13 de rabobankorganisatie en de makelaardij in onroerend goed waarbij partijen belang hebben en die ver koperzowel als koper, verhuurder zowel als huurder bevredigt. Het komt herhaaldelijk voor, dat cliënten zich tot onze banken wenden met verzoek voor hen uit te zien naar een hun passende woning, welke zij willen kopen. De bank is echter geen makelaar en de Centrale Bank staat op het standpunt, dat de bank dan ook niet moet bemiddelen in onroerend goed, daar zij daarvoor de nodige deskun digheid mist. De Centrale Bank deelt het standpunt van mr. Middag, geciteerd in de aanhef van dit artikel. De bank kan in deze gevallen de cliënt beter verwijzen naar een goede makelaar ter plaatse. Toch komt het veelvuldig voor, dat de cliënt, wetende dat de bank hem vele diensten samenhangende met de aanschaf van een nieuwe woning kan verlenen (finan cieringen, verzekeringen, persoonlijke leningen, kredietplan Fijner Huis), zich tot de bank wendt met de vraag of de mogelijk heid bestaat, dat de bank informatie ver schaft over het potentieel van ten verkoop aangeboden woningen. Voorts heeft een aantal makelaars, dat vroeger de cliënt naar de Rabobank ver wees, zijn beleid in dat opzicht omgebogen toen die banken ongeveer 10 jaar geleden gingen bemiddelen in verzekeringen en zo doende als concurrenten gingen optreden van makelaars, die de verzekeringsbemid deling als een complementerende taak za gen. Bovenvermelde en andere omstandigheden zijn er de oorzaak van geweest, dat een aantal banken in onze organisatie zich af vroeg of het dienstenpakket niet zou moe ten worden uitgebreid met de makelaardij in onroerend goed. Na een diepgaande be studering van het vraagstuk hebben Raad van Beheer en Hoofddirectie na een in meerderheid positief advies van de Centrale Kringvergadering besloten tot oprichting van de BV. Centraal Makelaarskantoor (CMK), gevestigd te Eindhoven aan de Keizersgracht 9 A. Het is zeer bepaald niet de bedoeling, dat alle aangesloten banken in den vervolge hun cliënten, die behoefte hebben aan makelaarsdiensten, nu verwijzen naar deze B.V. Vele van onze banken onderhouden goede relaties met makelaars ter plaatse en zullen hun cliënten daarnaar willen blijven verwijzen. Andere banken echter zullen om boven genoemde of andere hen moverende rede nen de B.V. Centraal Makelaarskantoor (CMK) wél willen inschakelen. Raad van Beheer en Hoofddirectie hebben dan ook zeer duidelijk uitgesproken, dat zij geen en kele aandrang in welke richting ook op de banken zouden willen uitoefenen. Aan de aangesloten banken is gevraagd of zij in voorkomende gevallen voor hun cliën ten gebruik willen maken van de makelaars diensten van deze B.V. Ongeveer 25 °/o van de banken heeft daarop een positief antwoord gegeven. Momenteel wordt onderzocht of in een bepaalde regio een door het CMK op te richten bijkantoor rendabel zal kunnen fungeren. Slechts bij een positieve beantwoording van die vraag zal tot oprichting van een dergelijk bijkan toor worden overgegaan. Ook die bijkanto ren komen te staan onder de deskundige leiding van gediplomeerde makelaars. Op die wijze zal zekerheid bestaan, dat de be middeling in onroerend goed op een voor de cliënt juiste wijze wordt uitgeoefend, zo dat het vertrouwen van het publiek wordt gewonnen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 15