18 automation management werkingsproces binnen de produktiecentra. Daarnaast zijn zij met name belast met het formuleren van de controletechnische as pecten van te ontwikkelen systemen. Tevens moeten zij opgeleverde systemen goedkeuren op betrouwbaarheid en solidi teit. Bij het continuïteits-aspect voor de lange termijn valt de nadruk op het ontwikkelen van systemen, die een betere prijs-prestatie verhouding hebben dan de voorgaande. Daarenboven geldt dat de ontwikkelde systemen 5 a 7 jaar moeten kunnen draaien, terwijl de ontwikkeling van zo'n systeem nog eens 2 a 2V2 jaar vraagt. Om dit mogelijk te maken is het achterhalen van het principe van een toepassing essen tieel. Immers, aspecten van een systeem kunnen en zullen zich wijzigen, het principe wijzigt zich niet of nauwelijks. Ontwikkelt men een systeem volgens een verkeerd principe, dan kan het bij een korte ontwikkeltijd wel gaan draaien, maar men zal al heel snel zoveel onderhoud moeten plegen of in het onderhoud vastlopen, dat opnieuw ontwikkelen moet worden over wogen. Een en ander betekent, dat het ontwerp van een systeem gedegen onderzoek vraagt, wil men dit risico omzeilen. Tevens moet de ontwikkeling voldoen aan de eis, dat de gebruiker bij het ontwerp in overleg met de automatiseringsdeskundige vaststelt hoe het systeem eruit moet zien, zodat men waarborgen inbouwt voor de rea lisatie van een systeem, dat past in de werkwijze van de gebruiker. Hiermee moet tevens worden voorkomen, dat een perfect stuk programmatuur wordt gemaakt voor een systeem, dat niet past in de organisatie en gedachte werkwijze van de gebruiker. 2. Objectieve prioriteitsaanduiding van automatiseringsprojecten Er moet verschil worden gemaakt tusen ob jectieve prioriteitsaanduiding, prioriteitsbe paling en prioriteitsvaststelling. Onder objectieve prioriteitsaanduiding wordt hier verstaan een methodiek, waarbij alle argumenten voor en tegen een te auto matiseren toepassing worden opgesteld, ge zien vanuit deze toepassing en vergeleken met verschillende vormen van automatise ring van deze toepassing. Indien dit wordt gedaan voor alle toepas singen is de objectieve prioriteitsaanduiding voor het Directoraat Automatisering een ge geven waaruit de prioriteit kan worden be paald op grond van een aantal nevenover wegingen, zoals; haalbaarheid, d.w.z. is een aangeduide automatisering op dit moment realiseerbaar, daarbij spelen overwegingen een rol zoals; de moeilijkheidsgraad van de automati sering de sprong t.o.v. het huidige gebruikte systeem het capaciteitsbeslag op de ontwikkel groepen. Een ontwikkeling mag niet alle ca paciteit van de ontwikkelgroep vragen. aansluiting bij het overall-beleid aansluiting bij andere ontwikkelingen en te ontwikkelen systemen. Op grond hiervan ontstaat door middel van een planning met een horizon van ongeveer 2 a 3 jaar een voorstel. Om dit te kunnen, moeten alle te automati seren toepassingen op haar mogelijkheden worden onderzocht met hun samenhang. Daarbij komt het aan op volledigheid bij een zodanig niveau van detaillering, dat de kwantitatieve argumenten als redelijk be trouwbaar gelden. Voor vele toepassingen zal het nauwelijks mogelijk zijn om getallenmateriaal voor het duiden van opbrengsten op tafel te leggen. In zo'n geval worden de kosten geschat. Betreft het een toepassing, die de dage lijkse routine van het bedrijf bij niet uitvoe ring zou blokkeren, dan ontstaat er toch een hoge prioriteit. In alle andere gevallen wordt een prioriteitsaanduiding meegegeven bij de prioriteitsbepaling. Van groot belang is het door middel van een planning aangeven van de prioriteiten en het uitvoeren van de planning. Dit zorgt voor een evenwichtig ontwikke lingspatroon en verschaft de argumentatie om dingen niet te doen of op een later tijd stip. Het verschaft tevens inzicht in de kennis die voor de ontwikkelingen noodzakelijk is over een termijn, waarin het mogelijk is deze ken nis tijdelijk of permanent aan te trekken. Het verschaft de verschillende aangesloten gebruikers de gegevens die zij in hun be drijf nodig hebben om op toekomstige ont wikkelingen te kunnen anticiperen. 3. Automatisering als dienstverlenende ac tiviteit De aangesloten banken en de Centrale Bank zijn zodanig opgebouwd dat bancaire acti viteiten routinematig kunnen worden ver richt. Daarnaast zijn binnen de Centrale Bank or ganen opgebouwd die de activiteiten van de aangesloten banken ondersteunen of aanvullen. Voor elke organisatie blijven er taken over van eenmalige aard, die soms specifieke know-how vragen. Het is niet zinnig binnen een orgaan opge steld voor routinematige uitvoerende hande lingen van bancaire aard mensen aan te wijzen voor het doen van eenmalige ont wikkelingen. In het algemeen zijn deze medewerkers daar niet voor opgesteld. Het ontwikkelen van een automatiserings systeem is zo'n eenmalige activiteit, die spe cialistische deskundigheid vraagt. Het resultaat van zo'n ontwikkeling zal ech ter moeten voldoen aan de eis, dat de „ge bruiker" dat is de organisatie waarvoor de automatisering wordt verricht bij zijn werk zaamheden van alle dag zo'n systeem als goed en doelmatig ervaart. Bovendien is het de gebruiker, die verant woordelijk blijft voor de uitkomsten van zijn organisatie. Hij weet tevens (of zal ervoor moeten zorgen het te weten) hoe hij werkt, wat hij zou willen veranderen en hoe hij het zou willen hebben. Daar de gebruiker als typering van een or ganisatie geen profiel heeft en een nauwe samenwerking nodig is tussen automatise ringsmedewerkers en de afdeling waar wordt geautomatiseerd, is per ontwikkeling van enige omvang een tijdelijke functionele organisatie nodig, die tot doel heeft zo'n automatiseringsontwikkeling te realiseren. We noemen zo'n organisatie een project organisatie. Kenmerkend in een projectorganisatie is, dat automatiseringsmedewerkers zorgdra gen voor de uitvoering, terwijl de gebruiker in de vorm van een aantal medewerkers sleutelposities in zo'n projectorganisatie krijgt toegewezen met behulp waarvan de gebruiker in staat is het systeem dat ont wikkeld wordt binnen gegeven grenzen te bepalen. In het geval van automatiseringstoepassin gen voor alle aangesloten banken vertegen woordigt de Centrale Bank alle banken. Daar het Directoraat Automatisering belast is met de ontwikkeling van automatiserings systemen en eveneens onderdeel uitmaakt van de Centrale Bank dreigt een kortsluiting te ontstaan omdat het contact met de feite lijke gebruikers (de aangesloten banken) verloren dreigt te gaan; terwijl het juist voor de ontwikkeling van een automatiserings systeem van groot belang is kennis te ne men van de feitelijke gang van zaken en overleg te plegen met hen die voor de feite lijke gang van zaken zorgdragen. Het zal duidelijk zijn, dat de Technische Commissie Automatisering hier een belang rijke rol moet spelen. Daar de automatisering bijzonder veelom vattend is wordt voor belangrijke toepassin gen, bijvoorbeeld rekening-courant aange sloten banken, het Directoraat Particulieren, enz. een projectadviseur aangesteld binnen het Directoraat Automatisering die als ac count heeft bijvoorbeeld het bovengenoem de Directoraat Particulieren. Deze projectadviseur is dan verantwoorde lijk voor alle automatiseringsactiviteiten bin nen zijn account. Hij wordt ondersteund door informatie analisten en gebruikers gerichte systeem ontwerpers, afhankelijk van de projecten die onderhanden zijn. De projectadviseurs versleutelen als het ware het Directoraat Automatisering over de bank. Voor de produktie die met behulp van de centraal opgestelde computers wordt ge leverd geldt, dat gebruikers voor hun toe passingen terecht kunnen bij een groep system management. Deze groep heeft o.a. tot taak gebruikers te adviseren in geval er problemen zijn bij de verwerking met behulp van bestaande systemen. Tevens draagt deze groep zorg voor de be waking van het tracé gebruiker, trans-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 20