18
automation management
werkingsproces binnen de produktiecentra.
Daarnaast zijn zij met name belast met het
formuleren van de controletechnische as
pecten van te ontwikkelen systemen.
Tevens moeten zij opgeleverde systemen
goedkeuren op betrouwbaarheid en solidi
teit.
Bij het continuïteits-aspect voor de lange
termijn valt de nadruk op het ontwikkelen
van systemen, die een betere prijs-prestatie
verhouding hebben dan de voorgaande.
Daarenboven geldt dat de ontwikkelde
systemen 5 a 7 jaar moeten kunnen draaien,
terwijl de ontwikkeling van zo'n systeem
nog eens 2 a 2V2 jaar vraagt.
Om dit mogelijk te maken is het achterhalen
van het principe van een toepassing essen
tieel.
Immers, aspecten van een systeem kunnen
en zullen zich wijzigen, het principe wijzigt
zich niet of nauwelijks.
Ontwikkelt men een systeem volgens een
verkeerd principe, dan kan het bij een korte
ontwikkeltijd wel gaan draaien, maar men
zal al heel snel zoveel onderhoud moeten
plegen of in het onderhoud vastlopen, dat
opnieuw ontwikkelen moet worden over
wogen.
Een en ander betekent, dat het ontwerp van
een systeem gedegen onderzoek vraagt,
wil men dit risico omzeilen.
Tevens moet de ontwikkeling voldoen aan
de eis, dat de gebruiker bij het ontwerp in
overleg met de automatiseringsdeskundige
vaststelt hoe het systeem eruit moet zien,
zodat men waarborgen inbouwt voor de rea
lisatie van een systeem, dat past in de
werkwijze van de gebruiker.
Hiermee moet tevens worden voorkomen,
dat een perfect stuk programmatuur wordt
gemaakt voor een systeem, dat niet past in
de organisatie en gedachte werkwijze van
de gebruiker.
2. Objectieve prioriteitsaanduiding van
automatiseringsprojecten
Er moet verschil worden gemaakt tusen ob
jectieve prioriteitsaanduiding, prioriteitsbe
paling en prioriteitsvaststelling.
Onder objectieve prioriteitsaanduiding
wordt hier verstaan een methodiek, waarbij
alle argumenten voor en tegen een te auto
matiseren toepassing worden opgesteld, ge
zien vanuit deze toepassing en vergeleken
met verschillende vormen van automatise
ring van deze toepassing.
Indien dit wordt gedaan voor alle toepas
singen is de objectieve prioriteitsaanduiding
voor het Directoraat Automatisering een ge
geven waaruit de prioriteit kan worden be
paald op grond van een aantal nevenover
wegingen, zoals;
haalbaarheid, d.w.z. is een aangeduide
automatisering op dit moment realiseerbaar,
daarbij spelen overwegingen een rol zoals;
de moeilijkheidsgraad van de automati
sering
de sprong t.o.v. het huidige gebruikte
systeem
het capaciteitsbeslag op de ontwikkel
groepen. Een ontwikkeling mag niet alle ca
paciteit van de ontwikkelgroep vragen.
aansluiting bij het overall-beleid
aansluiting bij andere ontwikkelingen en
te ontwikkelen systemen.
Op grond hiervan ontstaat door middel van
een planning met een horizon van ongeveer
2 a 3 jaar een voorstel.
Om dit te kunnen, moeten alle te automati
seren toepassingen op haar mogelijkheden
worden onderzocht met hun samenhang.
Daarbij komt het aan op volledigheid bij
een zodanig niveau van detaillering, dat de
kwantitatieve argumenten als redelijk be
trouwbaar gelden.
Voor vele toepassingen zal het nauwelijks
mogelijk zijn om getallenmateriaal voor het
duiden van opbrengsten op tafel te leggen.
In zo'n geval worden de kosten geschat.
Betreft het een toepassing, die de dage
lijkse routine van het bedrijf bij niet uitvoe
ring zou blokkeren, dan ontstaat er toch een
hoge prioriteit. In alle andere gevallen wordt
een prioriteitsaanduiding meegegeven bij
de prioriteitsbepaling.
Van groot belang is het door middel van
een planning aangeven van de prioriteiten
en het uitvoeren van de planning.
Dit zorgt voor een evenwichtig ontwikke
lingspatroon en verschaft de argumentatie
om dingen niet te doen of op een later tijd
stip.
Het verschaft tevens inzicht in de kennis die
voor de ontwikkelingen noodzakelijk is over
een termijn, waarin het mogelijk is deze ken
nis tijdelijk of permanent aan te trekken.
Het verschaft de verschillende aangesloten
gebruikers de gegevens die zij in hun be
drijf nodig hebben om op toekomstige ont
wikkelingen te kunnen anticiperen.
3. Automatisering als dienstverlenende ac
tiviteit
De aangesloten banken en de Centrale Bank
zijn zodanig opgebouwd dat bancaire acti
viteiten routinematig kunnen worden ver
richt.
Daarnaast zijn binnen de Centrale Bank or
ganen opgebouwd die de activiteiten van
de aangesloten banken ondersteunen of
aanvullen.
Voor elke organisatie blijven er taken over
van eenmalige aard, die soms specifieke
know-how vragen.
Het is niet zinnig binnen een orgaan opge
steld voor routinematige uitvoerende hande
lingen van bancaire aard mensen aan te
wijzen voor het doen van eenmalige ont
wikkelingen.
In het algemeen zijn deze medewerkers
daar niet voor opgesteld.
Het ontwikkelen van een automatiserings
systeem is zo'n eenmalige activiteit, die spe
cialistische deskundigheid vraagt.
Het resultaat van zo'n ontwikkeling zal ech
ter moeten voldoen aan de eis, dat de „ge
bruiker" dat is de organisatie waarvoor de
automatisering wordt verricht bij zijn werk
zaamheden van alle dag zo'n systeem als
goed en doelmatig ervaart.
Bovendien is het de gebruiker, die verant
woordelijk blijft voor de uitkomsten van zijn
organisatie. Hij weet tevens (of zal ervoor
moeten zorgen het te weten) hoe hij werkt,
wat hij zou willen veranderen en hoe hij het
zou willen hebben.
Daar de gebruiker als typering van een or
ganisatie geen profiel heeft en een nauwe
samenwerking nodig is tussen automatise
ringsmedewerkers en de afdeling waar
wordt geautomatiseerd, is per ontwikkeling
van enige omvang een tijdelijke functionele
organisatie nodig, die tot doel heeft zo'n
automatiseringsontwikkeling te realiseren.
We noemen zo'n organisatie een project
organisatie.
Kenmerkend in een projectorganisatie is,
dat automatiseringsmedewerkers zorgdra
gen voor de uitvoering, terwijl de gebruiker
in de vorm van een aantal medewerkers
sleutelposities in zo'n projectorganisatie
krijgt toegewezen met behulp waarvan de
gebruiker in staat is het systeem dat ont
wikkeld wordt binnen gegeven grenzen te
bepalen.
In het geval van automatiseringstoepassin
gen voor alle aangesloten banken vertegen
woordigt de Centrale Bank alle banken.
Daar het Directoraat Automatisering belast
is met de ontwikkeling van automatiserings
systemen en eveneens onderdeel uitmaakt
van de Centrale Bank dreigt een kortsluiting
te ontstaan omdat het contact met de feite
lijke gebruikers (de aangesloten banken)
verloren dreigt te gaan; terwijl het juist voor
de ontwikkeling van een automatiserings
systeem van groot belang is kennis te ne
men van de feitelijke gang van zaken en
overleg te plegen met hen die voor de feite
lijke gang van zaken zorgdragen.
Het zal duidelijk zijn, dat de Technische
Commissie Automatisering hier een belang
rijke rol moet spelen.
Daar de automatisering bijzonder veelom
vattend is wordt voor belangrijke toepassin
gen, bijvoorbeeld rekening-courant aange
sloten banken, het Directoraat Particulieren,
enz. een projectadviseur aangesteld binnen
het Directoraat Automatisering die als ac
count heeft bijvoorbeeld het bovengenoem
de Directoraat Particulieren.
Deze projectadviseur is dan verantwoorde
lijk voor alle automatiseringsactiviteiten bin
nen zijn account.
Hij wordt ondersteund door informatie
analisten en gebruikers gerichte systeem
ontwerpers, afhankelijk van de projecten die
onderhanden zijn.
De projectadviseurs versleutelen als het
ware het Directoraat Automatisering over
de bank.
Voor de produktie die met behulp van de
centraal opgestelde computers wordt ge
leverd geldt, dat gebruikers voor hun toe
passingen terecht kunnen bij een groep
system management.
Deze groep heeft o.a. tot taak gebruikers te
adviseren in geval er problemen zijn bij de
verwerking met behulp van bestaande
systemen.
Tevens draagt deze groep zorg voor de be
waking van het tracé gebruiker, trans-