33 concentreren en switchen ingrijpende aanpassing nodig grote voordelen /oor het internationale betalingsverkeer sterk verschillen en deze bovendien nog Jikwijls wijzigingen ondergaan ten gevolge ran tijdelijke overheidsmaatregelen, ont staan er vertragingen in de uitvoering van nternationale betalingsopdrachten. Dm deze vertragingen, die soms onvermij- lelijk zijn, zoveel mogelijk te beperken, heb- jen in 1971 zestig internationale banken een Engels bureau opdracht gegeven te onder deken of het mogelijk is tot een gestan daardiseerd en geautomatiseerd internatio- laal berichtenverkeer te komen, zonder dat 5Xterne schriftelijke bevestigingen nodig zijn. -let rapport van dit bureau luidde bevesti gend en nadat de juridische en organisato- ische aspecten waren onderzocht, werd in nei 1973 door 239 banken SWIFT (So ciety for Worldwide Interbank Financial relecommunication) opgericht, een coöpe- •atieve vereniging met als hoofdzetel Brus sel. De banken, wier aantal inmiddels niet on aanzienlijk is gestegen, zijn gevestigd in: België, Luxemburg, Denemarken, Duitsland, Finland, Oostenrijk, Frankrijk, Zweden, En geland, Noorwegen, Zwitserland, Italië, USA, Canada en Nederland. Vrijwel alle Nederlandse banken waar onder ook de Rabobankorganisatie heb ben zich als lid aangemeld. Door Swift zal een gesloten telecommuni catiesysteem tussen de lid-banken worden opgebouwd ten behoeve van hun onderling betalings- en berichtenverkeer. Daartoe komen er twee centrale computers („swit ching centra"), één in België en één in Ne derland (Zoeterwoude). Eén zo n „switching centrum" zou reeds vol doende zijn om dit systeem te doen functio neren; maar uit hoofde van veiligheidsover wegingen is voor een dubbel systeem geko zen; valt het ene uit, dan kan het andere onmiddellijk overnemen. In elk van de deelnemende landen komt een soort tussenstation (landelijke „concentra- tor")soms worden twee landen op één der gelijke „concentrator" aangesloten (b.v. België en Luxemburg) of komen in één land twee „concentrators" (b.v. Italië: Milaan en Rome). De functie van deze „concentrators" is als volgt; alle lid-banken in een land zenden hun be richten aan hun „concentrator" die de be richten verzamelt (concentreert) en door zendt naar het „switching centrum" (swit chen is schakelen); de berichten, bestemd voor de lid-banken in een bepaald land, worden door het „switching-centrum" ge leid naar de desbetreffende „concentrator", die deze berichten doorgeeft aan de ban ken, waarvoor deze bestemd zijn. Het berichtenverkeer tussen banken, con centrator en switching centrum zal over het algemeen via gehuurde telefoonlijnen lopen. De lid-banken kunnen hun berichten ont vangen en verzenden met behulp van ver schillende soorten apparatuur, variërend van telex tot computer. De meeste banken hebben gekozen voor aansluiting op dit SWIFT-systeem door mid del van een zogenaamde SID (SWIFT in terface Device), een besturingsmechanis me, dat op verziek van SWIFT door en kele computerfabrikanten is ontwikkeld. Alle berichten, die via SWIFT worden ver zonden, dienen op een bepaalde wijze te worden samengesteld. Om van dit systeem een optimaal gebruik te maken, zal een bank dan ook haar eigen administratieve systeem volledig daarop moeten inrichten. Dit is beslist geen kleinigheid en betekent onder andere, dat, wil het ideaal van een volledig geïntegreerde verwerking worden bereikt zodat slechts één manuale be handeling voldoende is voor de uitvoering van een internationale betalingsopdracht alle buitenlandse activiteiten van de bank door middel van één compleet geautomati seerd systeem geheel op SWIFT dienen te worden afgestemd. Het is duidelijk, dat het uitwerken van dit geheel een tijdrovende aangelegenheid is. Ook voor SWIFT zelf zijn er problemen op te lossen: een belangrijk punt van over leg is bijvoorbeeld het complex van bevei ligingsmaatregelen, dat genomen moet wor den. Het ligt in de bedoeling, dat SWIFT aller eerst van start zal gaan in België en Neder land. Op 1 april 1976 worden de lid-banken in deze landen aangesloten op het net en na een test- en trainingsperiode van twee maanden hoopt men op 1 juni 1976 met het berichtenverkeer te kunnen beginnen. De andere landen zullen geleidelijk volgen, totdat in december 1976/januari 1977 alle deelnemende landen hun berichten via SWIFT zullen kunnen leiden. Op grond van een vorig jaar onder de deel nemende banken gehouden enquête ver wacht men eind 1977 dagelijks circa 300.000 berichten te verwerken. De voornaamste voordelen van dit systeem zijn: 1. de standaardisering van de berichten geven de ontvanger de mogelijkheid, deze zonder meer volledig geautomatiseerd te verwerken; dit heeft niet alleen een belang rijke arbeidsbesparing tot gevolg, ook het risico van fouten vermindert aanzienlijk. 2. een snellere behandeling is mogelijk; de berichten komen gewoonlijk binnen 20 mi nuten na verzending op de plaats van be stemming; ook de mogelijkheid tot directe geautomatiseerde verwerking zal tijdsbe sparing opleveren. 3. kostenbesparing: het verzenden van een bericht via SWIFT zal volgens de huidige kostenprognose Bfrs. 8,bedragen (ca. 0,55). Uit het bovenstaande zal duidelijk zijn, dat een bij het SWIFT-systeem aangesloten bank ongetwijfeld tegenover niet-leden in het voordeel is. Men kan er dan ook van uit gaan, dat het internationale betalingsver keer zich in meerdere mate op de lid-banken zal gaan concentreren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 35