17
concertzaalsfeer van onze dreven wilde
overplanten. Als men werkelijk een orkest
wil verankeren in de warme belangstelling
van het publiek zal men zich moeten afvra
gen of de overgeleverde tradities daartoe
in deze tijd nog wel de meest geëigende
zijn. Zeker wanneer men jong publiek wil
aantrekken. De jeugd van tegenwoordig
voelt er nu eenmaal weinig voor om drie
kwartier met een zondagspak en een uitge
streken gezicht doodstil aan een stoel ge
kluisterd te zitten; in de pauze achter een
correct kopje koffie elegant te converseren
en daarna hetzelfde oordeel nog eens te
ondergaan.
ledereen mag over die houding z'n eigen
mening hebben; feit blijft dat de zalen
steeds moeilijker te vullen zijn als met die
sponsor wil sympathiek bij een breed pu
bliek overkomen en de naam van zijn in
stelling bekendheid geven. Als Centrale
Bank hebben we er altijd wat gereserveerd
tegenover gestaan: men moet goed wik
ken en wegen waaraan men zijn naam wil
verbinden. Van de promconcerten hebben
we echter gezegd, dat is net iets voor ons
en we hebben ons verbonden om drie jaar
voor de Stichting Promenadeconcerten
Nederland peet te staan.
Namens de Centrale Bank vertelde de heer
Klarenbeek er onlangs iets over op een
bijeenkomst voorafgaande aan één van de
Brabantse promconcerten. Daar was het
grootste deel aanwezig van de directeuren
van de Rabobanken uit de 50 plaatsen
waar in 1976 een promenadegebeurtenis
zal plaatsvinden. Die banken zullen een ac
tieve rol bij het succesvol maken kunnen
spelen, o.a. door kaartverkoop. Enige ar
gumenten:
Een promconcert is een culturele manifes
tatie, die grote publieke belangstelling
trekt, 1800 tot 4500 bezoekers per concert.
Het is iets waar men met het hele gezin
heen kan gaan.
De drempelvrees voor het gewone concert
conservatorium een gedegen klassieke op
leiding hadden genoten.
Een ambitieus plan, maar wel een geweldig
avontuur.
Negen Promconcerten had de stichting op
z'n programma gezet en dat kon negenmaal
een enorme strop betekenen als de ver
wachte toeloop uitbleef. Inmiddels weet
iederen dat de Brabantse Proms de afge
lopen zes jaar een onverbiddelijke best
seller zijn geworden.
Focus, Ekseption, Chris Hinze Combination,
Farce Majeure, Emmy Verhey, Jasperina
de Jong en Conny Stuart, waren met het
Trio Louis van Dijk, de gasten bij Het Bra
bants Orkest.
De stichting heeft inmiddels een landelijke
status aangenomen: de Stichting Prome-
wordt er door overwonnen. Zeer velen be
zoeken immers vrijwel nooit een concert.
De animo om dat toch eens te doen wordt
door een prom-bezoek sterk geprikkeld.
Dat komt ook onze philharmonische or
kesten, of dat nu het Concertgebouworkest
is of een van de voortreffelijke andere or
kesten, ten goede.
Bovendien is de opzet van de Stichting,
evenals dat al in Brabant het geval was,
om de baten, na aftrek van de basiskosten,
ten goede te doen komen aan een goed
doel. Voor 1976 is daarvoor het Rode Kruis
gekozen. Ook dat spreekt ons zeer aan.
De heer Van Acquoy sprak onlangs in een
interview voor de radio de verwachting uit
dat in 1976 wel rond f 100.000,- voor het
Rode Kruis ter beschikking zou komen.
Genoeg om ons voor de combinatie muziek
en Rabobanken gewonnen te verklaren.
Vooral ook omdat die muziek overal in het
land - 50 plaatsen! - zal worden gehoord.
Meer nog, we zijn voor die promenade-
concerten zelf enthousiast geworden. Het
zijn hartverkwikkende gebeurtenissen, die
als oases in de vaak dagelijkse sleur, onze
oren en gevoelens openstellen voor het
mooie van de muziek.
opvattingen geen rekening wordt gehouden.
Die fout wilde de stichting bepaald niet ma
ken en Het Brabants Orkest had er ook geen
enkel bezwaar tegen om het traditionele
werkpak in de kast te laten hangen.
De stichting ging nog veel verder. Voort
bouwend op de moderne rage om de motie
ven van „klassieke" componisten te verta
len in het hedendaagse idioom van pop en
jazz besloot men een popgroep, die juist
op dit terrein enorme successen had ge
boekt en een man als Louis van Dijk die
met zijn trio in feite op alles boeiend impro
viseren kan, samen te brengen met het
Brabants Orkest. De gemeenschappelijke
noemer zou dan zijn de liefde voor goede
muziek en de omstandigheid dat zowel Sef
Pijpers, dirigent van Het Brabants Orkest,
als Rick van der Linden van de pop-groep
Ekseption en Louis van Dijk van het be
kende Trio eens aan een gerenommeerd
nadeconcerten Nederland. In navolging van
„het Brabantse avontuur" zal deze stichting
de komende drie jaren telkenjare 50 Pro
menadeconcerten organiseren, verspreid
over het gehele land. Met 8 Nederlandse
symphonieorkesten, terwijl in 1976 Gerard
Cox, Frans Halsema en het Trio Louis van
Dijk hun medewerking zullen verlenen.
Het Concertgebouworkest zal voorts drie
Proms verzorgen in Amsterdam, Rotterdam
en 's-Gravenhage, met Herman van Veen en
Vera Beths.
De opbrengst is bestemd voor het Neder
landse Rode Kruis.
Geloof in een zaak geeft ongetwijfeld een
sterke basis, maar in dit geval moest het
geloof toch ook een financiële ruggesteun
krijgen. Er moesten sponsors gevonden
worden, de stichting stelt het bijzonder op
prijs dat de Rabobank in samenwerking
met AGO en Interpolis de komende drie
jaren als sponsor zal optreden.
Foto's B. M. Stap