leren leven met verandering LOKET B 11 drs. b. j. van tol hoofd organisatie ontwikkeling, centrale bank Ook in onze organisatie leren we steeds meer leven met verandering. Verandering is een regelmatig terug kerend verschijnsel geworden. Dit artikel gaat in op een aantal trends, dat zichtbaar is geworden en dat in toenemende mate de toekomstige ont wikkelingen binnen onze organisatie zal beïnvloeden. De trends verwijzen naar een reeks van verschijnselen, waarbij sprake is van een zeker wet matig verloop. Van iedere trend zal in dit artikel een korte omschrijving wor den gegeven met een paar voorbeel den ter verduidelijking. De schrijver wil aangeven, dat - soms ondanks de te verwachten pijn - veranderingen in het algemeen actief en positief moeten worden benaderd. Dit is mogelijk door een goed ondernemingsbeleid en een positieve houding van iedere mede werker. Mede-constructeur van de maatschappij De Rabobankorganisatie is van stond af aan mede-constructeur van de maatschappij ge weest. Steeds meer wordt de vraag gesteld wat het eigenlijke nut is van een organisatie voor de ontwikkeling van de maatschappij. Be drijven worden verzocht mede te werken aan de opleiding en vorming van de jeug digen (leerplichtverlenging), aan de bewa king en verbetering van het milieu. Verder wordt gevraagd gepast werk aan gehandi capten te bieden en landen met dictatoriaal bestuur te boycotten. Dit zijn slechts enige voorbeelden om aan te tonen, dat ook onze organisatie steeds meer voor de taak komt te staan, in nog bredere zin dan tot nu toe - antwoord te geven op de vraag, wat ons nut is; was onze bijdrage is aan de ontwikkeling van de maatschappij. Dat beantwoording van die vragen veranderingen voor de organisatie gaat inhouden is waarschijnlijk. Meer efficiënt en intensief dienstverlenen Om ons heen, maar ook in het eigen bedrijf, zien we niet alleen dat de dienstverlening meer efficiënt en intensief is geworden, maar dat voortdurend pogingen in het werk worden gesteld om die te verbeteren, te- vernieuwen en uit te breiden. Binnen de organisatie zijn hiervoor zelfs aparte func ties gecreëerd zoals produktontwikkeling, interne organisatie, automatisering, enz. Binnen de organisatie wordt gedacht aan dienstverlening op het gebied van vermo gensbeheer, service op administratief ge bied, enz. We willen onder andere dat aan de balie de service steeds meer perfectie krijgt. Daarvoor ontwikkelen we cursussen en besteedt de leiding er extra aandacht aan. Het laat zich aanzien dat ontwikkelin gen in de dienstverlening ook in de toe komst veranderingen voor onze organisatie zullen inhouden en vaak op vrij ingrijpende wijze. Plannenmaken voor lange termijn In de literatuur wordt gesproken over lange termijnplanning over managementinforma tiesystemen, over sterkte/zwakte-onderzoe kingen en over current forecast-technieken (voorspellingstechnieken), om maar een paar voorbeelden te noemen. In bedrijven, ook in onze organisatie, worden functies gecreëerd en commissies benoemd met de taak te voorspellen, wat de ontwikkeling van de organisatie in de komende jaren zal zijn en wat eventueel gedaan moet worden om ongewenste ontwikkelingen te voorko men en de gewenste te bereiken. Veel func tionarissen worden geïnterviewd of helpen op enigerlei wijze mee aan de totstandko ming van lange termijnplanning. Wij moeten meer toekomstgericht denken, hetgeen soms een gewijzigde mentale instelling van ons vraagt. Voor ons denken betekent dit een verandering maar bovendien ervaren we dat we zélf aan het veranderen zijn. Voorlopig zullen we die ervaring nog wel houden en zeer waarschijnlijk in steeds grotere mate. Groeiend ontwikkelingsniveau Uit gepubliceerde cijfers weten we dat het opleidingsniveau van het Nederlandse volk hoger is geworden en dat dit niveau nog steeds stijgende is. De verkondigde „per manente ontwikkeling" zal hiertoe - zeker in de toekomst - nog een steentje bijdra gen. De Nederlander is zich meer bewust geworden van zijn mogelijkheden en van zijn rechten. Dit manifesteert zich onder an dere in de wijze van presentatie bij sollici tatie, in de omgang met de eigen chef, col lega's enz. Dit vraagt van de leiding van onze organisatie een bezinning op onder meer de stijl van leidinggeven en de stijl in de communicatie en zonodig verandering van gedrag ter zake. Gelijke kansen voor ieder Veel zal er moeten gebeuren, wil er sprake

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 13