15 moties-toeslagen „toegevendheid" probeert de Commissie echter een greep te krijgen op de gasprijs voor de Nederlandse tuinbouw; formeel heeft de EG daarover nog niets te zeggen, maar nu is aan de verlenging van een verlaagde oliesubsidie de voor waarde verbonden dat de gasprijs overeenkomstig zal stij gen. Op die manier zal vooral de Nederlandse klant West- Duitsland tevreden moeten houden; de Duitse producenten kijken reeds lang afgunstig naar de lage aardgasprijzen in ons land. Voor de Nederlandse tuinbouw zal het gaan om een verhoging van de energiekosten tussen de 20 en 30 Het openbare debat in de vaste commissie van landbouw en visserij leverde zes moties op waarvan er deze week vijf door de Tweede Kamer werden aanvaard. De moties onder steunden voor een groot deel de wensen op fiscaal en so ciaal terrein van het Landbouwschap. Er werd echter ook gepleit voor aanvullende maatregelen voor het geval in september de inkomens in sommige sectoren niet bevredi gend zouden blijken. Minister Van der Stee toonde zich tijdens de vergadering van de commissie van aanvullende maatregelen niet afke rig. Hij presenteerde een positief rapport over de toepassing van de toeslagen in 1974. Zijn probleem is echter dat in de EG een andere rechtvaardiging gegeven zal worden dan vorig jaar toen op de gevolgen van de revaluatie kon wor den gewezen. Mocht het echter zover komen dan zal de argumentatie wel te vinden zijn: nood breekt wet. Een gro ter probleem is echter hoe op een verdedigbare wijze uit gemaakt kan worden dat toeslagen noodzakelijk zijn en dat dus de bestaande sociale wettelijke regelingen, zoals de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen, tekort schieten. Het zou een verkeerde kant op gaan wanneer de mate van onrust de enige graadmeter wordt voor het in gang zetten van het systeem van aanvullende maatregelen. Andere, meer objec tieve maatstaven, werden in het debat in de Tweede Kamer echter nog niet aangegeven. Foto pagina 13: ANP Het was even rustig en ik dacht na over reclame, omdat ik met mijn vierkleuren-ballpoint juist bezig was met het fraai inkleuren van die leuke advertentie van onze banken, waar van de tekst luidt: U vindt ons achter dijken, in dorpen en steden, in drukke straten en aan rustige pleinen. De televisie bijvoorbeeld. Zit je na een overvloedig maal met de bovenste knoopjes los even te relaxen, komt er een stoere man hevig aandacht trekken voor extra vette soep met zeer veel ballen voor de echte honger. Of er vindt een typische omkering plaats en een man doet de vreemdste dingen, vóórdat hij zijn begeerde borrel krijgt, terwijl ieder een zou aannemen dat hij reeds een flink aantal glaasjes achter de kiezen had. Komt je vrouw tien seconden later binnen, nog een beetje warm en zuchterig van de vaat, dan vertelt net een stralend mevrouwtje dat eruit ziet of ze nooit iets zwaarders heeft opgetild dan een zilveren theelepeltje, dat ze de smerigste en vetste pannen in een wip schoon krijgt in een bepaald sopje, dat daarna nog zolang blijft schuimen dat ze er ook nog de babywas in kan doen en zo. Er zijn ook wel leuke dingen, hoor. Neem nou die reclame voor die kleine hapjes, waarbij Alice in Wonderland een rol speelt. Wat een zee van inspiratie ligt er gereed voor de reclamemaker van morgen in de literatuur en in de sprook jeswereld. Meneer Jamin kan eindeloos voort met het huisje van de heks van Hans en Grietje. Wervingsfilmpjes voor de politie kunnen variëren van het knuppeltje in de zak tot en met de veldwachter Flipse uit Dik Troms jonge jaren. Postbus 51 in Den Haag kan nog vele jaren vooruit met de sprookjes van Moeder de Gans. Ik wil er niet teveel over zeggen, want elke lezer kan immers alleen of in gezelschap grinnekend om eigen inventiviteit daaraan nog het nodige toevoegen. En voor onze eigen banken is er ook een mer a boire om het nu maar eens deftig te zeggen. Al blijf je voorlopig nog van de literatuur af en beperk je jezelf tot de bekende sprookjes. De financiering van de glastuinbouw bouwen we op rond assepoes en haar glazen muiltje. Reclame voor termijn deposito's hangen we op aan de kip met de gouden eieren of aan ezeltje-strek-je. Trouwens tafeltje-dek-je kan weer een rol spelen bij de verkoop van PL's. Een woningverbete ringslening brengen we aan de man middels het tovervisje uit de zee, dat aan mannetje timpetee steeds fraaier wonin gen schonk. Wie zou er beter model kunnen staan voor verre reizen dan de gelaarsde kat en aan wie kun je beter een pakket verzekeringen verkopen dan aan roodkapje met haar gevaarlijke avonturen. Zelfs intern zou je dit soort publiciteit best kunnen ge bruiken. Misschien worden de circulaires daardoor wat gezelliger. Onze organisatie kan bijvoorbeeld doornroosje zijn en de structuurcommissie is de knappe prins, die haar na jaren met een stevige zoen uit de slaap haalt en liefderijk meevoert naar het fraaie kasteel van het geïntegreerd orga nisatiebeleid. Mogelijkheden genoeg, beste mensen. Cas Sier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 17