,kent uuw tijd?' 24 p. th. m. boshouwers de voorlichting de actuele ontwikkelingen op het terrein van de distributie de ondernemer Onder deze titel werd op 16 september jl. een symposium gehouden voor onder nemers van IFA Nederland. Deze bijeen komst, die plaatsvond in de Flevohof, werd ingeleid door de heer L. M. Switzar, weten schappelijk medewerker van het Econo misch Instituut voor het Midden- en Klein bedrijf. Op dit symposium werd IFA- winkeliers ruimschoots de gelegenheid geboden zich te laten informeren over te verwachten economische ontwikkelingen, zodat zij tijdig hun strategie kunnen bepalen en waar nodig hun beleid kunnen aan passen aan snel veranderende omstandig heden. De inleider stelde onder meer de voor lichting voor de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf aan de orde, de actuele ontwikkelingen op het terrein van de distributie en het profiel van de moderne ondernemer. zijn geweest zijn bijvoorbeeld sterk opge lopen consumptieve bestedingen, gestegen loonkosten en investeringen en agressie vere concurrentieverhoudingen. Niet enkel de inkomensgroei, doch ook de daarmede gepaard gaande veranderingen in de be roeps- en inkomensstructuur, spelen bij de consumptieve bestedingen een rol. De vergroting van de koopkracht brengt vol gens de heer Switzar op zich zelf reeds verschuivingen in de aard van de aan te schaffen artikelen en diensten met zich met als gevolg dat het assortiment daarop gericht zal moeten zijn. Dat bete kent een relatief minder grote vraag naar artikelen die in de eerste levensbehoeften voorzien en derhalve een grotere vraag naar andere, meer duurzame artikelen en diensten. Boetieks zijn er in allerlei vormen systeem, de verbruikersmarkt, de kaas shop, de boetiek, de doe-het-zelf zaak en het tuincentrum. Toen deze distributievormen goed aan ble ken te slaan bij het koperspubliek werden ze door het grootbedrijf overgenomen en verder ontwikkeld. De bovengeschetste ontwikkelingen heb ben er toe geleid dat zich enige markante tendensen zijn gaan manifesteren, zoals: - een tendens naar grotere bedrijfseen- heden; - een tendens naar speciaalzaken; - een tendens van food naar non-food- sector. Hoewel de actuele economische situatie alle aanleiding geeft tot een uiterst voor zichtige opstelling ten aanzien van de te verwachten verdere ontwikkelingen in het distributie-apparaat, stelde de heer Switzar dat het EIM-rapport de volgende prognoses geeft voor ontwikkelingen in de arbeidsin tensieve detailhandelssector. - Er zullen schaalvergrotingen te zien zijn, die gepaard gaan met parallellisatie ter verkrijging van omzetvergroting. - Er zal specialisatie optreden uit hoofde van marktdifferentiatie. - Er zal een grotere samenwerking ont staan teneinde de efficiency te vergroten. Deze ontwikkelingen worden door het EIM Het midden- en kleinbedrijf werd omschre ven als „die groepering binnen onze sa menleving, welke de zelfstandige risico dragende ondernemers in het midden- en kleinbedrijf op het terrein van handel, nij verheid, vervoer, horeca en dienstverlening omvat en maximaal 50 werknemers telt". Al deze sectoren van het midden- en klein bedrijf kunnen beschikken over een breed scala van voorlichtende instanties, die vrij wel alle met name werden genoemd. De spreker schetste dat als men het to tale apparaat dat ten behoeve van het mid den- en kleinbedrijf functioneert overziet, het duidelijk zal zijn dat van overheidswege pogingen worden ondernomen om een co ördinatie op landelijk niveau te bewerk stelligen. Hiertoe is een permanente ge- dachtenwisseling en overleg tussen het bedrijfsleven en de overheid gewenst. Voorop dient te staan dat de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf voldoende realiteitszin en open oog voor de feiten en dingen van de dag dient te hebben. Hij zal zich niet kunnen onttrekken aan de hem gegeven voorlichting en ten dienste staan de informatie, wil hij zich een zekere ken nis van zaken omtrent de actuele verhou dingen in de maatschappij, waarbinnen men opereert, eigen maken. Hij zal zelfs moeten vooruitlopen op te verwachten en mogelijke ontwikkelingen. Vandaar de vraag: „Kent u uw tijd?" De laatste decennia hebben geleid tot het in snel tempo ontstaan van nieuwe distri butievormen en tot wijzigingen in bestaan de. Factoren die hierop van grote invloed De toegenomen welvaart heeft geresul teerd in sterke stijgingen van de reële lonen en toeneming van de vrije tijd. Deze welvaartsverbetering heeft bijgedragen tot talrijke ingrijpende wijzigingen in het dienstverleningsapparaat, onder meer door parallellisatie, schaalvergroting en specia lisatie bij de detailhandel. De distributie en derhalve ook de distribu tietechnieken zoeken voortdurend naar nieuwe openingen op de markt en streven daarbij naar aanpassing aan een voortdu rend evoluerende markt, waarbij allerlei differentiëringen en nuanceringen aan de dag kunnen treden. Gedurende de laatste tien jaren hebben tal van bedrijven hun deuren gesloten om dat zij zich in de economische stroomver snelling niet meer konden handhaven. Aan de andere kant hebben tal van onder nemers nieuwe ontwikkelingskansen ge kregen en die ook benut. Zo zijn onder meer binnen de sector van het midden- en kleinbedrijf ontstaan: het zelfbedienings- praktisch als de enige middelen gezien om kostenstijgingen en toenemende concur rentie enigermate op te vangen. De heer Switzar meende te mogen ver wachten dat onder druk van de econo mische ontwikkelingen de concentratie in het grootbedrijf zich zal blijven voortzetten, terwijl specialisatie in versterkte mate zal worden toegepast. Als laatste schakel tussen producent en consument staat de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf. Het persoortlijk contact met de consument is inherent aan de positie en functie van detailhandel en ambacht. Met de vraag in hoeverre het ver zorgingsapparaat qua omvang, samenstel ling en spreiding voldoet aan de wensen en verwachtingen van de consument, staat of valt het behoud of de uitbreiding van het marktaandeel van het midden- en kleinbe drijf.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 26