10 subsystemen in het bedrijf personeelsbeleid systemen zoals een financieel, een commer cieel en een sociaal subsysteem. Het be grip open duidt op het feit dat met externe maatschappelijke ontwikkelingen binnen het bedrijf rekening dient te worden gehou den. Wat houdt deze systeembenadering in en wat wordt verstaan onder die subsystemen. Met deze enigszins technische term "systeem" wordt aangegeven dat het geheel pas optimaal kan functioneren indien de samenstellende delen van dat geheel (de subsystemen) zo volledig mogelijk op elkaar zijn afgestemd; anders gezegd: indien bij het vaststellen van het ondernemingsdoel zo optimaal mogelijk is rekennig gehouden met de doelstellingen die vanuit financieel, commercieel en sociaal oogpunt gesteld kunnen, c.q. moeten worden. In dit kader is het derhalve van belang te weten wat onder deze subsystemen wordt verstaan. Met het financiële subsysteem wordt be doeld: alle wensen, c.q. eisen van finan cieel/economische aard, alsmede de struc turele en procedurele aspecten van de or ganisatie. Hierbij kan worden gedacht aan de wijze van financiering, de middelen daar voor, de budgettering, de solvabiliteits- en rentabiliteitseisen, kostprijsadministratie en calculatie, alsmede aan de structuur van de organisatie en de onderlinge afstemming van de verschillende taakgebieden. Onder het commerciële subsysteem ver staan wij alle wensen, c.q. eisen van com merciële aard die er op gericht zijn een dienstenpakket te leveren dat aansluit bij het behoeftenpatroon van de afnemers. In dit verband valt te noemen kennis van de (potentiële) afnemers, kennis van het dien stenpakket van de concurrent, verwachtin gen voor toekomstige ontwikkelingen, pro- duktontwikkeling enz. Met het sociale subsysteem wordt bedoeld: alle wensen, c.q. eisen van sociale aard. Hierbij valt te denken aan de behoeften van de medewerkers tot ontplooiing, hun capa citeiten, hun (on)mogelijkheden, hun gevoe lens enz. Meer concreet betekent dit, dat vanuit dit subsysteem heden ten dage zware eisen gesteld worden aan b.v. com municatie en de kwaliteit ervan, de stijl van leidinggeven, de inhoud van het werk enz. Indien er uitgaande van bovenstaande systeembenadering sprake wil zijn van een nevenschikking van de personele func tie aan andere functies in het bedrijf dan kan dit alleen maar indien men in staat is om de eisen van het sociale subsysteem te definiëren, duidelijk naar voren te brengen en te concretiseren. Dit is dan in deze nieuwe fase de taak van het personeelsbeleid. Enige voorbeelden: Als voorbeeld van een nadere uitwerking van een gedeelte van het sociale sub systeem kan beschouwd worden de nood zaak een inzicht te verkrijgen in de capa citeiten van het personeel, waartoe het vol gende plan zou kunnen worden ontwik keld*). Wij denken hierbij aan zowel de kwantita tieve als de kwalitatieve aspecten. Om deze te kunnen bepalen is noodzakelijk: Gesprek met de chef over: opleiding van zijn medewerkers mogelijkheden van zijn medewerkers functioneren van zijn medewerkers behoefte aan nieuwe medewerkers o.a. aan de hand van de persoonlijke beoordelingen. daarna Gesprek met de medewerker over: zijn opleiding zijn functioneren binnen de afdeling zijn aspiraties en eventuele bereidheid tot mogelijke veranderingen. Deze informatie leidt tot een inzicht in de personeelsbehoefte (vraagzijde), gerekend naar kwaliteit en kwantiteit voor korte en middellange termijn. Hierna volgt het inpassen, het invullen van het bestaande potentieel (aanbodzijde) op hetgeen vereist is, zowel kwalitatief als kwantitatief voortvloeiend uit het opgezette plan. De koppeling van de vraag- en aanbodzijde levert het personeelsplan. Uiteraard dient er een regelmatige terug koppeling plaats te vinden en een wissel werking te zijn tussen het gemaakte plan en het op dat moment beschikbaar poten tieel. Dit alles kan leiden tot een individueel actieplan: MOGELIJKHEDEN PER INDIVIDU geschikt voor: huidige functie opleiding nieuwe functie binnen begeleiding de activiteit nieuwe functie buiten de activiteit Interne nota Personeelzaken Centrale Bank, opgesteld door mej. \N. Timmermans, de heren A. Ver ba kei, G. Boksteyn en J. Ruiter. Een ander voorbeeld kan gelegen zijn in de noodzakelijke betrokkenheid van het per soneelsbeleid bij veranderingsprocessen. In dit geval dienen veranderingsprocessen op gevat te worden als organisatiewijzigingen, verplaatsing van bepaalde eenheden, ge volgen van automatisering, verandering van takenpaketten op basis van technologische ontwikkelingen enz. Al deze zaken hebben duidelijk hun invloed op het functioneren van het sociale subsysteem (d.i. de mede werkers); het doorvoeren van deze zaken dient dan ook pas te geschieden, indien in de uiteindelijke besluitvorming mede reke ning is gehouden met de eisen van dit so ciale subsysteem, naast de eisen van het commerciële en het financiële subsysteem. In deze filosofie zijn z.g. harde beslissingen bepaald niet uitgesloten, maar worden pas genomen indien zij getoetst zijn aan de be langen van het systeem als geheel en de diverse subsystemen afzonderlijk. Dat nevenschikking van het personeelsbe leid feitelijk nog lang niet is voltooid, vindt zijn bevestiging in de wijze, waarop de meeste bedrijven plegen te reorganiseren. De in dit artikel neergelegde filosofie dient geen exclusieve aangelegenheid te zijn van personeelzaken, maar gedragen te worden in brede kringen van de organisatie. Alleen dan kan zij goed tot haar recht komen. Dat de afdeling personeelzaken in dit geval een bijzondere positie inneemt, namelijk de po sitie van beïnvloeding en ondersteuning en deels uitvoering, behoeft, dachten wij, nau welijks enig betoog. nog niet geschikt* huidige functie geambieerde functie nieuwe functie binnen de activiteit nieuwe functie buiten de activiteit dit kan resulteren in: overplaatsing ontslag niet geschikt voor:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 12