17 concertzaalsfeer van onze dreven wilde overplanten. Als men werkelijk een orkest wil verankeren in de warme belangstelling van het publiek zal men zich moeten afvra gen of de overgeleverde tradities daartoe in deze tijd nog wel de meest geëigende zijn. Zeker wanneer men jong publiek wil aantrekken. De jeugd van tegenwoordig voelt er nu eenmaal weinig voor om drie kwartier met een zondagspak en een uitge streken gezicht doodstil aan een stoel ge kluisterd te zitten; in de pauze achter een correct kopje koffie elegant te converseren en daarna hetzelfde oordeel nog eens te ondergaan. ledereen mag over die houding z'n eigen mening hebben; feit blijft dat de zalen steeds moeilijker te vullen zijn als met die sponsor wil sympathiek bij een breed pu bliek overkomen en de naam van zijn in stelling bekendheid geven. Als Centrale Bank hebben we er altijd wat gereserveerd tegenover gestaan: men moet goed wik ken en wegen waaraan men zijn naam wil verbinden. Van de promconcerten hebben we echter gezegd, dat is net iets voor ons en we hebben ons verbonden om drie jaar voor de Stichting Promenadeconcerten Nederland peet te staan. Namens de Centrale Bank vertelde de heer Klarenbeek er onlangs iets over op een bijeenkomst voorafgaande aan één van de Brabantse promconcerten. Daar was het grootste deel aanwezig van de directeuren van de Rabobanken uit de 50 plaatsen waar in 1976 een promenadegebeurtenis zal plaatsvinden. Die banken zullen een ac tieve rol bij het succesvol maken kunnen spelen, o.a. door kaartverkoop. Enige ar gumenten: Een promconcert is een culturele manifes tatie, die grote publieke belangstelling trekt, 1800 tot 4500 bezoekers per concert. Het is iets waar men met het hele gezin heen kan gaan. De drempelvrees voor het gewone concert conservatorium een gedegen klassieke op leiding hadden genoten. Een ambitieus plan, maar wel een geweldig avontuur. Negen Promconcerten had de stichting op z'n programma gezet en dat kon negenmaal een enorme strop betekenen als de ver wachte toeloop uitbleef. Inmiddels weet iederen dat de Brabantse Proms de afge lopen zes jaar een onverbiddelijke best seller zijn geworden. Focus, Ekseption, Chris Hinze Combination, Farce Majeure, Emmy Verhey, Jasperina de Jong en Conny Stuart, waren met het Trio Louis van Dijk, de gasten bij Het Bra bants Orkest. De stichting heeft inmiddels een landelijke status aangenomen: de Stichting Prome- wordt er door overwonnen. Zeer velen be zoeken immers vrijwel nooit een concert. De animo om dat toch eens te doen wordt door een prom-bezoek sterk geprikkeld. Dat komt ook onze philharmonische or kesten, of dat nu het Concertgebouworkest is of een van de voortreffelijke andere or kesten, ten goede. Bovendien is de opzet van de Stichting, evenals dat al in Brabant het geval was, om de baten, na aftrek van de basiskosten, ten goede te doen komen aan een goed doel. Voor 1976 is daarvoor het Rode Kruis gekozen. Ook dat spreekt ons zeer aan. De heer Van Acquoy sprak onlangs in een interview voor de radio de verwachting uit dat in 1976 wel rond f 100.000,- voor het Rode Kruis ter beschikking zou komen. Genoeg om ons voor de combinatie muziek en Rabobanken gewonnen te verklaren. Vooral ook omdat die muziek overal in het land - 50 plaatsen! - zal worden gehoord. Meer nog, we zijn voor die promenade- concerten zelf enthousiast geworden. Het zijn hartverkwikkende gebeurtenissen, die als oases in de vaak dagelijkse sleur, onze oren en gevoelens openstellen voor het mooie van de muziek. opvattingen geen rekening wordt gehouden. Die fout wilde de stichting bepaald niet ma ken en Het Brabants Orkest had er ook geen enkel bezwaar tegen om het traditionele werkpak in de kast te laten hangen. De stichting ging nog veel verder. Voort bouwend op de moderne rage om de motie ven van „klassieke" componisten te verta len in het hedendaagse idioom van pop en jazz besloot men een popgroep, die juist op dit terrein enorme successen had ge boekt en een man als Louis van Dijk die met zijn trio in feite op alles boeiend impro viseren kan, samen te brengen met het Brabants Orkest. De gemeenschappelijke noemer zou dan zijn de liefde voor goede muziek en de omstandigheid dat zowel Sef Pijpers, dirigent van Het Brabants Orkest, als Rick van der Linden van de pop-groep Ekseption en Louis van Dijk van het be kende Trio eens aan een gerenommeerd nadeconcerten Nederland. In navolging van „het Brabantse avontuur" zal deze stichting de komende drie jaren telkenjare 50 Pro menadeconcerten organiseren, verspreid over het gehele land. Met 8 Nederlandse symphonieorkesten, terwijl in 1976 Gerard Cox, Frans Halsema en het Trio Louis van Dijk hun medewerking zullen verlenen. Het Concertgebouworkest zal voorts drie Proms verzorgen in Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage, met Herman van Veen en Vera Beths. De opbrengst is bestemd voor het Neder landse Rode Kruis. Geloof in een zaak geeft ongetwijfeld een sterke basis, maar in dit geval moest het geloof toch ook een financiële ruggesteun krijgen. Er moesten sponsors gevonden worden, de stichting stelt het bijzonder op prijs dat de Rabobank in samenwerking met AGO en Interpolis de komende drie jaren als sponsor zal optreden. Foto's B. M. Stap

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 19