geld- en kapitaalmarkt 34 drs. b. j. kruimel en mevr. mr. h. besangon geldmarkt obligatiemarkt juni-juli 1975 Tijdens de verslagperiode is de rente-ontwikkeling onder werp geweest van vele gesprekken. Gaf half juni de Bank voor Nederlandsche Gemeenten nog een 8 25-jarige le ning uit a 100% en kon zij gebruik maken van de moge lijkheid om het bedrag van ƒ100 miljoen te verhogen tot Ook in de periode medio juni-begin augustus is de Neder landse geldmarkt bijzonder ruim geweest. Dit blijkt uit de tarieven voor 3-maands interbancaire deposito's, welke medio juni circa 3V4 en begin augustus circa 3V2% be droegen. De grote ruimte van de laatste maanden moet met name worden toegeschreven aan de zeer omvangrijke Rijksbetalingen, welke seizoenmatig in deze periode vallen. Zo bedroeg het saldo dat het Rijk bij de Nederlandsche Bank medio februari aanhield nog 5,3 miljard, terwijl zij eind juli voor 905 miljoen een beroep moest doen op een speciale rekening ten einde al haar betalingen te kunnen verrichten. Deze speciale rekening is ontstaan toen de Nederlandsche Bank de IMF-positie van het Rijk overnam en is ƒ1.400 miljoen groot. Er kan alleen voor monetair neutrale doel einden over worden beschikt. Een en ander impliceert dat, mede gezien het grote financieringstekort, het Rijk een grote behoefte heeft aan financieringsmiddelen. Gezien het feit dat er tot medio juli al voor meer dan 1,8 miljard aan schatkistpapier is uitgegeven, is de directe behoefte van het bankwezen aan dit papier op het moment minder groot. Dit heeft tot gevolg dat het bankwezen voor het me rendeel nog alleen op tenders inschrijft tegen koersen welke een redelijk rendement geven. Daarbij komt nog dat het bankwezen vrijwel alleen geïnteresseerd is in vijfjaars papier. Uit dien hoofde kan dan ook verklaard worden dat de tenders van 5-jaars papier (ƒ317 miljoen a 57/s en van 4-jaarspapier (ƒ114 miljoen a 6V2%) geen geweldig succes zijn geworden. Op 24 juli is het Rijk voor het eerst sinds 1971 weer begonnen met afgifte van schatkistpapier over de toonbank. Het betrof hier 5-jaarsbiljetten met een rente van 63A%. De afgifte werd op 30 juli gestaakt. Er was toen voor circa 85 miljoen afgenomen. De Nederlandsche Bank heeft haar politiek om de geld marktruimte stringent te begeleiden voortgezet. Hierbij werd het maximum-kasreservepercentage voor de periodes 19 juni tot en met 16 juli en 17 juli tot en met 20 augustus op 2% gesteld (dat wil zeggen een binding van maximaal 1.090 miljoen bij banken en Postcheque- en Girodienst). Het gemiddeld per week aan te houden percentage heeft vanaf 26 juni zowel 1V2 als 2 bedragen. Ook zijn er weer een aantal emissies van Amerikaans schatkistpapier geweest, waarmee soms zeer grote bedra gen gemoeid waren. Zo werd bij een tender van Treasury Bills met een looptijd van 22 dagen 974 miljoen geplaatst tegen 3'A Tevens heeft zij eind juli marktverkrappende 1-maands dollarswaps afgesloten voor circa 100 miljoen. Voor de komende periode wordt een verkrapping van de geldmarkt verwacht, aangezien er voor aanzienlijke bedra gen belasting betaald moet worden. 150 miljoen, op 31 juli was de situatie zodanig veranderd dat de koers ter beurze van deze lening daalde tot 92,8 De inschrijvers op deze lening waren op dat moment al bijna een jaar rente kwijt. De vraag was of de rentestijging een technische reactie was op een al te forse rentedaling dan wel of hiermee de aanzet werd gegeven tot een verdere stijging. Gezien de toenemende besparingen, de nog steeds geringe geneigd heid van het bedrijfsleven om te investeren alsmede de ruime geldmarkt zou men geen forse stijging van de rente kunnen verwachten. Aan de andere kant staat het begro tingstekort van de overheid en de financiering daarvan, hetgeen een verdere opwaartse druk op de rente kan ver oorzaken. Voorts is de positie van de dollar aan het ver beteren en stijgt de rente in Amerika, waardoor een beleg ging in de dollarsfeer zowel uit valutaire als uit rente overwegingen steeds aantrekkelijker wordt. De belang stelling vanuit het buitenland voor onze guldenswaarden is dan ook sterk verminderd zoniet tot nul gereduceerd. In de tweede helft van juni werd duidelijk dat het aanbod van met name de langlopende obligaties de overhand kreeg. De nieuwe emissies, zoals de 83/4% 15-jarige le ning van de Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven en de 8V4 20-jarige lening van de Nederlandsche Midden- standsbank waren geen groot succes terwijl de 83A 25- jarige Ziekenhuislening „Het Zonnenhuis" mislukte gezien de volledige toewijzing. Ook de 8V2 °/o 15-jarige lening van de Shell Financieringsmij leed onder de terughoudend heid van de beleggers gezien de geringe reductie die bij de toewijzing moest worden toegepast. De op 10 juli aan gekondigde 8V2% 15-jarige Staatslening, waarbij inge schreven kon worden volgens het tendersysteem, werd dan ook gezien als een test-case voor de rente-ontwikkeling. Het bericht dat de Staat op een koers van 99,5 een be drag van 407 miljoen uit de markt nam, kwam als een grote verrassing. De algemene gedachte was dat de Staat, wilde zij een bedrag van enige omvang binnenkrijgen, een koers van uitgifte zou moeten vaststellen van rond de 99 Dat op het laatste moment het getij zich kennelijk ten gunste van de Staat heeft gekeerd moet voor de markt een opluchting zijn geweest. De berichten uit Duitsland, waaruit bleek dat de overheid aldaar, gezien de econo mische situatie, vastbesloten is om de rente rond het ni veau van 8 te houden, zullen wellicht mede van invloed zijn geweest. Dat het Duitsland ernst is met het laag hou den van de rente moge blijken uit het feit dat de Bundes bank in juli voor meer dan DM 1 miljard geïntervenieerd heeft op de obligatiemarkt. Tevens heeft men enige maat regelen getroffen om kapitaalexport tegen te gaan. De Duit se zienswijze komt overeen met die van de EEG-commissie, gezien de eind juli uitgegeven aanbeveling voor verschil lende EEG-landen om, teneinde de werkloosheid te vermin deren, o.m. een politiek te voeren die erop gericht is de rente laag te houden. De vraag is nu of deze politiek, na melijk om van overheidswege een druk op de rente uit te oefenen, kans van slagen heeft. Veel zal afhangen van de omvang van de begrotingstekorten en de financiering daar van zowel in Nederland als in andere landen van de EEG. Voorts zal de rente-ontwikkeling in Amerika alsmede de po sitie van de dollar van grote invloed zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 36