die overwogen moeten worden. In ieder geval is het goed, dat de Stuurgroep nu aan het werk gaat, want de geslotenheid van de afzonderlijke circuits heeft eveneens tot gevolg, dat ieder vrij is zijn eigen techni sche systeem te kiezen, waardoor naar mate de techniek voortschrijdt de syste men al verder uit elkaar zouden dreigen te groeien. Het grote belang, dat aan deze integratie gehecht moet worden, blijkt uit het feit dat dr. J. Zijlstra, president van De Nederland-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 6