marketing onderzoek duren" 22 drs. p. e. a. m. van campen GoeJeoioryM- /nevrvisu/ Ik ben enffeelu<ir\ran oen bureoM. Wor op/oue onUerZ&c/< en («zou CVCa tfd en lo>sl hebt Qn zo yfende(cf!C «dien zCj/t ec/e/u Z/ik&U l/ncjtn. Je bean -fwoorden Hel zal onaeveer f/esi dn/noden onderzoek, marktonderzoek, marketingonderzoek Marketingonderzoek is het onontbeerlijke fundament voor het bepalen van het marketingbeleid. Vandaar dat marketingonderzoek een essentieel onderdeel is van de Stafgroep Commerciële Ontwikkeling, waaraan de auteur van dit artikel, drs. P. E. A. M. van Campen, leiding geeft. Marketingonderzoek is „toe leverancier" voor de andere activiteiten van deze stafgroep, namelijk Produktontwikkeiing en Publici teit, maar ook voor tal van andere onderdelen van de Centrale Bank en voor de aangesloten banken zoals uit onderstaande beschouwing blijkt. Goed ondernemerschap betekent het op de juiste wijze inspelen op een steeds veranderende omgeving, waarin een bedrijf opereert. Daar is in deze gecompliceerde we reld veel studie voor nodig, denk aan het vele juridische, economische en technologische onderzoek, dat door het bedrijfsleven en derhalve ook door de Centrale Bank wordt verricht. Uiteraard besteedt de ondernemer zijn grootste aandacht aan de markt. Studies die hiermee verband hou den, worden met diverse termen aangeduid, zoals „markt onderzoek" en „marketingonderzoek". Deze begrippen worden dikwijls door elkaar gebruikt, ter wijl ze in feite verschillende zaken aanduiden. Voorts blijkt dat „marktonderzoek" of „marketingonderzoek" veelal on middellijk gedachtenassociaties oproepen met enquêteurs die huis-aan-huis mensen lastig vallen met ellenlange vra genlijsten. Wie derhalve de kop van dit artikel leest en voorts uitslui tend de plaatjes bekijkt, wordt in deze foutieve gedachten- gang gesterkt. Marktonderzoek is een begrip dat al vele jaren bestaat. Het omvat de studie van de marktmogelijkheden voor een bedrijf en van de marktpenetratie. Bij dit studiewerk is het soms noodzakelijk een bepaalde onderzoektechniek toe te passen, namelijk het houden van enquêtes („field- research"), waarbij marktonderzoekbureaus worden inge schakeld. Dit gebeurt meestal als sluitstuk van het onder- zoek-in-huis („desk-research"). Het is mij bekend dat diverse bankinstellingen in Neder land zich met dit soort onderzoek bezighouden. Daar ieder van deze banken praktisch gesproken hetzelfde onder zoekt, kan men zich afvragen of op dit punt niet wat meer zou kunnen worden samengewerkt: dan kan heel wat wor den bespaard; besparingen die kunnen worden aangewend voor onderzoek waar niet alleen de bank, maar ook de cliënt wat aan heeft: het marketingonderzoek. Zoals bij de meeste bedrijven, is ook bij de Centrale Bank het marktonderzoek onderdeel van het marketingonder zoek. Marketingonderzoek maakt het mogelijk de marke tingfunctie goed uit te oefenen, dat wil zeggen op renda bele wijze diensten te leveren die voorzien in de werkelijke behoeften van de cliënten. Marketingonderzoek tracht er toe bij te dragen dat dikwijls moeilijk verenigbare zaken toch op elkaar worden afgestemd: winstgevende dienst verlening enerzijds en de wensen van de klant anderzijds. Dit afstemmingsproces heet „optimaliseren": in plaats van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 24