automation management 16 EEN SCHETS VAN EEN AUTOMATISERINGSSTRATEGIE ir. w. I. van dinten enige uitgangspunten en hun consequenties Als men zich realiseert, dal ongeveer 10 jaar geleden binnen het bankbedrijf de automatisering van start is gegaan en men vergelijkt die situatie met de huidige geautomatiseerde verwerking, dan )s de groei indrukwekkend. Aanvankelijk schuchter, bijna onge merkt, werden toepassingen van een gemechaniseerde sfeer overgebracht naar een geautomatiseerde wijze van verwerking. In feite kan men zeggen, dat het verschil tussen mechanisering en automatisering gelegen was in het terugbrengen van het aantal hand matige bewerkingen. De computer werd daarin onontbeerlijk doordat het girale betalingsverkeer ook in deze periode haar vlucht nam. Toch kan men spreken van een geleide lijke opbouw waarbij elke toepassing stapje voor stapje werd uitgebreid, afhankelijk van de optredende problemen. Door de fusie is men op het gebied van de automatisering geconfronteerd met de situatie dat per toepassing de hoeveelheid bewerkingen voor een systeem grofweg is verdubbeld en daarna soms spectaculair is toegenomen. Daarenboven werd men in een aantal gevallen op afdelingen van de Centrale Bank geconfronteerd met de capaciteits- grenzen van handmatig gevoerde administraties. Dit leidde tot de eis, totale administra ties en gehele afdelingen te automati seren en uniforme methoden in te voeren. Daarmee moest een sprong worden gemaakt naar vormen in methoden van automatisering die nog niet eerder binnen de bank waren gebruikt. Intussen was de behoefte aan managementinformatie sterk toege nomen en was de noodzaak de computer ook te gebruiken als hulpmiddel voor wetenschappelijke berekeningen al geruime tijd voelbaar. Bovendien staat de automatiserings technologie niet stil en de vraag naar betere geautomatiseerde oplossingen is een blijvende. Het gebruik van terminals en computer netwerken is in discussie en de daar mee gepaard gaande wens (eis) sneller en meer informatie bij de aangesloten bank af te leveren, moet worden gehonoreerd met een adequaat ant woord. Dit is de probleemstelling. Hoe moet men de automatisering gestalte geven als men voor boven geformuleerde problemen oplosingen wil bieden en men bovendien moet voldoen aan een aantal wetmatigheden die de auto matisering oplegt. In het bijgaande artikel schrijft ir. W. L. van Dinten over de aanpak van deze problemen. Alvorens daar echter op in te gaan formuleert hij een aantal uit gangspunten voor het beleid en de consequenties ervan. 1. Het waarborgen van de continuïteit Als men onder continuïteit verstaat „het blijven functioneren" en men zou dit uit sluitend bezien vanuit het standpunt van het Directoraat Automatisering dan schiet men tekort. Immers, een vernieuwd geautomatiseerd systeem zal moeten voldoen aan de eis, dat de gebruiker met zo'n systeem een pres tatie kan leveren die beter en rendabeler is dan met het oude systeem mogelijk was. Bovendien zal men gedurende de levens duur van een geautomatiseerd systeem re gelmatig aanpassingen van de programma tuur moeten bewerkstelligen. Het waarborgen van de continuïteit op het gebied van automatisering kan men het best benaderen als een continuïteit ge toetst aan aspecten van korte, middellange en lange termijn, waarbij men voor de lange termijn een periode moet nemen van 5 7 jaar. Onder continuïteits-aspecten voor de korte termijn zou men dan alle aspecten van de dagelijkse produktie kunnen verstaan. Onder lange termijn continuïteits-aspecten het ontwikkelen van nieuwe systemen en het ontwerp van een automatiseringsarchitec tuur. Onder middellange termijnaspecten het onderhoud van draaiende systemen, met name het aanpassen van de programma tuur aan veranderde eisen en wensen. De continuïteit op de korte termijn spitst zich toe op de volgende punten. De apparatuur moet zo betrouwbaar mogelijk zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 18