achtergestelde leningen economische begrippen toegelicht: 33 drs. b. j. kruimel c. De Ministers van Financiën en Economi sche zaken hebben op 15 september in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer het voorstel gedaan een financieringsfaci liteit te creëren voor gezonde en goed geleide ondernemingen welke een aan toonbare behoefte hebben aan versterking van hun ondernemend vermogen1). Zij zul len daartoe achtergestelde leningen kun nen verkrijgen met een rente welke aan sluit bij de marktrente2). Kenmerk van een achtergestelde lening is dat bij liquidatie van een onderneming de terugbetaling slechts kan worden geëist nadat alle an dere crediteuren zijn voldaan. Men kan het vermogen van een onderne ming splitsen in ondernemend- of niet- ondernemend vermogen, waarbij het on derscheid wordt gemaakt aan de hand van het feit of de vergoeding voor het beschik baar stellen afhankelijk wordt gesteld van de te behalen ondernemingsresultaten en de terugbetaling van het eventueel beschik bare liquidatiesaldo. Op grond van deze indeling is het duidelijk dat een aandeel ondernemend en een obligatie niet-onder- nemend vermogen is. Bij achtergestelde leningen komen beide aspecten naar vo ren. De crediteur krijgt weliswaar een vas te rentevergoeding maar komt bij een li quidatie-uitkering achteraan. Hoewel zij op het moment sterk in de belangstelling staan zijn achtergestelde leningen geens zins een nieuw verschijnsel. Indien wij goed zijn ingelicht bestonden zij reeds in de Romeinse tijd ter financiering van de scheepvaart. Ook wordt deze leningsvorm reeds lang toegepast tussen familieleden. Op de kapitaalmarkt zijn zij tot nu toe vooral voorgekomen in de vorm van ach tergestelde obligaties. Deze zijn zowel door een aantal bedrijven uitgegeven (het betrof hier meestal converteerbare obli- Zie hiervoor ook prof. dr. C. F. Schetter: Variaties op het thema ondernemend ver mogen, Rabobank nr. 6/7 1975. 2) De achtergestelde leningen met Staats garantie zullen onder andere onder de vol gende voorwaarden worden verleend, loop tijd van 5 tot 10 jaar, in principe geen af lossingen gedurende de eerste 3 jaar, een normaal (marktconform) rentepercentage, achterstelling van de hoofdsom ten opzich te van alle crediteuren Het bedrag van de lening moet liggen tussen de j 250.000,- en f 25 miljoen. gaties) als door de banken. De laatste mogen krachtens een voorschrift van De Nederlandsche Bank de achtergestelde le ningen - onder bepaalde restricties - voor de solvabiliteit tot het eigen vermogen re kenen. Tevens hebben de achtergestelde lenin gen een plaats in de kredietbeschikking midden- en kleinbedrijf. Zowel het bedrijfs ontwikkelingskrediet als het vestigingskre diet wordt in het algemeen als achterge stelde lening gegeven. Bij de voorstellen van de ministers is niet alleen de achterstelling van de lening van groot belang maar ook de overheidsgaran- tie. Door de laatste wordt het verhaal van de bank die de achtergestelde lening ver strekt zeker gesteld. Een voorbeeld moge dit verduidelijken. Een bedrijf heeft een verlies van 50. Het verhaal van de bank, die alleen (voor het voorbeeld blanco) le ningen heeft verstrekt, zal naar de aard van de leningen verschillen: a. activa 100 eigen vermogen 20 bank 80 100 b. activa 100 eigen vermogen 20 bank 40 bank (met overheidsgar.) 40 100 activa 100 eigen vermogen 20 bank 40 bank (achtergesteld) 40 100 d._ activa 100 eigen vermogen 20 bank 40 bank (achtergesteld met overheidsgar.) 40 100 In de gevallen a en c zal de bank 50 terug krijgen, in geval b 65 (15 uit de overheids- garantie) en in geval d 80 aangezien de ontbrekende 30 op de achtergestelde lening door de overheid wordt bijgepast. Voor de geldnemer heeft de situatie d (evenals c) het voordeel dat het ondernemend ver mogen is toegenomen op grond waarvan verdere financieringen mogelijk zijn. Daar naast bestaat de kans dat bij het toegeno men vertrouwen in de vermogenspositie van de onderneming het leverancierskre diet weer zal toenemen. Tot slot moet nog worden opgemerkt dat de regering door middel van dit plan om goede bedrijven tegemoet te komen slechts tijdelijk in een behoefte voorziet. Voor een duurzame verbetering van de po sitie van het bedrijfsleven is een beleid nodig dat een herstel van de rendementen mogelijk maakt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 35